Ascultă Radio România Cluj Live

Incluziv: Manual dedicat incluziunii pentru dascălii din învăţământul de masă

Incluziv: Manual dedicat incluziunii pentru dascălii din învăţământul de masă

Articol editat de cristina.rusu, 28 august 2019, 12:25

Peste 6000 de copii cu cerinţe educaţionale speciale sunt înscrişi în învăţământul de masă în România. Chiar dacă legislaţia sprijină integrarea acestor copii, prezenţa lor în clasă adesea duce la situaţii tensionate, sau chiar la discriminare.

Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, pregăteşte un manual dedicat incluziunii, menit să-i sprijine pe dascălii care se confruntă cu gestionarea unei clase din care face parte un copil cu dizabilităţi:

Mădălina Turza: Suportul de curs cuprinde o serie de metode practice de psihopedagogie incluzivă. Se adresează psihopedagogilor, profesorilor, psihologilor care lucrează cu copii cu dizabilităţi în şcolile de masă – şi nu numai – din România. Practic va fi un curs dedicat tuturor dascălilor care doresc să înveţe aspecte legate de predarea diferenţiată, de valoarea formativă, de adaptarea curriculumului, adică toate acele aspecte care din păcate reprezintă o necunoscută pentru profesorii din învăţământul de masă. Nimeni nu a avut răgazul şi aplecarea să se uite la nevoile acestor profesori şi a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale care intră în învăţământul de masă.

Andrea Nagy: Să înţeleg aşadar că până acum nu exista aşa ceva? Dascălii care lucrau cu persoane cu dizabilităţi învăţau despre aceste metode doar în cazul în care urmau să lucreze în învăţământul special?

Mădălina Turza: Într-adevăr, dascălii din învăţământul de masă nu au beneficiat de nicio pregătire din partea Ministerului Educaţiei sau a altor instituţii abilitate ca să lucreze cu copiii cu dizabilităţi. Din cauza aceasta din păcate am asistat de-a lungul anilor la nenumărate cazuri tensionate, cazuri de discriminare, de imposibilitate de a include un copil realmente în clasă.

Andrea Nagy: Care este situaţia incluziunii copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă din România în momentul de faţă? La nivel european există reglementări în acest sens, dar cât de bine implementează ţara noastră aceste aspecte?

Mădălina Turza: Din păcate nici la nivel european nu există o legislaţie unitară în ceea ce priveşte educaţia persoanelor cu dizabilităţi; şi de aceea fiecare stat îşi reglementează cumva după propriile strategii acest aspect. România evident că şi la acest capitol este codaşă, în sensul în care are printre cei mai puţini copii cu dizabilităţi incluşi în învăţământul de masă.

Totuşi, în 2016 am reuşit să modificăm cadrul legal ca să permită accesul neîngrădit al copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă (aşa cum este firesc, conform tuturor reglementărilor internaţionale). Însă de la punctul acesta încoace trebuie să înceapă munca reală de formare a dascălilor şi de pregătire a sistemului pentru a-i acomoda pe aceşti copii. În acest moment avem undeva peste 6000 de copii cu cerinţe educaţionale speciale în învăţământul de masă, dar sunt probleme destul de mari în acomodarea acestor elevi.

Andrea Nagy: Cât de interesaţi sunt profesorii în a-şi perfecţiona metodele de lucru cu copiii integraţi în învăţământul de masă? Am înţeles că sunt probleme mai ales în mediul rural.

Mădălina Turza: Problemele sunt în mediul rural şi nu numai. Am călătorit în multe judeţe din România şi am vorbit cu mii de dascăli, am făcut o serie întreagă de informări şi de seminarii cu ei. În felul acesta am putut să înţeleg care e situaţia la firul ierbii. Există o categorie de dascăli care sunt dedicaţi prin firea lor personală; şi atunci încearcă să găsească soluţii individual: să caute informaţii pe internet, să citească. Există însă şi o altă categorie care pur şi simplu, chiar dacă nu sunt atât de pasionaţi de acest aspect, trebuie să facă faţă acestor realităţi sociale: adică faptul că România merge pe drumul incluziunii – mai greu, mai şchiopătând -, iar copiii noştri vor învăţa în şcolile de masă şi atunci ei trebuie să ştie să predea acestor copii, să evalueze aceşti copii şi să identifice metode de a reuşi efectiv să-i facă parte a comunităţii şcolare. De aceea interesul este extrem de ridicat.

Andrea Nagy: Aşadar veţi lansa acest suport de curs. Cum anume îl pot obţine cei care sunt doritori să se perfecţioneze?

Mădălina Turza: Undeva în a doua jumătate a lunii septembrie vom lansa nu numai acest suport de curs, dar şi cursul propriu-zis, la care se vor putea înscrie profesorii pe judeţe, astfel încât să putem ajunge nu numai cu partea aceasta teoretică pe care o reprezintă suportul de curs, dar să putem veni să facem exerciţii aplicate şi să înţelegem cum poate fi gestionată o clasă în care există copii cu dizabilităţi. Vom comunica acest lucru atât pe site-ul Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, cât şi pe reţelele de socializare.

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate
Incluziv marți, 1 octombrie 2024, 16:59

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate

Reamintim că peste 2400 de nevăzători au protestat în faţa Guvernului în 19 septembrie, după ce pensiile lor au scăzut cu până la 80% în...

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate
Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?
Incluziv marți, 24 septembrie 2024, 14:50

Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?

Procedura de înscriere în program este încă în lucru, dar ştim deja că valoarea voucherului va creşte de la 5 mii la 8 mii de euro, iar...

Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?
Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?
Incluziv marți, 17 septembrie 2024, 00:00

Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?

Recent însă proiectul a intrat într-un impas financiar, iar Raimonda Boian, coordonatoarea bucătăriei ”O masă caldă”, a cerut ajutor pe...

Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?
Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj
Incluziv marți, 10 septembrie 2024, 15:14

Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj

Grădina Botanică din Cluj-Napoca a redeschis în toamna trecută sectorul special destinat vizitatorilor nevăzători, cu plante distinctive prin...

Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj
Incluziv marți, 3 septembrie 2024, 11:07

Incluziv: România, pe harta paracanotajului: pe când vom avea un campionat naţional?

Lumea e cu ochii pe sportivii cu dizabilităţi în aceste zile, este aşadar momentul cel mai bun pentru a vorbi despre o premieră în România....

Incluziv: România, pe harta paracanotajului: pe când vom avea un campionat naţional?
Incluziv miercuri, 28 august 2024, 11:25

Incluziv: Legile urâțeniei: când persoanele cu dizabilităţi nu aveau ce căuta în spațiul public

Jocurile Paralimpice, care debutează astăzi, 28 august, la Paris, reprezintă un simbol al voinței şi determinării de care dau dovadă...

Incluziv: Legile urâțeniei: când persoanele cu dizabilităţi nu aveau ce căuta în spațiul public
Incluziv miercuri, 21 august 2024, 14:45

Incluziv: ”Pe lângă partea de semne, eşti un artist” | FOTO/ VIDEO

Totul a început cu muzica populară tradusă părinţilor surzi, ajungând să adapteze piese de teatru, videoclipuri şi concerte live.  ...

Incluziv: ”Pe lângă partea de semne, eşti un artist” | FOTO/ VIDEO
Incluziv marți, 6 august 2024, 06:00

Incluziv: Şase sportivi vor reprezenta România la Jocurile Paralimpice

Jocurile vor avea loc între 28 august şi 8 septembrie, iar la ultimele 2 ediţii clujenii s-au putut mândri cu un sportiv care a adus acasă o...

Incluziv: Şase sportivi vor reprezenta România la Jocurile Paralimpice