Ascultă Radio România Cluj Live

Astăzi aniversăm tramvaiul electric! Scurt istoric al transportului în comun

Primele mijloace de transport în comun au fost cele pe apă. Bărcile care îi treceau pe călători peste râuri erau o imagine atât de obişnuită şi de necesară încât şi-au făcut loc şi în mitologie: dovadă e Caron, luntraşul lumii de dincolo în mitologia greacă, trecând pe malul celălalt al Stixului sufletele celor decedaţi în schimbul unei monede. Pe uscat, transportul a rămas multă vreme rudimentar. Pelerinii ori negustorii îşi încărcau avutul pe spatele animalelor, care puteau fi cai, catâri ori cămile şi formau o caravană. Pe drumuri nesigure şi îndepărtate, călătoritul în grup era mai sigur: oferea protecţie împotriva tâlharilor şi a singurătăţii.

Astăzi aniversăm tramvaiul electric! Scurt istoric al transportului în comun

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 29 septembrie 2019, 06:00 / actualizat: 30 septembrie 2019, 8:28

În Evul Mediu, când oraşele au început să se dezvolte şi bunurile să circule, transportul în comun a început să includă diligenţele. Acestea erau practic nişte căruţe trase de cai, care călătoreau între hanuri ce serveau drept staţii. Ne dăm seama că, pentru un hangiu, era o afacere bună să menţină o relaţie cu proprietarii diligenţelor, care aveau grijă să le furnizeze un flux continuu de clienţi. De-a lungul râurilor a prosperat barca trasă de cai. Aceasta avea unele avantaje: nu se împotmolea în hârtoape şi era mai puţin expusă tâlharilor de drumul mare. Metoda a fost folosită pentru transportul de mărfuri încă din Egiptul Antic, dar şi chinezii au construit canale în acest sens.

Omnibuzul, prima formă de transport urban, a fost pus pe roate în secolul al XVII-lea în Franţa. Un om de afaceri din Nantes avea o moară cu aburi. Pentru că avea cantităţi mari de apă caldă, francezul s-a gândit să deschidă un serviciu de tip spa într-o suburbie a oraşului. Ca să-i încurajeze pe clienţi să încerce serviciul, a stabilit o linie de transport între centrul oraşului şi locaţia unde-şi deschisese băile. Din păcate, majoritatea celor care călătoreau cu aceste căruţe imense, trase de cai, nu voiau de fapt să viziteze spa-ul; aşa că, deşi transportul s-a bucurat de un succes uriaş, băile au trebuit să fie închise. Ideea nu a pierit însă: primul omnibuz a început să circule şi în Londra, în 1829.

După cum spune cântecul, primele tramvaie, dar şi primele maşinării asemănătoare cu trenurile, deşi foloseau şinele, erau de fapt trase de cai. Prima linie de tramvai a fost pusă în funcţiune în Ţara Galilor, în 1807. De fapt, în limba română, cuvântul tramvai provine din expresia englezească tram way..

Dacă Europa a rămas mult timp legată de tehnologia aburului şi de vehiculele trase de cai, tramvaiele s-au dezvoltat mai repede în Statele Unite. Caii prezentau mai multe probleme: trebuiau hrăniţi şi puteau lucra doar un anumit număr de ore, în plus produceau cantităţi mari de deşeuri pe care compania de transport trebuia să le arunce. Primul tramvai electric a fost pus în funcţiune în Blackpool, la 29 septembrie 1885. În niciun an, noile modele au înlocuit tramvaiul tras de cai în cele mai multe oraşe americane. Tramvaiele electrice au dezvoltat însă şi altfel transportul în comun, servind ca o nouă direcţie în elaborarea transportului subteran. Până atunci, ideea de a avea tunele întunecoase, lungi de câţiva km, umplute de la un capăt la altul cu aburii vehiculelor nu era un gând încurajator!

Transportul public bazându-se pe maşinării cu aburi nu a prea ajuns şi în România. Orăşenii foloseau birjele, echivalentul din secolul XIX al taxiurilor, neelegante, dar mereu la dispoziţie în situaţii de urgenţă. Primul tramvai tras de cai din ţara noastră a fost pus în circulaţie la Braşov, în 1869. Avea vagoanele din lemn şi metal, ferestre din sticlă şi putea transporta până la 20 de persoane. Acesta a circulat timp de 30 de ani, până când, în 1899, a fost înlocuit în final şi la noi, cu tramvaiul electric.

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Bărbat arestat după ce a escaladat turnul Big Ben din Londra
Diverse luni, 10 martie 2025, 14:16

Bărbat arestat după ce a escaladat turnul Big Ben din Londra

Un bărbat a fost arestat după ce a escaladat turnul care adăpostește celebrul ceas Big Ben din Palatul Westminster din centrul Londrei.  ...

Bărbat arestat după ce a escaladat turnul Big Ben din Londra
Problemele ginecologice pot creşte riscul de boli de inimă?
Diverse luni, 10 martie 2025, 12:00

Problemele ginecologice pot creşte riscul de boli de inimă?

Potrivit unui nou studiu, unele tulburări ginecologice, cum ar fi endometrioza, pot fi legate de un risc mai mare de boli de inimă și de boli care...

Problemele ginecologice pot creşte riscul de boli de inimă?
Un aisberg gigantic, cercetat de oamenii de știință
Diverse luni, 10 martie 2025, 00:00

Un aisberg gigantic, cercetat de oamenii de știință

Cel mai mare aisberg din lume pare să se fi oprit la mai bine de 70 km (43 mile) de o insulă îndepărtată a Antarcticii, fapt care ar putea evita...

Un aisberg gigantic, cercetat de oamenii de știință
Valeriana: beneficii și reacții adverse
Diverse duminică, 9 martie 2025, 12:00

Valeriana: beneficii și reacții adverse

Medicul Raj Dasgupta de la Universitatea din California, Riverside School of Medicine (UCR), face câteva recomandări cu privire la administrarea...

Valeriana: beneficii și reacții adverse
Diverse sâmbătă, 8 martie 2025, 12:00

Excesul de vitamina D: risc pentru sănătatea oaselor

Un studiu clinic realizat în Canada a constatat că administrarea unor doze mari de vitamina D este inutilă şi chiar poate reduce densitatea...

Excesul de vitamina D: risc pentru sănătatea oaselor
Diverse sâmbătă, 8 martie 2025, 00:00

Cum să alegem corect florile pentru 8 martie

Alegerea florilor pentru Ziua Internaţională a Femeii, 8 martie, este mai ales pentru bărbaţi un proces destul de complex, în cadrul căruia ei...

Cum să alegem corect florile pentru 8 martie
Diverse sâmbătă, 8 martie 2025, 00:00

Un bărbat trăiește într-o peșteră de mai bine de doi ani. Motivul?

Un bărbat din Turcia, speriat de cutremure, locuiește de mai bine de doi ani într-o peșteră, crezând că este cel mai sigur loc din lume, scrie...

Un bărbat trăiește într-o peșteră de mai bine de doi ani. Motivul?
Diverse vineri, 7 martie 2025, 16:24

Cea mai bătrână frizeriță din lume are 108 ani!

Născută în 1916, Shitsui Hakoishi a decis să devină frizeriță la vârsta de 14 ani după ce mama unui prieten a întrebat-o dacă dorea să...

Cea mai bătrână frizeriță din lume are 108 ani!