Personalitatea zilei: Thomas Alva Edison [AUDIO]
Articol editat de cristina.rusu, 18 octombrie 2019, 06:00 / actualizat: 18 octombrie 2019, 8:33
Articol editat de cristina.rusu, 18 octombrie 2019, 06:00 / actualizat: 18 octombrie 2019, 8:33
Thomas Alva Edison nu a avut o copilărie convenţională. S-a născut în 1847, fiind mezinul unei familii cu 7 copii, dar nu a fost niciodată la şcoală pentru mai mult de câteva luni. Părinţii l-au învăţat să scrie, să citească şi să socotească, era însă un copil curios, care putea să obţină în mod autodidact informaţiile de care avea nevoie.
În acea vreme, băieţii începeau să lucreze de la o vârstă timpurie. La 13 ani, Edison vindea ziare şi dulciuri în trenuri. În timpul liber citea cărţi de ştiinţă şi manuale tehnice, iar de la 16 ani a fost suficient de dotat tehnic încât să lucreze ca telegrafist. Telegraful a fost primul pas în industria telecomunicaţiilor, iar reţeaua în expansiune le permitea băieţilor precum Edison să lucreze şi să vadă lumea în acelaşi timp.
Până la mutarea sa în Boston şi schimbarea carierei în 1868, Edison a apucat să vadă principalele mari oraşe ale Statelor Unite şi să înveţe cum să transforme invenţiile în afaceri. Primul său brevet, un sistem electronic de votare, a fost un eşec comercial, Edison şi-a propus aşadar ca pe viitor să se concentreze pe invenţii care să-i aducă şi câştig financiar.
Debutul său real ca inventator a fost legat tot de domeniul telegrafiei. Remunerat cu 40.000 de dolari, tânărul Edison a putut să-şi echipeze propriul laborator şi să-şi întemeieze o familie. Fonograful, întâia maşinărie capabilă să înregistreze şi să reproducă sunete, i-a adus faima internaţională, fiind chiar invitat la Casa Albă pentru a demonstra funcţionarea aparatului. A urmat becul cu filament incandescent, cu care nu Edison a fost cel dintâi care să-şi încerce norocul; el a fost însă primul care a reuşit să creeze un sistem practic şi sigur pentru utilizatorii obişnuiţi.
Lui Edison îi plăceau maşinile. A şi avut destul de multe, propulsate fie de abur, fie de combustibil, fie de electricitate. După o muncă de 10 ani, în 1906 a reuşit el însuşi să producă un model propulsat cu o baterie electrică, până în acel moment însă cele cu combustibili fosili s-au răspândit atât de mult încât propulsia electrică nu mai era cerută de către utilizatorii obişnuiţi.
Bateria lui Edison a fost totuşi încorporată în tramvaiele electrice, în faruri maritime şi chiar şi în lămpile minerilor, devenind una dintre cele mai profitabile investiţii ale lui Edison. În 1928, pentru recunoaşterea unei cariere îndelungate în dezvoltarea tehnologiei şi a bunăstării, Thomas Edison a primit o medalie de onoare din partea Congresului Statelor Unite.
Andrea Nagy
Foto: captură video
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.