Radio Cluj…la modă: Despre măști, deghizare și carnaval
Articol editat de cristina.rusu, 31 octombrie 2019, 05:00
Articol editat de cristina.rusu, 31 octombrie 2019, 05:00
Dacă rolul pălăriei este printre altele, cel al sublinierii unui status, rolul măștii, despre care vom vorbi azi este tocmai, cel al estompării personalității celui care o poartă.
Dar pentru că începusem data trecută să vă vorbesc despre pălării este nimerit să fac o legătură între pălării și măști printr-o creație pe care o știm și noi doar că nu suntem familiarizați cu numele său.
Aceasta nu este alta decât BALACLAVA, un articol foarte folositor soldaților pe câmpul de luptă al Războiului din Crimeea, a cărui denumire provine de la numele unui sat din zonă.
Deși sună complicat, piesa este un fel de căciulă tricotată sau dintr-un material elastic care se trage peste cap și lasă doar ochii liberi, cum poartă teroriștii sau ultrașii.
Ideea de pălărie dusă la extrem- de altfel știm foarte bine cum sunt portretizați stereotip spionii- dă naștere unui fel de a te ascunde, deghiza.
Iar de aici până la măștile pe care le cunoaștem cu toții este o cale foarte scurtă. Sub un acoperământ al feței, identitatea omului este protejată, lucru care îi permite de multe ori și în multe ocazii, cum sunt cele festive, să acționeze în moduri în care altminteri nu ar face-o, masca fiind mereu însemnul transgresiunii etice şi al duplicităţii.
Măștile șunt folosite demult pe tot mapamondul iar pe lângă conotația de deghizare ele au fost cel mai adesea întrebuințate pentru divertisment- cum este cazul carnavalurilor, în teatru sau performance, încă din perioada antichității fiind adesea uzitate în practicile rituale și ceremoniale.
În momentele cheie ale anului- cum sunt sărbătorile majore de peste an- la noi Crăciunul sau Anul Noi, la sate, încă și astăzi, au loc celebrări venite din timpurile păgâne în care ‘’mascații’’ performează după anumite tipicuri prestabilite și binecunoscute.
Românii au o tradiție bogată și colorată în ceea ce privește măștile cu chipuri de bătrâni, cu nasuri coroiate sau capete de animale, de aceea sărbătoarea importată a Haloween-ului nu ar fi trebuit să ne ia prin surprindere și nici să o adoptăm cu atâta râvnă pentru că vine de dincolo, unde sigur este mai bine.
Dincolo de acest aspect, aceste zile oferă adulților și copiilor posibilitatea de a juca roluri convenționale la care nu acced de obicei. Eu însămi am fost acum câțiva ani o vrăjitoare vajnică și m-a amuzat ideea teribil.
Este fascinant, fără doar și poate cum în spatele unei măști oamenii se transformă, așa cum ne povestesc și istoriile Veneției cu al său carnaval. Iar pe vremea Saturnaliilor romane- ce coincideau cu Sărbătorile creștine de acum, care durau zile și săptămâni, plebea se amesteca cu patricienii într-o democrație vegheată de masca omniprezentă.
Pe lângă ideea atractivă de a fi altul, diferit, la fel de bine tentația purtării unei măști spectaculoase nu este deloc blamabilă. Gândiți-vă la minunatele costume venețiene din timpul Carnavalului, unele dintre ele necesitând manopere foarte complicate ce echivalează cu zona de couture a modei.
Nici măștile ritualice africane, sau chiar cele moldovenești sau maramureșene nu sunt mai simplu de realizat, latura spectaculară a lor fiind dublată de o cantitate mare de trudă și dedicare.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.