Personalitatea zilei: Aurel Vlaicu [AUDIO]
A lucrat ca inginer la o uzină de automobile şi chiar a câştigat, cu o maşină montată de el, premiul I la un concurs intern. S-a întors în România în 1908 şi a început să lucreze la propriul său planor. Proiectul a fost finanţat printr-o subscripţie publică şi, un an mai târziu, Aurel Vlaicu a putut să efectueze primele sale zboruri.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 noiembrie 2019, 06:00 / actualizat: 6 noiembrie 2019, 7:05
A obţinut o finanţare din partea guvernului României pentru a construi un avion cu motor, fiind sprijinit în această iniţiativă de intelectuali sămănătorişti cum ar fi Octavian Goga sau Şt. O. Iosif. Motorul l-a comandat de la Paris, unde a fost consiliat de inginerul român Traian Vuia. Primul zbor cu acest aparat a fost efectuat în 1910, iar înălţimea la care a ajuns tânărul Aurel Vlaicu a fost de 4 metri. O lună mai târziu a atins însă înălţimea de 100 de metri, iar aparatul său a fost prezentat la mitingul aviatic de la Băneasa. Anul următor a construit un al doilea avion, cu care a câştigat premiul I în 4 categorii la mitingul aerian din Aspern, Austria. Ziarul Neue Freie Presse descria astfel zborul tânărului român:
„Minunate și curajoase zboruri a executat românul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original, construit chiar de zburător, cu două elici, între care șade aviatorul. De câte ori se răsucea (vira) mașina aceasta în loc, de părea că vine peste cap, lumea răsplătea pe român cu ovații furtunoase, aclamându-l cu entuziasm de neînchipuit.”
În 1913, s-a prăbuşit cu avionul său Vlaicu II în apropiere de Câmpina. După moartea lui, doi dintre colaboratorii săi au finalizat al treilea avion imaginat de Aurel Vlaicu, dar încercările de zbor cu acesta au fost interzise în 1916.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.