Filmul de week-end: Câștigătorul de la Cannes, Parazitul
Filmul sud-coreean Parazitul, câștigătorul premiului Palme d’or anul acesta la Cannes pune exact întrebările de mai sus.
Suntem introduși în familia lui Ki-taek, șomer cu o soție șomeră și doi copii care fac tot ce pot ca să supraviețuiască. Trăiesc într-un subsol insalubru și acceptă tot felul de munci pentru care primesc sume derizorii. Cei doi copii, inteligenți și adaptabili, nu pot frecventa școli mai bune din cauză că părinții nu-și pot permite să plătească pentru asta.
Într-o zi însă, băiatul, Min, este rugat de un fost coleg de școală să mediteze o elevă de liceu dintr-o familie foarte bogată.
Ajunge astfel în opulenta casă a familiei Park, un cub imens din beton și sticlă, inspirat parcă din arhitectura modernistă a lui Corbusier.
Și în familia Park sunt doi copii, plini de ifose, dar fără prea mare drag de școală. Min se apropie de familia bogaților și devine un membru de încredere, căruia i se cer sfaturi și ajutor.
Iar de aici încolo filmul devine de un umor nebun, iar ritmul povestirii accelerează. O succesiune de cadre și întâmplări care te fac să râzi în hohote și o derulare a acțiunii care frizează absurdul, dar care reușește să se păstreze în granițele plauzibilului.
Nu știi încotro merge povestea, iar meritul filmului este că reușește să nu fie previzibil și să te surprindă până la final.
E drept că tonul comic dispare pe nesimțite, iar în poveste își face loc conflictul, critica socială.
Pentru că uriașele discrepanțe dintre bogați și săraci sunt subiectul principal din Parazitul. Excepțional de bine descrise cele două lumi, care se intersectează absolut din întâmplare.
Bogații plictisiți în căsoaiele lor luxoase și săracii care abia își târâie zilele, vulnerabili chiar și în fața unei ploi mai serioase, care petru bogați trece aproape neobservată.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 9 noiembrie 2019, 06:00 / actualizat: 9 noiembrie 2019, 8:03
Filmul sud-coreean Parazitul mi-a amintit de un alt câștigător de la Cannes, The Shoplifters, regizat de japonezul Hirokazu Koreeda. Și acolo avem povestea marginalilor, a celor care recurg la tot felul de tertipuri ca să supraviețuiască. Dacă însă acolo tonul rămâne cald și înduoișător de la un capăt la altul, în filmul sud-coreean regizat de Joon-ho Bong avem o schimbare spectaculoasă de registru. Este și comedie, și dramă, satiră socială dar și, pe alocuri, film de groază. Iar acest amestec de elemente își păstrează coerența până la capăt. Filmările sunt excepționale, cu cadre parțiale care par să-ți atragă atenția că niciodată nu ai imaginea de ansamblu, chiar dacă ești în posesia tuturor informațiilor. Cu o coloaneă sonoră minunată, partial compusă chiar de regizor, și o distribuție care-și intră perfect în roluri.
Filmul Parazitul este propunerea Coreei de Sud la Oscar pentru cel mai bun film strain. Rulează zilele acestea în cinematografele de la noi.
Doina Borgovan
Foto: IMDB
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.