Radio Cluj…la modă: Despre moda circulară; noua tendință majoră a următoarei decade
Articol editat de cristina.rusu, 9 ianuarie 2020, 06:00 / actualizat: 9 ianuarie 2020, 8:15
Cu anul 2020 nu începe noua decadă, deci avem timp să medităm încă un an asupra subiectului pe care m-am gândit să vi-l propun astăzi. Noua decadă începe abia în 2021, o precizare binevenită făcută de istoricul Adrian Cioroianu pe pagina sa de FB, în atmosfera efuziunilor specifice trecerii dintr-un an în celălalt.
Câți dintre noi au auzit vorbindu-se despre moda circulară? Sau Circular Fashion cum este numită în Occidentul preocupat de acest ultim trend?
Moda circulară este următoarea tendință benefică pentru eco-sistem și planetă, în care se are în vedere atât reducerea consumului de produse fashion, cât și reciclarea lor într-un circuit logic în care atît producâtorul cât și consumatorul dau dovadă de responsabilitate.
Puțini dintre noi stau să se gândească când achiziționează un produs de modă la implicațiile producerii sale. Este ilogic și imposibil ca un produs cum este un T-shirt de bumbac să fie atât de ieftin în condițiile în care costul producerii sale este foarte mare și presupune risipirea unor resurse. După ce vă plictisiți de acesta pentru că durata sa de viață este foarte scurtă, îl aruncați.
În termenii analiștilor de modă, acest lucru se opune ideii de valoare pe care trebuie să o dețină un produs de modă pentru a fi păstrat mai mulți ani. Când ai o rochie moștenită de la mama sau de la bunica, o rochie aparte, chiar dacă nu nouă, sau o piesă dintr-un magazin vintage sub semnătura unui designer, acel obiect deține o valoare în sine- afectivă, calitativă, emoțională- de aceea nu ți vei permite să-l arunci.
Nu același lucru se întâmplă cu produsele fast-fashion. În acest sens există și se lucrează deja la ideea de-a cumpăra sau cumva de a închiria produse basic de modă, ca T-shirt, jeans sau sneakers, pe care după uzare să le duci înapoi firmei producătoare care le va recicla în alte produse noi, în unele cazuri beneficiind chiar de un credit pentru noi achiziții.
Poate să vi se pară utopică ideea, dar viitorul care, desigur, în România va ajunge cu mare întârziere acesta este.
Firme ca Thousand Fell sau Big Favorite, conform unui articol din revista Vogue din decembrie 2019, au gândit întreaga politică a ciclului unui produs de fashion ce trece firesc și logic prin toate etapele de la producere, cumpărare, uzare până la returnare, reciclare și redistribuire. Thousand Fell produce încălțăminte sport, adică sneakers iar Big Favorite produce piese de vestimentație basic ca T-shirts, colanți, lenjerie.
Că vrem că nu vrem, acesta este viitorul, de aceea actele noastre de consumatori este necesar să fie din ce în ce mai responsabile și mai asumate. Câtă nevoie reală ai de un anume produs trebuie să fie întrebarea cheie pentru orice consumator în momentul unei achiziții?
Această modă circulară va însemna ca și din punct de vedere creativ, designul produsului să conțină din concept valoare. Când produsul are valoare intrinsecă iar prețul reflectă acest lucru, nu-ți vei mai permite să-l arunci la gunoi.
Da, asta presupune că vom avea mai puține haine în garderobă, dar atâta pagubă. Gândiți-vă câte haine zac în dulap, purtate doar o dată sau de două ori. La fiecare secundă în lume se aruncă cîte un container de haine. Chiar trebuie făcut ceva ca să nu devenim o societate de gunoaie.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.