A apărut o nouă metodă de înșelăciune în România: falșii „angajați” ai firmelor de utilități!
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 15 ianuarie 2020, 12:29 / actualizat: 25 ianuarie 2020, 10:29
Se prezintă de obicei două persoane, care se identifică ca fiind reprezentanți ai unor firme care au activități în domeniul siguranței privind gazul, apa sau chiar de la deratizare. (agent șef principal Traian Morar)
Agentul șef principal de poliție, Traian Morar, a prezentat modul de operare al unor infractori ale căror victime cad, în general, bătrânii. La Poliție sunt înregistrate lunar cinci, șase plângeri ale unor persoane înșelate de falși instalatori sau reprezentanți ai firmelor de utilități.
Sub pretextul unor reparații sau verificări, hoții intră în case și solicită bani pentru lucrările pe care pretind că le-au efectuat. Traian Morar arată uneori, răufăcătorii urmăresc unde își ține victima economiile sau lucrurile de valoare, unul dintre ei ii distrage atenția, iar celălalt ii fură banii sau bijuteriile:
Vin în general îmbrăcăți în salopete. Se mișcă foarte repede, victimei îi spun că se grăbesc, ca nu au timp să stea. Solicită o taxă pentru efectuarea unor verificări sau lucrări, eliberând pentru aceasta anumite chitanțe. Dacă, știu eu, ștampilele de pe chitanță sunt mișcate, astfel încât să nu poată fi identificată firma care le emite, asta trebuie să fie un semn de întrebare.
Persoanele care se confruntă cu astfel de situații trebuie să știe că la apă, termoficare sau electricitate reprezentanții firmelor nu vin decât dacă sunt chemați de proprietar sau administratorul blocului pentru a remedia o defecțiune. Gazul este singura dintre companiile de utilități care efectuează periodic verificări la instalații.
Reprezentantul E-ON, Oana Demian, spune că, pentru serviciile prestate, angajații sau partenerii firmei de gaz nu percep bani, plata serviciilor regăsindu-se în facturile emise de companie. Oana Demian sfătuiește cetățenii ca, dacă la ușă apar reprezentanți de la gaz, să li se solicite legitimația și mai ales ordinul de serviciu, în care obligatoriu este trecută zona unde angajatul lucrează în respectiva zi. Dacă există suspiciuni,Oana Demian le recomandă oamenilor să sune fie la 112, fie la numerele unice ale E-ON, ca să se asigure că nu au de-a face cu o înșelătorie:
Le recomandăm clienților să solicite actele de identificare ale persoanei care-și asumă calitatea de angajat al companiei noastre, legitimația de serviciu, precum și ordinul de serviciu în baza căruia se află la această adresă. Totodată, precizăm că angajații companiei noastre nu fac niciun fel de încasări pe teren, la domiciliul clienților. Plata serviciilor efectuate se face în baza unei facturi explicite, care se emite ulterior. Dacă anumite persoane solicită bani sau documente în numele companiilor E-ON, ii rugăm pe cei care se confruntă cu astfel de situații să sesizeze compania noastră la numerele de telefon 0800-800-366 sau 0265.200.366 sau să se adreseze celei mai apropiate secții de poliție.
La fel ca la metoda “accidentul”, victimele căutate de infractori sunt bătrânii, mai ușor de păcălit. Agentul șef principal de poliție Traian Morar spune că în aceste situații copiii persoanelor în vârstă au un rol important în prevenirea acestui gen de infracțiuni:
Mare atenție recomandăm persoanelor vârstnice și mai ales copiilor acestora. Dacă au părinți bătrâni, care locuiesc singuri, persoane în vârstă 70 și – 80 de ani, e bine să stea de vorbă din când în când cu ei și să le reamintească că toate lucrurile de genul acesta se fac prin Asociația de proprietari, iar firmele anunță din timp aceste lucrări și specifică pe apartamente. Fiecare apartament este programat la o anumită perioadă de timp. Nu vine nimeni între aceste perioade să-ți verifice instalația, decât dacă-l chemi tu sau Asociația de proprietari.
În general, hoții care se erijează în falși infractori nu sunt violenți, pentru că, la intervale de timp, aceștia revin la domiciliul victimei și, folosindu-se de aceeași metodă, solicită noi sume de bani.
În plus, mulți nici măcar nu își dau seama că au fost victima unei înșelătorii și, de aceea, nu toate aceste cazuri sunt reclamate la Poliție.
Mihai Miclăuș
Foto: Michal Jarmoluk – Pixabay
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.