Radio Cluj…la modă: Negrul în modă sau tendința care nu piere (I)
Articol editat de cristina.rusu, 23 ianuarie 2020, 06:00 / actualizat: 23 ianuarie 2020, 10:03
Pentru că tot am început anul vorbind despre modă și tendințe, m-am gândit ca, astăzi, să discutăm despre ceva ce are mare trecere în peisajul străzii de la noi. Și nu doar la noi. Ce ar putea fi acest lucru, ce credeți?
Nu vă țin mult și divulg misterul. Este vorba despre opțiunea majorității de a purta negru sau culori închise.
La o scurtă scanare vizuală a străzii pe timpul iernii, observăm că preferințele muritorilor se îndreaptă fără nici o ezitare spre această non-culoare. Albul și negru nu sunt culori ci sunt considerate nonculori în cromatologie. Albul este rezultatul reflecţiei totale a luminii în timp ce negrul este rezultatul absorbţiei totale a luminii.
Culorile suprafeţelor sunt, de fapt, capacitatea acestora de a absorbi anumite unde luminoase şi de a le reflecta pe celelalte.
Poate că sună complicat dar nu este. Ne-am mai întâlnit cu asta când făceam fizica optică.
Care ar fi explicația pentru care negrul se numără printre preferințele generale? Sunt mai multe, de fapt- la fel cum, spunea Yohji Yamamoto, odată, fiind chestionat în legătură cu alegerile sale- este în același timp modest și arogant, dar și comod și ușor de purtat, fiind deopotrivă misterios. Leagă multe lucruri la un loc dar ia aspecte diferite în funcție de texturile materialelor. Ca să construiești o siluetă ai nevoie de negru. Negrul înghite lumina și conturează lucrurile, dar mai presus de orice, el spune nu te deranjez, deci nu mă deranja nici tu pe mine.
V-am dat întreg citatul pentru că probabil mulți și multe se identifică cu el. Semnificația negrului de-a lungul timpului, cum este de așteptat nu este una optimistă, fiind percepută mai ales ca varianta potrivită pentru doliu, chiar și în cazul civilizațiilor mai vechi, cum era și cazul Greciei antice.
Negrul a fost adoptat de înalții prelați și de Inchiziție, ducând o dată mai mult la îngroșarea caracterului său dramatic. Unul dintre personajele istorice cunoscute Filip cel Bun, ducele casei de Burgundia este portretizat de Roger van der Weyden înveșmântat în negru cam pe la mijlocul sec. XV. Negrul reprezenta prestigiul și autoritatea, iar mult mai târziu, odată cu vestimentația adoptată de dandy, negrul a semnificat eleganță, mister în vremea romanticilor, iar apoi a devenit prin excelență semnul masculinității, inducând ideea de seriozitate, responsabilitate și autoritate.
Femeile au adoptat negrul în perioadele de doliu sau văduvie, iar cea care a dat tonul la această modă nu a fost alta decât regina Victoria care și-a pierdut soțul destul de devreme. Este cunoscut faptul că tot ce au însemnat de-atunci tendințele în moda sfârșitului de sec.XIX poartă denumirea de perioada victoriană, și deloc întâmplător. Cum setarea modelor se făcea dinspre regalitate și aristocrație către straturile sociale inferioare este de înțeles fenomenul de contaminare specific care a dat acest nume perioadei pomenite.
Bărbații și-au simplificat garderoba preferând culorile închise înaintea modelor precedente iar femeile au adoptat negrul ca și culoare pentru semnificarea sentimentului de tristețe și pierdere. Cu acest context se deschide sec. XX care va marca pătrunderea negrului în modă, la un nivel cum nu mai fusese vreodată.
Dar despre toate acestea vom vorbi data viitoare!
Călina Langa, fashion designer
Fotocopii: Histoire du Costume en Occident de L antiquite a nos jours/ Francois Boucher, editura Flammarion, 1983.
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.