Filmul de weekend: Mizerabilii, Premiul Juriului la Cannes 2019
Articol editat de cristina.rusu, 1 februarie 2020, 00:01
”Mizerabilii” nu reia povestea scrisă în secolul al XIX-lea de Victor Hugo, dar are loc în aceeași suburbie din Paris, Montfermeil. Este locul unde a copilărit regizorul filmului, Ladj Ly, aflat la primul său lungmetraj.
Un polițist din provincie se mută la Paris, pentru a fi mai aproape de fiul său. Este repartizat în brigada anti-teroristă, responsabilă cu suburbia Montfermeil. Prin ochii lui vedem și noi întreaga poveste care se derulează condensat, într-o zi și jumătate. Stéphane Ruiz iese să patruleze pe străzile orașului alături de mai experimentații lui colegi Chris și Gwada.
Stéphane nu are prea mult timp la dispoziție ca să se acomodeze cu noul loc de muncă. Nimerește în mijlocul unui conflict stârnit de furtul de la un circ din apropiere a unui pui de leu.
Ce urmează este o adevărată spirală a violenței. Viața la periferie se prezintă brutală și fără menajamente. Bandele rivale se înfruntă în plină stradă, poliția pătrunde în locuințe fără a avea mandate de percheziție, copiii crescuți în acea lume sălbatică devin violenți și atacă în haită, ca niște mici animale furioase.
Frica și abuzul fac legea în suburbiile sărace. Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte. Supraviețuiesc doar cei puternici sau cei care se aruncă în luptă cu inconștiență. Depășiți de situație, polițiștii comit la rândul lor abuzuri. Este de fapt un joc fără miză, din care nimeni nu iese vreodată învingător. Vânătorul devină pradă, iar rolurile se inversează permanent.
Nu poți să tragi concluzii și nu poți să arăți cu degetul spre vinovați, atâta timp cât n-ai trait acolo și nu știi ce înseamnă un mediu în care nu mai există nici o fărâmă de umanitate, pare să spună regizorul Ladj Ly. Este mizeria și ipocrizia lumii în care trăim. În vreme ce în centrul Parisului oameni eleganți cinează în restaurante scumpe sau plătesc sume exorbitante pe mărfuri de lux în magazine de pe Champs-Élysées, la periferie, nevăzuți, neauziți și neînțeleși, mii de oameni luptă ca să supraviețuiască. Nu pot ieși din cercul marginalizării care se rostogolește peste ei la orice încercare de a se ridica la suprafață. Sunt ținuți departe de ochii ”lumii civilizate”.
Violența nu se combate cu violență, și totuși nimeni nu reușește să se desprindă și să-i convingă și pe ceilalți că există și o altă cale.
La finalul zilei, singurătatea personajelor este tulburătoare. În toți pare că a rămas o scânteie de umanitate, dar parcă nimeni nu are curajul să întindă mâna spre celălalt, de teama că va fi considerat slab, lipsit de curaj și călcat în picioare.
Nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film străin și câștigător al premiului juriului la Cannes, Mizerabilii/ Les Misérables este inspirat din revoltele anului 2005 din Paris, declanșate de moartea a doi tineri în timpul unui raid al forțelor de ordine.
Filmul a fost descris de Washington Post ca “un protest pasional în numele unei întregi generații, al cărei viitor a fost, în mare parte, exclus”, iar The New York Times l-a numit “un strigăt înflăcărat împotriva opresiunii”.
Preocupat inițial de filmul documentar, regizorul Ladj Ly a realizat un film legat de cartierul său și de protestele din 2005, pentru ca în 2014 să semneze un documentar despre protestele violente din Mali, țara sa de origine din Africa Occidentală.
În Mizerabilii el spune o poveste coerentă, dinamică și emoționantă despre inegalități și lipsă de șanse. Filmul se încheie cu un citat din Victor Hugo: ”Prieteni, amintiți-vă că nu există plante rele sau oameni răi. Există doar proști cultivatori”.
Ca un fel de avertisment pentru viitor: gândiți-vă la generațiile care vin și la lumea pe care ați dori să le-o lăsați moștenire.
Doina Borgovan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.