Felia de Cluj: Clientul nostru, stăpânul nostru, dar noi, oare suntem supușii clienților? [AUDIO]
Cine a lansat motto-ul Clientul nostru, stăpânul nostru! cu siguranță a fost un foarte eficient și abil om de afaceri. Această sintagmă, într-un fel, este chintesența ospitalității și politeței, dacă este respectată din ambele părți ale ei, ale sintagmei :). Când intri într-un restaurant, ai pretenția să fii servit și îngrijit precum o persoană din familia regală, ceea ce este cu totul de înțeles și de așteptat. Ce trebuie să știm este că, dacă primim un tratament regal, staff-ul restaurantului nu se transformă instantaneu în servitorii umili ai coroanei și ai mofturilor necontrolate de despot. Trebuie să înțelegem că, cu cât tratamentul o să fie mai de bună calitate, cu atât mai bine trebuie să răspundeți, răsplătindu-l pe măsură, iar cea mai de preț monedă este respectul.
De cele mai multe ori, cei ce prestează servicii de cea mai înaltă calitate sunt niște super- experți, oameni cu multă școală, experiență în domeniu și, mai ales, în viață. Așa că, cu siguranță, pe parcursul lor profesional au întâlnit mulți oameni cu pretenții din categoria celor cu sânge albastru, dar nu numai și vor ști cum să vă trateze, la fel cum vor ști să sancționeze un comportament nedemn de serviciile lor.
Dar dacă v-am dus prea mult pe tărâmul prinților și prințeselor și nu prea ați înțeles despre ce vorbesc, sau poate subiectul este așa de flexibil încât unii chiar cred că râgâitul zgomotos la masă este cool, o să schițez în câteva idei scurte ce trebuie și ce nu trebuie să faci în restaurant, ca și client zic:
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 5 februarie 2020, 06:00 / actualizat: 5 februarie 2020, 8:41
Dar dacă v-am dus prea mult pe tărâmul prinților și prințeselor și nu prea ați înțeles despre ce vorbesc, sau poate subiectul este așa de flexibil încât unii chiar cred că râgâitul zgomotos la masă este cool, o să schițez în câteva idei scurte ce trebuie și ce nu trebuie să faci în restaurant, ca și client zic:
1. Întotdeauna salută când intri, chiar dacă este un spațiu public, este casa cuiva.
2. Așteaptă să fii condus la masă, nu orice masă liberă este și disponibilă.
3. Dacă nu ești întâmpinat și totuși te așezi singur la o masă, respectă semnele de pe masă, dacă scrie că e rezervată, e rezervată și punct.
4. Dacă ospătarul îți face o recomandare, chiar dacă nu e ceea ce-ți dorești, ai răbdare și ascultă omul până la capăt, e urât să întrerupi pe cineva, mai ales când acel cineva s-a pregătit pentru asta.
5. Dacă cumva nu găsești ceva ce ți-ai dorit în meniu, nu te ofusca precum un copil prost crescut. Încearcă să comunici staffului dorințele tale și să vei dacă poți obține ceva cât mai aproape de ceea ce ți-ai dorit.
6. Orice pretenție ai în afara meniului și/sau a politicii restaurantului, rămâne la latitudinea staffului dacă vor sau pot să o ofere. Dacă ești refuzat, nu răbufni. Nu întotdeauna service-ul este pregătit pentru astfel de solicitări.
7. Niciodată, dar niciodată să nu iei peste picior un membru al staffului dacă-l vezi că este stângaci, poate este prima lui zi de muncă, iar atitudinea ta nu o să facă altceva decât să-l timoreze și să-l descurajeze și mai tare.
8. Nu te supăra atunci când îți întârzie mânarea, mai ales dacă restaurantul este plin. La meniul zilei, chiar dacă este fast-service, tot pot apărea decalaje și întârzieri, iar motivele pot fi diverse.
9. Dacă ești flămând rău, nu merge să mănânci într-un restaurant de fine dining; acolo se face un service slow, cu recomadări de mâncare, de vin și primează liniștea și voia bună. Dacă ești grăbit și începi să bați din picioare, nu faci altceva decât să deranjezi și alți oaspeți. Ce poți face, în schimb, e să comanzi un starter ușor, ca să-ți potolești puțin foamea până îți vine mâncarea dorită.
10. Ce trebuie să știi: salatele durează până se fac cca. 10 minute, pastele între 15-20 de minute, iar dacă ai pretenția să mănânci paste proaspăt fierte și nu reîncălzite, o friptură cu garnitură se face în 20-25 minute, un desert se poate servi aproximativ în 5-10 minute. După cum ziceam și în alte ediții, la toate astea mai adaugă 10-15 minute, dacă sunteți masă mare, adică 10-12 persoane și același lucru trebuie luat în considerare dacă e plin restaurantul.
11. Dacă ai comandat o salată, dar comeseanul tău a comandat o friptură, salata ta va fi servită în același timp cu friptura, adică o să stai după o salată atât cât stai după friptura comeseanului.
12. Dacă cumva comanzi ceva din afara meniului și stafful restaurantului este dispus să facă acel serviciu, trebuie să știi că o să dureze mult mai mult decât orice altceva de la masa respectivă, chiar dacă nu e cine-știe-ce minune. Deci nu te enerva, tocmai ți s-a făcut o favoare, ai răbdare și bucură-te de ea.
13. Când ceri nota, nu o fă pe fugă, ai posibilitatea de a cere nota odată cu desertul sau digestivul, dacă ești grăbit. Nu e cazul să strigi sau să te uiți insistent după ospătar prin sală sau să te ridici și să mergi după el la bar.
14. La plecare, lasă bacșiș (dacă ai fost mulțumit), mulțumește frumos și salută. O seară în care te-ai bucurat de o experiență gastronomică frumoasă trebuie să fie și o seară frumoasă pentru cei ce te-au servit.
Cu siguranță ar mai fi multe de zis, doar că am plecat de la premiza că, totuși fiind într-un oraș așa cosmopolit ca și Clujul, aceste reguli de bază sunt știute de către cetățenii orașului. Eu, azi, doar mi-am permis să vă reamintesc câteva dintre ele. Vă rog să fiți politicoși în restaurante și în viață în general, e important.
Eu sunt Horia Șimon și vă dau întâlnire săptămâna viitoare, la o nouă ediție a emisiunii Felia de Cluj.
Chef Horia Șimon
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.