O nouă tendință globală – magazinele vintage
Bine v-am găsit dragii mei, din nou, la rubrica noastră despre modă. Astăzi o să vorbim despre ceva care nu este deloc necunoscut auditoriului nostru și anume comerțul cu haine second-hand.
Articol editat de Carmen Sas, 20 februarie 2020, 13:19
Bine v-am găsit dragii mei, din nou, la rubrica noastră despre modă. Astăzi o să vorbim despre ceva care nu este deloc necunoscut auditoriului nostru și anume comerțul cu haine second-hand.
Toți suntem familiarizați cu aspectul acesta controversat care în perspectiva multora dintre noi pare ceva rușinos.
Multă lume se îndeletnicește cu acest tip de comerț dar puțină lume o recunoaște. Semnul de egalitate pus între second hand și haine ieftine, îi face adesea pe consumatori să se rușineze și să ascundă acest lucru ca să nu-și șifoneze imaginea sau statutul.
Cu toate acestea o să vă surprind adăugând că noua tendință a lumii vestice, cea în a cărui admirație românul își va dori mereu să fie, este tocmai aceasta, ca un fel de reacție rebelă contra producției de serie promovată de marii retaileri.
Există o aplicație ce se numește Vinted prin care cei doritori pot fi conectați cu tot ce înseamnă comerțul cu haine vintage.
Vintage este un termen mult mai potrivit decât second hand și semnifică în Cambridge English Dictionary un adjectiv aplicat unui produs de calitate cu o valoare durabilă, ce deține caracteristicile specifice unui anumit tip de artefact, asociat cel mai adesea cu timpul trecut.
Conform unor studii făcute de site-uri ce se ocupă cu re-vinderea unor produse de fashion, se pare că segmentul de vârstă cuprins între 27-35 de ani este cel mai angajat în acest tip de afacere.
Cauzele care contribuie la acest fenomen sunt mai multe, așa cum ne explică cei care se ocupă cu studiul pieței, printre care și un domn de la Institul Francez de Modă (IFM ) Thomas Dellatre: criza economică, conștientizarea că moda reprezintă o industrie poluantă, nevoia de a fi diferit în peisajul lanțurilor magazinelor de serie mare ce oferă cam aceleași propuneri, precum și dorința de a deține lucruri care durează în timp. După un studiu al celor de la IFM se pare că procentajul celor care au achiziționat haine vintage sau second-hand a crescut dublu între 2010-2018.
Printre avantajele achiziționării de produse vintage se numără în afara prețului mai mult decât convenabil și calitatea materialelor. Nu este totuna să cumperi un produs nou din poliester sau elastan scump sau să ai acces la haine din materiale de calitate ca mătasea, cașmirul sau bumbacul la prețuri rezonabile.
Preferința francezilor sau americanilor pentru produse vintage schimbă și modul cum marii retaileri se vor raporta la viitorul modei, întrucât profilul consumatorului de produse fashion s-a diversificat.
Pe lângă calitate și preț moda vintage oferă perspectiva unicității celor care știu ce să caute și au un stil conturat, iar noul lux nu mai este dat de bani, ci de educație în materie de stil.
ThredUp este un site american ce comercializează modă vintage și care a pronosticat că piața de second -hand va depăși piața fast-fashionul-ui undeva prin 2028. Rămâne de văzut.
Cu siguranță la noi comerțul second hand l-a bătut de departe pe cel clasic și nu spun asta defăimător. Ce nu știe multă lume este că dacă ai nas, poți achiziționa produse ale unor branduri celebre de care altminteri nu ai cum te atinge.
Pentru stiliști sau designerii de costume magazinele vintage sunt adevărate comori unde aceștia găsesc surprize vestimentare, ca într-un fel de pod vechi din casa bunicii. Dincolo de acest aspect, designul magazinelor este îmbietor și nu mai vezi diferența între un magazin clasic sau unul care comercializează haine second hand.
În încheiere vă spun doar că în 2016 am dat pe un mantou Missoni fabuloasa sumă de 60 de ron, un mantou colorat din tricot de lână matlasat cu mătase care întoarce privirile pe stradă.
Să ne auzim cu bine pe data viitoare!
Călina Langa, fashion designer
Fotocopii dupa Vogue Franta august 1985 și revista Modern 1968
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal. Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.