Radio Cluj…la modă: Creatorii de vise
Aceștia sunt în primul rînd editorii de modă ai marilor reviste de fashion, redactorii șefi, cei care decid cum va arăta următorul număr al unei reviste. De multe ori, aceștia țes o plasă fină ca un vis, sau ca un film, în care noi cădem de bună voie.
Viața noastră interioară este, adesea ocultată de preocupările zilnice iar modalitățile de visare sunt reduse sau uitate, de aceea răsfoirea unui obiect frumos cu poze reușite care îți oferă posibilitatea de evadare din cotidian reprezintă un mijloc ideal aflat la îndemâna oricui de plonjare în oniric, creativitate și magie.
Mai mult decât haine, revistele de modă ne vând vise. Vise în care am vrea să fim participanți dacă am fi curajoși în viața reală. Unii dintre oameni ghicesc acest fapt și au grijă să ne furnizeze materia primă pentru visare.
Dintre toate numerele internaționale ale revistei Vogue despre care am mai vorbit aici, cel mai aparte și special este cel al ediției Vogue Italia. Vogue Italia este cea mai consistentă din punct de vedere al editorialelor de modă și din punct de vedere al conceptelor propuse.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 19 martie 2020, 06:00 / actualizat: 19 martie 2020, 7:55
Ce este, mai întâi, un editorial de modă? Este un fotoreportaj, o poveste în imagini ce se bazează pe o idee, sau concept care este dezbătut înainte cu colectivul redacțional în funcție de tema aleasă pentru numărul respectiv.. Exact ca în orice act artistic dincolo de aparența glamorous există un mesaj ce trebuie transmis consumatorilor, sau, după caz, “visătorilor”. Acesta este un mesaj care trebuie să sensibilizeze și să placă dar nu neapărat.
Redactor șef al Vogue Italia din 1988 până în 2016, Franca Sozzani a ales adesea calea controversată a folosirii imaginilor de fashion în scopul transmiterii unui alt tip de mesaj publicului- fie cu implicații politice,sociale, ecologice.
Ne aflăm în epoca în care toată lumea este dispusă să dea în cap modei pentru deserviciile majore aduse eco-sistemului dar puțină lume realizează că prin intermediul unor imagini de fashion gândite cu cap și foarte percutante mesajul își găsește calea mai ușor către mințile și sufletele noastre. Nu puține sunt editorialele de modă din Vogue Italia care transmit mai mult decât ideea unor fete frumoase, gătite și trimise la făcut cuceriri.
Moda nu este despre haine, ci despre viață a declarat Franca la un moment dat, iar unele dintre editorialele sale chiar acest lucru au încercat să-l transmită. Numărul din iulie 2008 dedicat în exclusivitate modelelor negre ca și cel din august 2010 cu un editorial șocant despre dezastrul ecologic din Golful Mexic sunt doar câteva dintre provocările vizuale lansate nouă dintr-o perspectivă aparent facilă cum este cea a modei.
Fața machiată a modelului Kristen McMenamy uleioasă și pătată ca-n scenariul apocaliptic dar real petrecut în Golful Mexic te face să te gândești la orice dar la modă și glamour în nici un caz.
Dar eu vă vorbeam despre visare. Imaginea modei văzută prin ochii fotografilor ne poate îndemna nu de puține ori la scenarii aristocratice decadente cum sunt imaginile picturale superbe ale fotografului Paolo Roversi. O platformă de lansare a unor fotografi talentați Vogue Italia rămâne și acum una dintre cele mai populare și bine cotate ediții Vogue. Pentru demonstrație vizuală vă invit pe site-ul Radio Cluj.
Cu bine; pe data viitoare!
Călina Langa, fashion designer
Imagini: fotocopii Vogue Italia august 2010 și oct. 1996
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.