Ghid pentru educație nonformală – „Școala Altfel, Școala de Acasă”
Articol editat de , 2 aprilie 2020, 07:33
În această perioadă, profesorii și elevii sunt provocați la autodescoperire și la o altfel de normalitate, imposibil de anticipat în urmă cu doar câteva săptămâni.
Cu toate acestea, activitățile din cadrul programului Școala Altfel nu se opresc, anunță Inspectoratul Județean Școlar Maramureș, care propune elevilor și profesorilor un ghid de educație nonformală.
,,Acest ghid de educație nonformală își propune să conecteze elevi, dascăli, părinți, printr-o antrenare ludică, într-un timp, spațiu și demers pedagogic altfel, să scoată la iveală stadiul de copil al personalității fiecăruia dintre noi, fiind punct și reper de întâlnire. Prin abordarea noilor educații propuse în ghid, se pune accent pe dezvoltarea personală a elevilor, pe dezvoltarea metacompetențelor adecvate contextului social și global: autodisciplină, autonomie, experiențialitate și antreprenoriat și nu în ultimul rând pe exersarea și modelarea gândirii de tip design.”explică inspector școlar pentru activități extrașcolare, prof. psih. Antoneta- Georgina Bolchiș.
Activitățile inspirate din acest ghid se vor desfășura online, pe platformele școlilor, dar și pe rețelele de socializare, pe grupurile claselor.
Programul naţional „Şcoala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat în perioada 7 octombrie 2019 – 29 mai 2020, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor.
Având în vedere incertitudinea privind reînceperea cursurilor școlare, unele școli au decis să desfășoare programul normal, după planificările inițiale și să se adapteze condițiilor actuale. La Liceul Tehnologic Marmația, ghidul propus de ISJ Maramureș este binevenit.
„Eu m-am gândit, de exemplu pentru astăzi, să le propun vizionarea unui film istoric, ulterior să-l discutăm, să-l dezbatem, pe baza opiniilor, întrebărilor și diferitelor aspecte identificate de elevi în film. Mă voi axa pe emoțiile, așteptările și curiozitățile lor. Totodată, m-am gândit și la o activitate de autocunoaștere, pentru că până la urmă, dacă trecem prin aceste momente, unice atât pentru ei cât și pentru noi, este bine să comunicăm mai mult, să-i cunoaștem mai mult pe elevi. Vreau să urmăresc starea lor de spirit, să le cunosc temerile și să încerc să îi ajut, pe cât se poate. Mă voi organiza astfel încât să pot ține legătura cu toți elevii clasei, chiar dacă va fi în momente diferite.” a spus Mihaela Răileanu, prof. de istorie la Liceul Tehnologic Marmației.
În timp ce unele școli s-au decis să continue programul chiar și în aceste condiții, alte unități școlare așteaptă ca lucrurile să revină la normal și să-și urmeze planurile stabilite la început de an.
Colegiul Național Pedagogic “Regele Ferdinand” din Sighet și-a programat activitățile pentru „Școala Altfel” pentru luna mai și speră să le poată desfășura, până atunci pregătirile se fac de acasă.
„Școala noastră s-a înscris pe platforma “Open Learning”, unde am învățat cum să organizăm ateliere de lucru în funcție de nevoile și preferințele elevilor. Am creat un chestionar prin care să aflăm la ce ateliere și-ar dori elevii să participe în cadrul școlii altfel și în funcție de atelierele alese de ei. Deocamdată, din cauza situației în care ne aflăm nu am reusit să stabilim exact atelierele, dar când ne vom întoarce la școală vom stabili atelierele si reprezentanții din comunitate care ne vor ajuta să le realizăm.” a precizat Anca Corneștean, președinta Consiliului Elevilor.
Mihaela Botiz
Radio Sighet poate fi ascultat online AICI!