Radio Cluj…la modă: În haine de sărbătoare
Putem crea mental nenumărate replici ale persoanei noastre în funcție de ținutele adoptate. Moda revelează sau ascunde? se poate pune firesc întrebarea. Ambele aș răspunde eu, oarecum în cunoștință de cauză. Nu aș vrea să cobor în derizoriu suferințele celor întemnițați odinioară dar imaginația era și este una dintre componentele salvatoare în orice situație limită. Așa că vă îndemn la visare, povestindu-vă astăzi despre hainele de sărbătoare sau hainele ceremoniale, tocmai pentru că vin Sărbătorile de Paște.
Articol editat de cristina.rusu, 16 aprilie 2020, 06:00 / actualizat: 16 aprilie 2020, 8:03
Într-un text din cartea Scutecele națiunii și hainele împăratului. Note de antropologie publică al regretatului Vintilă Mihăilescu am găsit o definiție foarte potrivită pentru semnificația ideii de sărbătoare la modul general. Autorul găsea sărbătoarea ca un fel de “antidot al ostilității’’- ce termen mai potrivit pentru aceste zile s-ar putea găsi- un leagăn dulce al ospitalității protectoare, o fugă bine temperată și legitimă de un cotidian invadator…
Cu aceste cuvinte în minte vă invit să descoperim împreună ideea hainelor ceremoniale ce se purtau și continuă să se poarte la marile Sărbători atât în cadrul curților regale cât și de către oamenii simpli.
De când se știe, românul trebuia să aibă cel puțin două rânduri de haine, de fiecare zi și de sărbătoare. Cinstirea sărbătorilor religioase se făcea necondiționat și prin tipul de veșminte abordate și nu reprezintă deloc o erezie sau un lucru facil așa cum s-ar putea crede.
Moise a fost sfătuit de Dumnezeu în Vechiul Testament să meargă și să-și înștiințeze poporul că va coborâ pe muntele Sinai, iar aceștia trebuiau să-l aștepte cu hainele curate, primenite, cum frumos spune o vorbă de-a noastră românească.
Hainele de sărbătoare ale țăranului român erau gândite și create într-un timp al răbdării și al dedicării de mâinile femeilor de la sate, cu tehnici măiastre transmise din generație în generație pe la șezătorile din sat, iar multe dintre motivele cusute ale ii-lor românești se bucură de o simbolistică greu de citit pentru necunoscători.
Acolo se coseau tainic, ca niște incantații rituale, simboluri cosmice care aveau rolul de a face legătura cu zona sacrului, simboluri ancestrale ale divinității. Simbolul crucii care semnifica spirit și evoluție, simbolul cercului care semnifica ciclicitate, melcișorii sau spiralele stilizate cele care semnifică ideea de magic și multe altele.
Legătura dintre haina lucrată într-un timp, care devine și el magic prin investiția de răbdare și de dăruire și sărbătoarea religioasă nu are cum să fie una întâmplătoare. Erau costume destinate să fie îmbrăcate în exclusivitate doar în zilele cu semnificație religioasă profundă pe temeiul pildei spusă de Mântuitor cu omul care nu venise la nuntă îmbrăcat corespunzător și fusese legat de rege și aruncat afară.
Caracterul evenimențial este subliniat odată mai mult exact în locul unde nu ne-am aștepta să găsim așa ceva, în Noul Testament, iar întâlnirea ratată a nuntașului îmbrăcat necorespunzător este metafora perfectă a unei eventuale eșuări personale la reunirea cu divinul.
În zilele Sărbătorii care o să vină, vă invit așadar să abordăm acele haine frumoase pe care le-am pus deoparte pentru ocazii speciale, chiar dacă nu dețin simboluri ascunse, ci doar intențiile noastre ta de-a fi diferiți și speciali într-o zi de sărbătoare. Căci limita nu există decât în mintea noastră.
Sărbători cu pace și bunăstare vă doresc!
Călina Langa, fashion designer
Imaginile provin din Colecția etnografică Gabriel Boriceanu. https://www.facebook.com/costumetraditionaleautentice/ Model: Oana Font
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.