Radio Cluj…la modă: Predicții despre industria modei după pandemie
De-a lungul timpului am încercat să pun accentul pe aspecte esențiale dincolo de cortina strălucitoare a modei, încercând să vă conving că merită să vedem povestea modei și din alte puncte de vedere.
Nimeni, și cu atât mai mult eu, nu ne-am așteptat la această răsturnare de situație care ne ține țintuiți în case, în vreme ce unii dintre noi ne adresăm întrebări extrem de serioase asupra a ceea ce ar trebui să reprezinte viitorul.
Industria modei, cea care a prins un avânt incredibil în anii de după cel de-al doilea război mondial datorat progresului tehnologic accelerat, cea care a trecut prin etapele de fast fashion, unde se găsea și-n momentul apariției Coronavirusului, este la ora actuală în cădere liberă la fel cu multe alte industrii din sectorul economic.
Acest lucru determină interogații la nivel mondial și în publicații de specialitate, unde experți din domeniu își dau cu părerea asupra relevanței pe care o va mai avea tot eșafodajul sistemului modei după revenirea la un soi de normalitate.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 30 aprilie 2020, 06:00 / actualizat: 30 aprilie 2020, 7:59
Vor mai fi relevante și prizate acele evenimente tip fashion week derulate la debutul sezoanelor desfășurate în marile capitale ale lumii? Spectacole grandioase realizate cu cheltuieli imense, multe desfășurate pe costurile unor sponsori generoși și nu neapărat susținute de casele de modă, care adună la un loc vedete, critici și redactori de modă, celebrități, buyeri, fețe regale și aristocrație, elite financiare își vor mai găsi necesitatea practică, nu doar de imagine, după această încercare globală prin care toți trecem?
Din punct de vedere strict practic ele nu sunt necesare. Show-ul de modă a început ca o manifestare relativ mică în secolul trecut, odată cu ideea casei de modă Lucille a lui Lady Duff Gordon care prezenta modelele pe manechine reale într-o ambianță de spectacol menită să cucerească cumpărătoarele. Sigur că ideea de-a fi aproape de modele și de a putea sesiza materialele și croiurile propuse era extrem de convingătoare, dar pe măsură ce show-ul de modă a progresat și a crescut ca dimensiune și diseminare acest contact apropiat s-a pierdut, cei mai favorizați rămânând cei din front row, sau primul rând care puteau sesiza de aproape colecțiile prezentate. Show-urile de modă s-au transformat treptat într-un fel de eveniment care pe lângă imaginea personală promovată de fiecare VIP aducea plusul statutului, întrucât nu oricine putea ajunge la astfel de evenimente.
Moda se va reorienta către platformele online, multe case de modă și branduri celebre deținând propriile site-uri de promovare. Cei tradiționaliști, printre care mă număr și eu vor fi perpetuu nemulțumiți pentru că, nu-i așa? nimic nu e mai satisfăcător decât să vezi veșmintele cu structura și sonoritatea aparte dată de mișcarea modelelor vii în contact neintermediat.
Asta nu înseamnă că ele vor dispărea cu totul dar cu siguranță grandoarea, extravaganța locațiilor, designul ambientului vor scădea ca și ostentație, este cursul firesc după un astfel de șoc economic. Investitorii vor prefera cu siguranță să-și plaseze resursele mai nimerit acolo unde câștigul nu se va lăsa așteptat, așa încât parte din poleiala lucitoare a acestei lumi va apune.
Când efectele exerioare dispar, selecția calității va fi mult mai ușor de făcut ceea ce probabil va conduce la o scădere drastică a brandurilor de modă.
Căci mulți chemați, puțini aleși.
Să ne auzim cu bine pe data viitoare!
Călina Langa, fashion designer
Imagini: fotocopii după Vogue Italia septembrie 2019, Vogue Italia L’Uomo februarie 2020
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.