Bicicleta un mijloc de deplasare curat şi sigur din punctul de vedere al distanţării sociale [AUDIO]
În Parlamentul României toate forţele politice s-au coalizat pentru a da o lege a bicicletei şi a crea astfel un cadru juridic pentru încurajarea acestui mijloc de transport.
Articol editat de cristina.rusu, 12 mai 2020, 13:00
Coordonatorul asociaţiei clujene Cicloturism-Transilvania, Radu Mititeanu, face apel acum la autorităţile locale pentru a dezvolta infrastructura necesară mersului pe bicicletă:
Radu Mititeanu: Oraşul va rămâne cel puţin o vreme mai degajat de traficul auto. Este un moment foarte bun să reîncepem să circulăm cu bicicleta ca mijloc zilnic de deplasare, mai ales pentru cei care până acum erau descurajaţi de traficul auto intens. Pe de altă parte, un mare avantaj al bicicletei este o distanţare fizică implicită: când eşti pe bicicletă, nu eşti aproape de celelalte persoane cum ai putea fi într-un mijloc de transport în comun aglomerat. În majoritatea ţărilor se promovează intens mersul cu bicicleta inclusiv ca o măsură preventivă faţă de riscul de contaminare cu coronavirus. De aceea ar fi de aşteptat ca şi autorităţile noastre să vină acum cu facilităţile promise pentru persoanele care circulă cu bicicleta.
Ovidiu Moldovan: Concret, ce ar trebui să facă autorităţile?
Radu Mititeanu: În majoritatea ţărilor, în această perioadă autorităţile fac foarte multe piste de biciclete provizorii, ceea ce poate fi foarte simplu: doar converteşti o bandă de circulaţie cu câteva bidoane de vopsea şi indicatoare într-o pistă cu dublu sens. Nu am văzut din păcate ca acest lucru să se întâmple la municipalităţile din România şi ar fi mare păcat să se rateze o şansă deosebită pentru a contribui şi la prevenirea răspândirii epidemiei şi la o mobilitate durabilă în oraş. Nu poţi avea autoturismul ca principala soluţie de mobilitate urbană în oraşele moderne.
Ovidiu Moldovan: Ce grad de acoperire cu piste de biciclete avem la Cluj?
Radu Mititeanu: Şi la Cluj avem puţină infrastructură. Avem un număr de km care dă bine pe hârtie, dar în realitate nu-ţi asigură deplasări decât pe bucăţi. Iar puţina infrastructură dedicată care există este de proastă calitate. Pistele sunt fără continuitate, sunt prea înguste, sunt cu obstacole; iar accesul pe benzile dedicate transportului public, deşi poate fi în principiu un compromis acceptabil pentru o perioadă, aşa cum a fost realizat teoretic toate benzile comune biciclete şi transportul public nu permit unui autobuz sau troleibuz să depăşească biciclistul,; şi atunci fie ar trebui să stea în urma biciclistului, fie biciclistul, de câte ori se apropie un troleibuz sau un autobuz din spate, ar trebui să oprească, să se urce pe trotuar, să-şi tragă laoparte bicicleta, ca să poată trece de el mijlocul de transport public.
Ovidiu Moldovan: Pentru cei care vor să se apuce acum de ciclism, de ce investiţii ar fi nevoie?
Radu Mititeanu: Se pot găsi inclusiv biciclete la mâna a doua la câteva sute de lei. Inclusiv bicicletele noi încep de la câteva sute de lei bucata, nu este un cost semnificativ.
Ovidiu Moldovan: S-a relansat bike sharing-ul care exista anii trecuţi?
Radu Mititeanu: Da, însă el este o picătură în ocean. Adică vorbim de câteva sute de biciclete comunitare care sunt şi într-o stare tehnică destul de modestă, la un oraş de sute de mii de persoane. Sunt mult prea puţine aceste biciclete, dar şi amplasarea staţiilor lasă de dorit. A fost un pas înainte: trebuia să fie primul pas, dar a rămas singurul.
Ovidiu Moldovan: Trotinetele reprezintă o ameninţare pentru biciclişti?
Radu Mititeanu: Trotinetele mecanice au nişte avantaje: sunt mici, sunt pliabile, le poţi duce cu tine în birou. Pentru distanţe nu foarte mari pot fi o alternativă. În schimb trotinetele electrice sunt un teribil factor de sedentarism: ele reprezintă un mijloc de deplasare pasiv, cu care ajungi să faci chiar mai puţină mişcare fizică decât dacă ai merge cu transportul public.
Ovidiu Moldovan/Andrea Nagy
Foto: Mircea Iancu/Pixabay
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.