Radio Cluj…la modă: Despre modă, numai de bine (partea I)
Mai exact despre ce este vorba? Compania WGSN adică World Global Style Network, specializată pe trend-forecasting, adică pe un fel de estimare a tendințelor consumatorilor, a publicat recent un studiu foarte interesant despre cum va arăta profilul consumatorului până în anul 2022.
Articol editat de cristina.rusu, 4 iunie 2020, 06:00 / actualizat: 4 iunie 2020, 7:03
Ținând cont că 2020 este deja la jumătate nici nu pare foarte îndepărtat anul 2022. Bineînțeles că factorul major care grevează comportamentele de consum este actuala pandemie. Au fost identificate astfel patru tipuri de sentimente cu care oamenii se confruntă și care nu au cum să nu amprenteze profilul de consum viitor.
Pe scurt acestea ar fi: frica sau anxietatea, perspectiva unei societăți desincronizate, capacitatea de adaptare și flexibilitate și optimismul radical.
Datorită contagiunii emoționale, o trăsătură de comportament generalizată prin intermediul platformelor rețelelor de socializare, oamenii mimează, imită sentimentele celor din jur, astfel încât orice informație falsă sau reală se propagă și se multiplică exponențial de așa manieră, că starea de frică, de pildă a ajuns să fie dominantă.
Tipul de contagiune emoțională are în primul rând în vedere factorul psihologic iar rațiunea cade într-un plan secund, așa după cum o demonstrează și psihologii, de accea cumpărarea obsesiv compulsivă generată de inducerea panicii și de teama lipsei de resurse a dat naștere la golirea la propriu a magazinelor în primele zile după lansarea știrilor alarmiste.
Oamenii au început să-și revină treptat dar toate acțiunile pe care le desfășoară se petrec într-un ritm mai lent și neconvingător, nesincronizate cu acțiunile celorlalți. Nu știu dacă voi ați simțit treaba asta, dar eu am simțit-o deja.
Deconectarea fizică care a fost impusă a lăsat și va lăsa urmări în comportamentele indivizilor așa cum bine arată și studiul celor de la WGSN, iar preferința pentru achizițiile online va fi de-acum încolo printre primele opțiuni ce dau siguranță.
Cu toate aceste neajunsuri există după cum ne arată și studiul, capacitatea de adaptare și flexibilitate la condițiile noi exterioare, un lucru care este prioritar pentru toți indivizii. Această flexibilitate trebuie să coexiste atât cu sentimentele pozitive cât și cu cele negative, fiind vorba despre integrarea lor fericită în mentalul colectiv.
De aici și pânâ la optimismul radical nu mai este decât un pas.
Cu toate că avem toate motivele anul acesta de a fi supărați, furioși, temători, stări potențate mult și de online-ul care poate fi chiar dăunător în exces, previziunile pentru următorii ani arată că un tip de optimism și activism va lua locul și se va manifesta la toate nivelele sociale.
Ceea ce omul a pierdut în această perioadă cu adevărat, nu este decât abilitatea de a discerne între real și fals, într-o criză de fapt a cunoașterii autentice.
În funcție de aceste grupe mari de sentimente pe care le traversăm cu toții specialiștii au definit trei tipuri de consumatori:
The Stabilisers– cei care mențin situația și o stabilizează, cu calități de mediere și diplomație, The Settlers- cei care pun accent pe resursele locului și încurajează comunitatea locală prin cheltuielile selective pe care le fac și The New Optimists– cei care se repliază ușor, sunt activi, implicați social și pun accent pe hiperconectivitate la toate nivelele.
Data viitoare voi veni cu exemple concrete pentru fiecare dintre aceste tipuri de consumatori. Poate până atunci vă puteți gândi în care dintre aceste categorii v-ați încadra. Eu cred, că fac parte din ultima.
Călina Langa, fashion designer
Fotocopii din Vogue Italia septembrie 2019
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.