Radio Cluj…la modă: Chipuri și cămeși, o expoziție de vizitat [FOTO]
Articol editat de cristina.rusu, 2 iulie 2020, 06:00 / actualizat: 2 iulie 2020, 7:18
Intitulată Chipuri și cămeși, pe lângă minunatele cămăși ale portului popular românesc din zonele specifice nordului țării ca Oaș, Maramureș, Chioar și Lăpuș, vizitatorii au putut admira și o expoziție de fotografie a lui Gabriel Motică, cu portrete semnificative ale locuitorilor acestor zone înveșmântați în straie tradiționale, o combinație reușită in sensul punerii în scenă, deopotrivă a veșmintelor dar și a celor care le dau viață, prin simplu act al purtării lor.
Conceptul expoziției curatoriată de Anamaria Nagy a fost devoalat, nu doar la vernisaj ci și după eveniment când am cerut detalii despre această inițiativă, al cărei dublu discurs face referire atât la materialitate dar și la spiritualitate.
Artefactele în discuție, dețin fără doar și poate această dublă semnificație, căci după cum știe fiecare dintre noi, simbolistica semnelor cusute pe cămăși nu este una pur decorativă, ci mai degrabă ritualică, cu profunzimi cunoscute atât de făcători cât și de purtători.
Cât de mult își mai are sensul o expoziție de acest gen este o întrebare care depășește sensul retoric, obligându-ne să regăsim acel drum tainic către identitatea de neam, fără alte conotații patriotarde, de aceea vizita mea la Baia-Mare o consider o reușită, desigur infimă față de realizarea celor implicați în înfăptuirea ei.
Modul de expunere inedit al cămășilor, poziționate pe crengi groase de copaci, care ajutau vizual la perceperea integrală a croiurilor diferite ale mânecilor în funcție de zone, și-a găsit nu doar sensul practic ci și pe cel metafizic, al unei virtuale îmbrățișări oprită în momentul deschiderii brațelor. Îmbrățișări interzise nouă, la modul real în această perioadă.
Expoziția este gândită din punct de vedere imaginar pe două axe care se întretaie formând o cruce. Axa orizontală, ne prezintă un fel de making- off cum spunem, azi, noi cei moderni, adică un proces al facerii, de la țesutul pânzei în casă și până la realizarea în detaliile cele mai mărunte ale cămășii.
În capătul opus, pe verticală este sugerată casa protejată de pater familias, bărbatul care supraveghează și veghează tot ce se petrece asigurând bunăstarea familiei sale. Cămașa bărbătească are mânecile deschise ca niște aripi de înger protector, dedesubtul ei fiind așezată cămașa femeiască. Cadrul armonios cromatic cu fundal de albastru deschis este potențat minunat de contrastul galbenului sânzienelor așezate pe lavița bătrânească, o atmosferă de acasă românesc cum n-am mai simțit demult.
De fapt cuceritor este, dincolo de exponantele aparte pe care le puteți vedea fotografiate pe site-ul Radio Cluj, pentru confirmarea spuselor mele, tocmai acest sentiment de familiar, de cămin, de întoarcere la origini și la copilărie.
Când privim o expoziție, la fel ca și în cazul oricărei forme de provocare vizuală specifică spectacolului, este necesară privirea dinăuntru. Privirea dinăuntru dă seama nu doar de frumusețea existentă în aceste obiecte realizate cu străduință și dragoste, ci și de noua identitate dată de cei care le-au readus la viață printr-o idee.
Vă invit cu mult drag să vedeți expoziția care mai durează încă două luni. Cred că merită să vă petreceți o după-amiază acolo, mergând pe un fir labirintic ce ne poate conduce la regăsire.
Pe data viitoare a dvs, Călina Langa.
Călina Langa, fashion designer
Foto: Călina Langa
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.