”Lights on! Fellini’s 8 ½” – expoziție de fotografii inedite la TIFF.19
Sunt zeci de imagini surprinse de Paul Roland pe platoul de filmare a peliculei 8 ½, rămase nepublicate ani de zile. Le-a găsit într-o cutie din mansarda casei sale prietenul său, Antonio Maraldi, și a știut că tocmai a dat peste o comoară. Erau sute de negative pe care Paul Roland nu le-a publicat niciodată și 200 de diapozitive color. Francezul era fotograful de încredere al lui Luchino Visconti, mai lucrase o singură dată cu Fellini, dar povestește că în 1963 regizorul l-a sunat și l-a întrebat glumind ce trebuie să facă pentru a-l convinge să realizeze fotografiile pentru filmul său și dacă pentru asta trebuie trebuie să vină să îl roage cu Oscarul în mînă. Paul Roland a acceptat imediat și așa a devenit fotograful oficial al peliculei 8 ½.
***
Fotografiile lui, cu o atenție desăvîrșită la detalii și cu un joc de lumini și umbre minunat, sînt documente ce merită cu prisosință admirate. Nu doar pentru că toate vedetele din Otto e mezzo sunt surprinse de obiectivul lui Paul Roland (Anouk Aimée, Claudia Cardinale, Sandra Milo, Rossela Falk, Barbara Steele și mai ales Mastroiani și Fellini). Nu doar pentru că revezi imortalizate scene importante din film (cea în care Mastroiani, lăsat pe spătarul scaunului le face cu mîna Sandrei Milo și lui Anouk Aimée – amanta, respectiv soția din film sau scena vagonului de tren care pînă la urmă a căzut la montaj și nu a mai fost deloc folosită). Cît mai cu seamă pentru momentele dintre filmări, fotografiate de Paul Roland în pauzele dintre scene. Fellini ținînd-o în brațe pe o bordură pe Claudia Cardinale. Fellini singur, gîndindu-se – oare la ce? Fellini aranjîndu-i cu un aer jucăuș părul lui Mastroiani. Fellini și Mastroiani așezați meditativ pe niște scări, cel din urmă cu cataramele pantofilor desfăcute. E o chimie a tăcerii și a comunicării fără cuvinte între regizor și actor pe care reușesc foarte bine să le transmită aceste fotografii. E greu să le fotografiezi cum trebuie, așa că mai bine le vedeți de-adevăratelea!
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 4 august 2020, 13:15 / actualizat: 12 august 2020, 9:02
În Otto e mezzo, Federico Fellini se ia pe sine peste picior. Cu ironia Creatorului care se știe perfect, reușește să pună ordine în haos și să transforme imperfecțiunea în genialitate. Se amuză de dilemele sale existențiale pentru a ne distra pe noi, spectatorii. Ne ia părtași la farsa lui, își pune pe tapet toate obsesiile pentru a le demonta și în cele din urmă face în așa fel încît peste haos să domnească un hohot de rîs. Unealta lui e, și în acest film, actorul Marcello Mastroiani, care a reușit să intre perfect în rolurile pe care i le-a încredințat Fellini.
La 100 de ani de la nașterea legendarului regizor italian, cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania ne propune o retrospectivă Fellini, invitînd cinefilii să revadă șase dintre filmele sale. Și ne oferă șansa nesperată de a intra în culisele unuia dintre cele mai bune filme din toate timpurile. Expoziția de fotografie ”Lights on! Fellini’s 8 ½” e deschisă la Muzeul de Artă din Cluj pe toată durata festivalului, pînă în 9 august, între orele 10-17.
Sunt zeci de imagini surprinse de Paul Roland pe platoul de filmare a peliculei 8 ½, rămase nepublicate ani de zile. Le-a găsit într-o cutie din mansarda casei sale prietenul său, Antonio Maraldi, și a știut că tocmai a dat peste o comoară. Erau sute de negative pe care Paul Roland nu le-a publicat niciodată și 200 de diapozitive color. Francezul era fotograful de încredere al lui Luchino Visconti, mai lucrase o singură dată cu Fellini, dar povestește că în 1963 regizorul l-a sunat și l-a întrebat glumind ce trebuie să facă pentru a-l convinge să realizeze fotografiile pentru filmul său și dacă pentru asta trebuie trebuie să vină să îl roage cu Oscarul în mînă. Paul Roland a acceptat imediat și așa a devenit fotograful oficial al peliculei 8 ½.
***
Fotografiile lui, cu o atenție desăvîrșită la detalii și cu un joc de lumini și umbre minunat, sînt documente ce merită cu prisosință admirate. Nu doar pentru că toate vedetele din Otto e mezzo sunt surprinse de obiectivul lui Paul Roland (Anouk Aimée, Claudia Cardinale, Sandra Milo, Rossela Falk, Barbara Steele și mai ales Mastroiani și Fellini). Nu doar pentru că revezi imortalizate scene importante din film (cea în care Mastroiani, lăsat pe spătarul scaunului le face cu mîna Sandrei Milo și lui Anouk Aimée – amanta, respectiv soția din film sau scena vagonului de tren care pînă la urmă a căzut la montaj și nu a mai fost deloc folosită). Cît mai cu seamă pentru momentele dintre filmări, fotografiate de Paul Roland în pauzele dintre scene. Fellini ținînd-o în brațe pe o bordură pe Claudia Cardinale. Fellini singur, gîndindu-se – oare la ce? Fellini aranjîndu-i cu un aer jucăuș părul lui Mastroiani. Fellini și Mastroiani așezați meditativ pe niște scări, cel din urmă cu cataramele pantofilor desfăcute. E o chimie a tăcerii și a comunicării fără cuvinte între regizor și actor pe care reușesc foarte bine să le transmită aceste fotografii. E greu să le fotografiezi cum trebuie, așa că mai bine le vedeți de-adevăratelea!
Dacă vreți să trageți cu ochiul pe gaura cheii la nașterea unei capodopere, mergeți să vedeți expoziția ”Lights on! Fellini’s 8 ½”. Și, neapărat, măcar unul dintre cele șase filme (I Vitelloni, La Dolce Vita, 8 ½, Giulietta degli spiriti, Amarcord, La voce della luna) incluse în acest close-up Fellini pe care ni-l propune TIFF în 2020.
P.S. Apropo de numele fotografului, l-am găsit scris în două feluri – Roland şi Ronald, inclusiv în presa italiană, nu doar în materialele de promovare de la TIFF. Înclin să cred că îl chema Roland, datorită originii sale franceze, cu care toate sursele pe care le-am consultat sînt de acord, dar… nu bag mîna-n foc!)
Text/foto: Anca Mureșan Bota
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.