Radio Cluj…la modă: Moda la vârsta a treia – partea II
Este știut că MODA este și a fost cea care a dat mereu întâietate frumuseții și tinereții. De altfel, un articol din revista Vogue, legat de tema noastră de astăzi, spune că de fapt, interesul celor care lucrează în sistemul modei este aproape inexistent în fața pragului vârstei de 40 de ani.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 27 august 2020, 06:00 / actualizat: 27 august 2020, 7:36
O carte care tratează această problematică și care se intitulează Fashion and Age scrisă de Julia Twigg are la bază multe interviuri cu persoane vârstnice dar și cu pioni importanți din lumea marilor retaileri care, deși recunosc că produc linii consacrate pentru acest segment de piață, nu vor ca produsele să fie etichetate așa.
Se folosește în schimb un alt termen care s-ar traduce în română drept fără vârstă, sau veșnic tânăr, “ageless”– pe de-o parte ca să nu sperie consumatorii care nu ajuns încă la acest statut, iar cei care se află deja acolo să nu se simtă ofensați. Clasic este un alt termen uzitat ca să nu supere pe nimeni.
Autoarea mai susține că toată tevatura din media legată de filmul Fabulous Fashionista nu este veridică și coincide în puține puncte cu realitatea. Protagonistele filmului sunt șase femei cu personalitate, aflate la în cel de-al optulea deceniu de existență care au un stil vestimentar care, senioarelor românce medii, li s-ar putea părea extravagant, fără doar și poate.
De ce nu coincide imaginea despre stil, modă și bătrînețe- (la ei nici măcar nu se mai folosește acest termen fiind înlocuit cu sintagma grey hair care semnifică culoarea părului specifică acestei vârste.) cu ceea ce se întâmplă în viața reală, este exact din pricina alegerii unor excepții în care se pot proiecta toți cei ce se simt cumva amenințați de trecerea timpului.
Sunt în perfectă concordanță cu autoarea care susține că pentru un anume segment, vârsta a treia poate părea colorată, plină de stil și exuberantă, iar acest lucru se întâmplă celor cu venituri.
La noi atingerea acestui prag al vârstei a treia semnifică lipsă de orizont, accentul pus pe suferință și boală, diferite stadii ale depresiei. Civilizația noastră, departe de cea occidentală, și mult mai departe decât cea orientală, citește bătrânețea ca pe o povară în care a fi trendy sau la modă, este ultima grijă a indivizilor.
Cu toate acestea este vârsta în care ai cel mai mult timp să fii orientat pe propria persoană, iar acesta este un mare avantaj de care nu te bucuri la vârstele responsabilităților.
De fapt, moda nu înseamnă neapărat și concret hainele, sau aspectul lor, ci senzația pe care ți-o pot oferi și cum te pot face să te simți.
Moda reprezintă un fel de abilitate pe care dacă ai început să o cultivi din tinerețe s-a maturizat odată cu tine și te poate deservi magnific, transformându-se și într-un tip de entartainment sau fantezie. Ea oferă susținere și încredere în propriul construct de sine care trebuia să se desfășoare de-a lungul vieții.
Normele fixate de societate cu ce se cade și ce nu se cade necesită filtrarea personală și subiectivă a fiecăruia dintre cei implicați.
Nu fustelor scurte, decolteurilor adânci, rochiilor fără mâneci nu stă în picioare decât raportat coerent la fiecare caz în parte.
Dacă urmăriți filmul de care v-am pomenit veți vedea că unele dintre protagoniste se bucură de o condiție fizică de excepție, ar fi păcat ca vestimentația să nu le flateze corpurile.
Câteva secrete ale unor femei cu stil și în vârstă vă vor fi revelate data viitoare. Până atunci vă las cu bine și vă spun că eu mi-am început deja antrenamentul necesar vârstei a treia, ceea ce vă doresc și vouă.
Călina Langa, fashion designer
Imagini: fotocopii din L Officiel de la Mode et Couture 2016
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.