[AUDIO] Clasic, online, hibrid? Ce va hotărî UBB pentru cursanţii proprii?
Daniel David: Există o diversitate atât de mare între unităţile educaţionale (şcoli, grădiniţe, universităţi), încât a te aştepta ca Statul să vină cu un model care să se aplice tuturor este nerealist. De asemenea există, după cum ştim, resurse financiare foarte puţine: ar fi minunat dacă statul ar putea să asigure măşti pentru toată lumea; ar fi extraordinar dacă am putea extinde spaţiul, să putem avea distanţare fizică, dar aşa ceva este nerealist. Şi atunci noi trebuie să cerem de la Stat lucrurile pe care le poate face. Iar în cadrul acestor principii generale, fiecare manager, director de şcoală, rector de universitate, împreună cu comunitatea pe care o reprezintă, în consultare cu părinţii, cu experţii din domeniu, trebuie să-şi găsească un scenariu personalizat pentru instituţia sa. Acest lucru, desigur, înseamnă muncă, înseamnă asumarea unor riscuri; şi e mult mai simplu uneori să spui: „Să ne spună Statul ce să facem”. Statul, realist vorbind, nu are ce să facă în această situaţie, nu are o soluţie pentru fiecare profil individualizat de unitate educaţională.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 30 august 2020, 00:00
Dan Horea: Dumneavoastră ce program aţi pregătit la UBB?
Daniel David: Am discutat foarte clar despre cele 3 variante, varianta hibridă este cea pe care vom merge. Deocamdată gândim în logica în care vom aduce la universitate, în primul rând, studenţii din anul I, fiindcă ei au trecut de la statutul de liceeni la cel de studenţi şi atunci trebuie să înţeleagă ce înseamnă această cultură academică; şi foarte probabil studenţii din ultimul an de studiu, mai ales din domeniile experimentale şi vocaţionale, ca să poată să-şi înceapă lucrările de licenţă, disertaţie ş.a.m.d, ca să nu le afectăm parcursul de viaţă. Dar formula definitivă o vom decide probabil săptămâna viitoare, fiindcă între timp ştiu că se lucrează la un ordin de ministru care să precizeze unele aspecte generale de care va trebui să ţinem cont.
Dan Horea: Să presupunem că sunteţi directorul unei şcoli generale dintr-un sat uitat de lume din Bărăgan şi trebuie să faceţi şcoală hibrid. Cum v-aţi putea descurca?
Daniel David: Poate acolo este cel mai simplu, sunt puţini copii. De obicei în şcolile din mediul rural, dacă ar exista resursele pe care ministerul ar trebui să le pună la dispoziţie pentru zonele defavorizate şi populaţiile vulnerabile, este mai uşor de gândit procedura pentru a păstra distanţarea şi celelalte condiţii de igienă. E mai complicat în zonele urbane, în care ştim că ai sute de copii, sunt mulţi într-o clasă, nu ai coridoare cu sens unic şi nu poţi să le faci, n-ai spaţiu suficient pentru pauză, astfel încât fiecare va trebui să gândească o procedură specifică pentru unitatea sa. Cu un suport minimal din partea Ministerului Educaţiei, învăţământul hibrid – mai aproape de clasic – s-ar putea organiza mai degrabă în mediul rural decât în mediul urban; numai că unităţile educaţionale trebuie să înţeleagă şi să-şi asume un astfel de scenariu.
Dan Horea / Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.