Se intâmplă în Germania: gunoiul se ridică cu…căruța trasă de cai
Pe insulă, unde sunt interzise orice autovehicule cu excepţia maşinilor pompierilor, a salvărilor şi a maşinilor utilizate în construcţii, se folosesc butoaie de 120 sau 240 de litri, cu o siluetă conică şi o secţiune transversală pătrată, care sunt împinse pe două role. Butoaiele sunt descărcate în vehicule speciale, trase de cai.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 30 august 2020, 00:00
Echipa de la salubritate începe lucrul la 6 dimineaţa, relatează Abbo Bröckelmann. Hrănirea, ţesălarea şi instalarea hamurilor – pregătirea atelajului, adică – sunt sarcini indispensabile în fiecare dimineaţă. De asemenea, indispensabilă este şi verificarea celor două „motoare”, dacă şi-au digerat bine dejunul înainte de prima rundă a zilei. Caii, impasibili, şi-au petrecut noaptea în grajduri, după o după-amiază savurată pe una din mlaştinile sărate de pe insulă. La orele 8 a.m. fix, căruţa de gunoi, de culore roşie, a ajuns deja în faţa casei primului client. Dar oare chiar este totul ca în secolul 19? „Nu chiar”, a declarat Torsten Masser, managerul de operaţiuni, arătând spre scannerul pe care toţi angajaţii de la salubritate îl poartă la centură.
Fiecare tomberon este identificat cu dispozitivul digital în momentul în care este golit în containerul atelajului. Acest lucru face posibilă facturarea exactă a clienţilor. De exemplu, se ştie cu exactitate câte dintre aceste pubele cu cipuri RFID au fost golite pe insulă anul trecut: 1.590 de pubele mici şi 10.950 de pubele mari de deşeuri organice, precum şi 12.971 de pubele pentru deşeuri reziduale.
O schimbare decisivă pe insulă a avut loc odată cu decizia de renunţare la gropile de gunoi, în urmă cu 40 de ani. De atunci şi până acum, toate deşeurile de pe insulă au fost transportate pe continent. Desigur, acest lucru necesită existenţa unei logistici adecvate. În cadrul sistemului de salubritate de pe insulă, pilonul principal îl constituie staţia de transfer a gunoiului, amenajată în port. Staţia de transfer a gunoiului funcţionează similar cu utilajul de comprimare a deşeurilor: în momentul în care o cantitate de gunoi este descărcată în presă, un piston uriaş împinge deşeurile într-un container de 36 de metri cubi, după care aceste cutii metalice pline cu deşeuri comprimate sunt încărcate cu macaraua pe nava de transport. În portul Norddeich de pe continent, camioanele dotate cu macara preiau containerele şi le transportă la staţiile speciale de tratare a deșeurilor.
RADOR
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.