Boli tratate într-o realitate virtuală
Este vorba de o aplicaţie menită să pună în mişcare atenţia şi concentrarea oamenilor. Aceste abilităţi pot fi testate printr-o gamă de jocuri şi provocări pe care utilizatorii aplicaţiei vor avea sarcina să le îndeplinească.
Articol editat de cristina.rusu, 5 septembrie 2020, 06:00 / actualizat: 5 septembrie 2020, 9:20
Creatorii acestui produs au transpus în realitatea virtuală o serie de proceduri care funcţionează în terapie, menite să antreneze şi să reantreneze mintea umană pentru a elimina stresul.
Silviu Matu, lector universitar la Departamentul de Psihologie Clinică, UBB:
Este vorba despre un sistem de realitate virtuală care e livrat cu ajutorul unei căști. Poate fi livrat și cu ajutorul unui calculator obișnuit, dar noi l-am gândit să funcționeze ca un mediu de realitate virtuală. Practic, cu o cască obișnuită, poți să descarci, să instalezi și să rulezi acest sistem chiar la tine acasă. El e format din două componente: o componentă legată de administrarea pe care o controlează psihologul pentru a modifica cum sunt prezentați stimulii, frecvența cu care apar și un modul de prezentare sau de inversare a participanților din realitatea virtuală.
Aplicația va putea fi folosită individual, însă specialiștii recomandă utilizarea ei sub îndrumarea unui psiholog pentru a fi mai întâi depistate nevoile reale ale fiecărui pacient.
În cazul distorsiunilor atenționale participantul trebuie să urmeze o serie de imagini care sunt prezentate pe niște ecrane și să urmărească un anumit stimul țintă care poate să apară fie după imaginea pozitivă, fie după imaginea negativă. În acest caz psihologul manipulează frecvența cu care ținta urmează stimulul neutru, iar dacă sarcina cere participantului, el învață să urmeze stimulii neutri și nu pe cei negativi. În sarcina care vizează distorsiunile amnezice, acolo sunt mai multe imagini care exprimă emoții negative sau neutre. Ele se află în spatele unor ecrane care sunt întoarse, iar pentru a vedea ce este în spate trebuie încercate fiecare în parte. Participantul este recompensat dacă reușește să facă potrivirea unor imagini neutre. Trebuie să încerce să nimerească imaginile neutre și să le evite pe cele care au expresii emoționale negative. (Silviu Matu)
Momentan aplicaţia este utilizată pentru cercetări în cadrul universităţii, urmând ca în viitor să fie introdusă în cabinetele și clinicile de specialitate. Proiectul este realizat de Universitatea Babeș-Bolyai în colaborare cu o companie americană specializată în domeniul realității virtuale.
Larisa Hurducaci
Foto: UBB
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.