Ascultă Radio România Cluj Live

Filmul de weekend: Bani negri (pentru zile albe), în curînd pe HBO [AUDIO]

Anca Mureșan: Ați luat cu dumneavoastră în această mini-serie pe unul din actorii din ”Un pas în urma serafimilor”, pe Cristian Bota, iar în distribuție îi mai regăsim pe Alexandru Papadopol sau pe Medeea Marinescu.

Daniel Sandu: Alexandru Papadopol și Cristian Bota joacă personajele principale, ei reprezintă nucleul poveștii care este completat de Medeea Marinescu, apoi Gavril Pătru și Valeriu Andriuță. Ei trei reprezintă, dacă vrem să le spunem așa, niște stîlpi ai societății: unul e legea, poliția, altul reprezintă zona interlopă și celălalt zona bancară. Povestea se-ntîmplă într-o comunitate mică, un orășel nenumit, nedefinit, care poate fi reprezentativ pentru oricare orășel din România. Un loc în care toată lumea cunoaște pe toată lumea și oamenii se întîlnesc la tot felul de intersecții de decizii și de valori și intră în conflicte, unii cu intenții bune, alții cu intenții rele. Noi sîntem foarte mîndri de ce am reușit să realizăm și sperăm ca și publicul să fie încîntat de ce o să vadă.

Anca Mureșan: Nu este pentru prima dată cînd lucrați la un serial, ați lucrat pentru producția TV ”La bloc” și sînteți co-scenaristul unei alte producții HBO, ”Hackerville”. Și totuși vreau să vă întreb cum ați făcut trecerea de la film la serial, ce limitări prepupune munca la un serial sau, din contră, ce deschideri oferă?

Daniel Sandu: În primul rînd volumul de muncă este cel puțin triplu. Prin urmare volumul de decizii într-un timp relativ scurt este atît de mare încît duce la epuizarea energiei în principal, nu neapărat a creativității. Acesta a fost primul prag pe care l-am resimțit atunci cînd am schimbat modul de a povesti, și anume de la film de cinema la miniserie de televiziune. În același timp, înveți mecanisme diferite de a produce un film pentru că aproape toate elementele sînt gîndite și modificate în funcție de așteptări și de publicul țintă. De cele mai multe ori, publicul țintă diferă de la un lungmetraj la un serial și atunci toate lucrurile astea trebuie gîndite în avans mai ales dacă vrei să faci o poveste care să aibă un anume grad de spectaculozitate atît vizuală, cît și emoțională. Este mult mai complicat să faci o miniserie decît un lungmetraj, cel puțin așa a fost pentru mine.

Ascultați aici interviul integral cu regizorul Daniel Sandu, în exclusivitate pentru Radio Cluj: 

Filmul de weekend: Bani negri (pentru zile albe), în curînd pe HBO [AUDIO]

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 3 octombrie 2020, 06:00 / actualizat: 3 octombrie 2020, 12:20

Daniel Sandu: Am inversat paradigma în titlu pentru că am inversat paradigma în întreg serialul. În principiu, povestea este despre doi oameni care, în glumă, se laudă că vor sparge o mașină a băncii și după aceea descoperă că toți oamenii din jur iau gluma în serios și ajung chiar să îi forțeze să dea spargerea, iar ei sunt singurii care de fapt fac eforturi să nu dea spargerea. Cumva, am vrut să facem o interpretare ușor parodică a filmului ”Lovitura italiană”: precizia și profesionalismul cu care se realizează un jaf să fie reinterpretate în zona balcanică, și anume imprecizia și lipsa de profesionalism care sunt specifice acestei zone și care nasc situații comice.

Anca Mureșan: Un fel de Dorel al jafurilor?

Daniel Sandu: Un fel de Dorel al jafurilor, dar nu bazat pe prostie, ci un Dorel care se împiedică în propriile valori morale. Serialul e o dramă-comedie, căci la un moment dat lucrurile devin serioase. Încercăm să sondăm ce se întîmplă atunci cînd tu încerci să îți păstrezi valorile morale, cum ar fi de exemplu faptul că nu vrei să furi și să pui mîna pe niște bani sub formă de corupție. Cum reușești să eviți asta? Publicul va descoperi că este destul de greu. Comedia este un strat de suprafață doar, este ca un ambalaj și pe parcursul mini-seriei ne-am propus să schimbăm genul: începem cu comedie și încet încet se transformă în dramă. Spectatorii care la început au rîs vor sfîrși prin a plinge. Toate aceste schimbări de situație au dus și către titlul pe care l-am ales: ”Bani negri (pentru zile albe)” față de celebrul proverb ”bani albi pentru zile negre”.

Anca Mureșan: Cît și unde ați filmat?

Daniel Sandu: Am filmat aproximativ 70 de zile, mare parte din filmări le-am făcut la Piatra Neamț, întîmplător orașul meu natal. O altă parte din filmări sînt la Onești, cîteva la București și cîteva la Viena.

Anca Mureșan: Ați luat cu dumneavoastră în această mini-serie pe unul din actorii din ”Un pas în urma serafimilor”, pe Cristian Bota, iar în distribuție îi mai regăsim pe Alexandru Papadopol sau pe Medeea Marinescu.

Daniel Sandu: Alexandru Papadopol și Cristian Bota joacă personajele principale, ei reprezintă nucleul poveștii care este completat de Medeea Marinescu, apoi Gavril Pătru și Valeriu Andriuță. Ei trei reprezintă, dacă vrem să le spunem așa, niște stîlpi ai societății: unul e legea, poliția, altul reprezintă zona interlopă și celălalt zona bancară. Povestea se-ntîmplă într-o comunitate mică, un orășel nenumit, nedefinit, care poate fi reprezentativ pentru oricare orășel din România. Un loc în care toată lumea cunoaște pe toată lumea și oamenii se întîlnesc la tot felul de intersecții de decizii și de valori și intră în conflicte, unii cu intenții bune, alții cu intenții rele. Noi sîntem foarte mîndri de ce am reușit să realizăm și sperăm ca și publicul să fie încîntat de ce o să vadă.

Anca Mureșan: Nu este pentru prima dată cînd lucrați la un serial, ați lucrat pentru producția TV ”La bloc” și sînteți co-scenaristul unei alte producții HBO, ”Hackerville”. Și totuși vreau să vă întreb cum ați făcut trecerea de la film la serial, ce limitări prepupune munca la un serial sau, din contră, ce deschideri oferă?

Daniel Sandu: În primul rînd volumul de muncă este cel puțin triplu. Prin urmare volumul de decizii într-un timp relativ scurt este atît de mare încît duce la epuizarea energiei în principal, nu neapărat a creativității. Acesta a fost primul prag pe care l-am resimțit atunci cînd am schimbat modul de a povesti, și anume de la film de cinema la miniserie de televiziune. În același timp, înveți mecanisme diferite de a produce un film pentru că aproape toate elementele sînt gîndite și modificate în funcție de așteptări și de publicul țintă. De cele mai multe ori, publicul țintă diferă de la un lungmetraj la un serial și atunci toate lucrurile astea trebuie gîndite în avans mai ales dacă vrei să faci o poveste care să aibă un anume grad de spectaculozitate atît vizuală, cît și emoțională. Este mult mai complicat să faci o miniserie decît un lungmetraj, cel puțin așa a fost pentru mine.

Ascultați aici interviul integral cu regizorul Daniel Sandu, în exclusivitate pentru Radio Cluj: 

Anca Mureșan Bota

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Filmul de weekend: Trei surori și tot atâtea feluri de a relaționa cu familia – His Three Daughters (2023)
Filmul de weekend sâmbătă, 28 septembrie 2024, 00:00

Filmul de weekend: Trei surori și tot atâtea feluri de a relaționa cu familia – His Three Daughters (2023)

Pe Netflix rulează de luna aceasta His Three Daughters – un film cum puține sunt pe platformă – incomod, tulburător și foarte bine jucat....

Filmul de weekend: Trei surori și tot atâtea feluri de a relaționa cu familia – His Three Daughters (2023)
Filmul de weekend: cele mai premiate seriale la gala Emmy 2024
Filmul de weekend sâmbătă, 21 septembrie 2024, 00:00

Filmul de weekend: cele mai premiate seriale la gala Emmy 2024

Pe unele dintre ele le-am mai recomandat în această rubrică pentru că mi-au atras atenția încă după de la lansarea lor, acum vă reamintesc...

Filmul de weekend: cele mai premiate seriale la gala Emmy 2024
Filmul de weekend: Mixed by Erry (sau cine-a bătut primul cui în sicriul industriei muzicale)
Filmul de weekend sâmbătă, 7 septembrie 2024, 00:00

Filmul de weekend: Mixed by Erry (sau cine-a bătut primul cui în sicriul industriei muzicale)

Îți place muzica atât de mult încât visezi să ajungi DJ. Dar nu te-ai născut tocmai în orașul potrivit, și taică-tău face bani cât să...

Filmul de weekend: Mixed by Erry (sau cine-a bătut primul cui în sicriul industriei muzicale)
Filmul de weekend: Sisu sau sângeroasa odisee a minerului Aatami și a târnăcopului său
Filmul de weekend sâmbătă, 24 august 2024, 00:00

Filmul de weekend: Sisu sau sângeroasa odisee a minerului Aatami și a târnăcopului său

Mai amân puțin vizionarea noului film al seriei Alien, intrat recent în cinematografe, și – ca să nu o lungesc prea mult cu suspansul – aleg...

Filmul de weekend: Sisu sau sângeroasa odisee a minerului Aatami și a târnăcopului său
Filmul de weekend sâmbătă, 17 august 2024, 00:00

Filmul de weekend: Angel

Ce face un artist aflat în pană de idei, trecut de prima tinerețe, ignorat de public, dar dornic să mai stoarcă un strop de apreciere, să mai...

Filmul de weekend: Angel
Filmul de weekend sâmbătă, 3 august 2024, 06:00

Filmul de weekend: sportul, vedetă și pe marele ecran

La momentul când scriu aceste rânduri, România are 4 medalii cîștigate, două la canotaj și două la natație.   Primele medalii au fost...

Filmul de weekend: sportul, vedetă și pe marele ecran
Filmul de weekend sâmbătă, 20 iulie 2024, 00:00

Filmul de weekend: Godzilla Minus One – Oscar pentru efecte speciale fără niciun efect!

Se spune că Steven Spielberg ar fi văzut de trei ori cel mai nou produs japonez din universul Godzilla. Și nu, nu pentru că ar fi fost pedepsit....

Filmul de weekend: Godzilla Minus One – Oscar pentru efecte speciale fără niciun efect!
Filmul de weekend sâmbătă, 13 iulie 2024, 00:00

Filmul de weekend: The promised land/Bastardul | VIDEO

”Danemarca. Secolul al 18-lea. Pentru a spori veniturile din biruri, regii danezi încearcă să cultive și să colonizeze imensa câmpie daneză....

Filmul de weekend: The promised land/Bastardul | VIDEO