Autostrada Sibiu – Pitești, între declarații optimiste și licitații contestate
Anul 2020 va fi anul Autostrăzii Sibiu – Pitești. (Lucian Bode)
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 5 octombrie 2020, 14:29
Ministrul transporturilor Lucian Bode a repetat această declarație ori de câte ori a avut ocazia, iar situația de fapt arată că, cel puțin în parte, oficialul nu a folosit un simplu slogan.
Pe două din cele cinci tronsoane ale Autostrăzii Sibiu – Pitești licitațiile sunt încheiate, iar constructorii sunt în diferite faze de execuție sau proiectare a lucrărilor:
Am început lucrările la Tronsonul 1, Sibiu – Boița, am semnat contractul pentru proiectare și execuție la Secțiunea 5, Curtea de Argeș – Pitești. Așadar, după ani și ani de așteptări, iată, am început lucrările.
Pe Lotul 1, în lungime de 13 kilometri, lucrările au început în primăvară, iar stadiul fizic este de aproximativ 35 la sută.
De asemenea, pentru Lotul 5, Curtea de Argeș – Pitești, în lungime de 30 de kilometri, proiectarea este aproape gata, iar executantul urmează să demareze lucrările.
Licitația a fost lansată și pe Lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, aflat între Tigveni și Curtea de Argeș. Aici însă, procedura de selecție a unui constructor s-a desfășurat cu sincope. În urmă cu mai bine de patru luni ministrul Lucian Bode era optimist și spera că până la sfârșitul lunii iunie vom avea un câștigător:
Cred că vom fi în măsură să anunțăm caștigătorul și, fără contestații, să semnăm contractul până la sfârșitul lunii iunie și pentru Tronsonul 4, Tigveni – Curtea de Argeș. (declarație Lucian Bode – mai 2020)
Pe Lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, cea mai bună oferta, atât tehnică cât și financiară, a avut-o firma chineză China Railway. Anunțul privind câștigătorul a fost întârziat, deoarece Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a cerut clarificări suplimentare, stabilind un termen de numai trei zile pentru prezentarea documentelor. Nemulțumită, societatea chineză s-a adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, arătând că această etapă a fost depășită. CNCD a dat câștig de cauza reclamantului, iar acum se așteaptă anunțul privind câștigătorul licitației pentru Lotul 4, lung de zece kilometri.
Dacă în cele din urmă firma China Railway va fi declarată câștigătoare și va semna contractul de proiectare și execuție, aceasta va fi prima companie chineză care obține un mare contract de infrastructură derulat din fonduri publice în România.
Între timp, ministrul transporturilor Lucian Bode anunță că lucrurile se mișcă și pe Lotul 3:
În ceea ce privește Tronsonul 3, am finalizat toate procedurile, avem toate datele și toate analizele făcute cu sprijinul B.E.I, astfel încât Compania de Drumuri a putut scoate la licitație și acest sector.
Lotul 3, Cornetu – Tigveni, în lungime de 37,5 kilometri are o valoare estimată de 5,3 miliarde de lei, cuprinde 95 de poduri și podețe, două noduri rutiere și un tunel în lungime de 1,7 kilometri.
Cornetu – Tigveni este primul sector de autostradă din România care va fi construit în munți. Pentru execuția lui, Compania de Drumuri a stabilit că ofertele pot fi depuse până în 10 noiembrie acest an.
2026 este cel mai optimist termen pentru finalizarea acestui sector, în condițiile în care proiectarea va dura 12 luni, iar execuția s-a estimat că se va întinde pe durata a trei ani și nouă luni.
Și Lotul 2 al Autostrăzii Sibiu – Pitești va fi construit tot în zona de munte. În lungime de 30 de kilometri, sectorul aflat între Boița și Cornetu va avea cinci tuneluri rutiere, iar ministrul Lucian Bode arată că până la sfârșitul anului și această porțiune va fi scoasă la licitație:
Avem în analiză o serie de măsurători, studii, date geo pe care le realizăm pe Tronsonul 2, astfel încât până la sfârșitul acestui an să putem să scoatem la licitație și să semnăm contractul de proiectare și execuție și pentru Tronsonul 2.
Între timp, Guvernul a anunțat Comisia Europeană că valoarea lucrărilor pe Loturile 1, 4 și 5 este de 6,1 miliarde de lei. Din această sumă, 4 miliarde de lei este contribuția Uniunii Europene.
Autostrada Sibiu – Pitești are o lungime de 122 de kilometri și finalizarea ei va permite circulația neîntreruptă pe autostradă între Oceanul Atlantic și Marea Neagră.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.