Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Yohji Yamamoto (I)
Istoria sa este cumva simplă și ne-ostentativă la fel ca omul sensibil și creatorul Yohji Yamamoto.
Dorința mamei sale, care l-a crescut singură a fost ca Yohji să fie avocat, de aceea înaintea studiilor de modă, el a făcut studii de drept.
Nu s-a regăsit defel în acest domeniu, iar faptul că mama sa care deținea un atelier de croitorie avea nevoie de ajutor pentru a putea face față clientelei a fost un factor catalizator și convingător pentru a o determina să-i permită să-și urmeze vocația.
Yohji Yamamoto a absolvit prestigioasa școală Bunka College Fashion în anul 1968 și datorită unei burse a ajuns la Paris, unde se aștepta să aprofundeze tehnici de croi în maniera couture.
După cum, el însuși a mărturisit într-un interviu, venirea sa la Paris a coincis cu sfârșitul atelierelor de haute-couture, și de aceea cumva dezamăgit, a rămas totuși acolo să studieze vreme de doi ani.
Întors la Tokio, și-a lansat linia proprie în anul 1972, Y’s, considerată azi ca o variantă accesibilă a creațiilor sale, iar în 1977 Yamamoto a lansat prima sa colecție la Tokyo, sub denumirea aceluiași brand.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 8 octombrie 2020, 06:00 / actualizat: 8 octombrie 2020, 7:26
Dacă ar fi să caracterizăm în câteva cuvinte cheie demersul său de creație acestea ar include: negru, sau mai degrabă non-culori, preferința pentru costum- potrivit ambelor sexe, ideea de volumetrie, asimetrie și deconstrucție, care protejează corpul femeii și nu îl expune.
Cultura orientală deosebită radical de cea occidentală, necenzurată ca cea vestică, de-a lungul secolelor, de precepte religioase și interdicții, nu a avut nevoie să irumpă vizual în tipul liniei și croiului ce subliniau caracterul seducător al corpului feminin, de aceea Yohji Yamamoto a fost complet străin de acest tip de estetică cu care s-a întâlnit și la atelierul mamei sale, printre doleanțele clientelor.
Preferința japonezilor pentru estetica occidentală a vestimentației a început odată cu renunțarea la portul kimono-ului și coincide cu perioada dinastiei Taisho între anii 1912-1926, deci locul unui designer japonez în Japonia modernizată și adusă pe linia vestică nu era foarte precis conturat.
Ceea ce avea să îi servească creatorului de minune a fost colaborarea cu Rei Kawakubo, cea din spatele brandului Comme des Garconne. Asemănători ca preferințe și viziune legată de modă, colaborarea dintre cei doi a făcut istorie în moda secolului XX.
În anul 1981 cei doi au prezentat pe podiumurile pariziene o colecție care avea să stârnească critici și batjocuri din partea ziariștilor și analiștilor de modă, total luați prin surprindere de perspectiva asupra corpului și a vestimentației oferite de cei doi creatori. Nimic glamorous sau strident, luxos sau ostentativ.
Pentru europeni, propunerile celor doi designeri nu aveau sens și logică, iar unele referiri la aceste creații ca bune de aruncat la gunoi, au lezat sensibilitatea lui Yamamoto care s-a simțit neînțeles, cum avea să declare ulterior într-unul din multele sale interviuri.
Volume, haine nefinisate, suprapuneri deconstruite, materiale aparent sărăcăcioase, toată această estetică era de natură să revolte ochiul de modă european, nefamiliarizat nici cu conceptul din spatele creațiilor și nici cu ideologia conținută dincolo de aparență.
Dar despre toate acestea, vom povesti data viitoare.
Râmâneți cu bine!
Călina Langa, fashion designer
Imagini: fotocopii din cărțile Fashion Designers from A-Z Taschen 2016 Dictionnaire Internationale de la Mode Editions du Regard 2010
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.