Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Yohji Yamamoto (II)
colaj Yohji Yamamoto
Bine vă regăsesc la Radio Cluj…la modă! Continuăm astăzi povestea despre creatorul japonez Yohji Yamamoto. Rămăseserăm la impactul răsunător pe care colecțiile celor doi designeri japonezi, Yamamoto și Kawakubo l-a avut la Paris, în anul 1981, când acestea au fost prezentate.
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
15 octombrie 2020, 06:00 / actualizat: 15 octombrie 2020, 8:04
Bine vă regăsesc la Radio Cluj…la modă! Continuăm astăzi povestea despre creatorul japonez Yohji Yamamoto. Rămăseserăm la impactul răsunător pe care colecțiile celor doi designeri japonezi, Yamamoto și Kawakubo l-a avut la Paris, în anul 1981, când acestea au fost prezentate.
Explicația lui Yamamoto vis-a-vis de conceptul colecției a ținut mai degrabă de o zonă lirică, poetică, inspiratia sa pornind de la niște poze ce reprezentau simpli muncitori, realizate de Auguste Sandler în perioada interbelică. Pentru designer, hainele trebuiau să fie ceva de factură foarte familiară, aidoma unui prieten care stă aproape de tine, haine simple ce reflectă viața comună, obișnuită.
Atât hainele cât și obiectele au fost folosite de artist, pentru a capta un anume moment din timp, un moment al prezenței și deopotrivă, al absenței în existența umană.
Memoria cea care păstrează amintirile joacă un rol însemnat în creația lui Yamamoto, este cea care lasă să se întrevadă un anume simț al sinelui- haine care devin una cu persoana care le poartă și sunt subordonate forței personalității acesteia, deținând calitatea nemuririi în timp.
creatie Yohji Yamamoto/Fotocopii din Marie Claire Fashion Shows toamnă iarnă 2020-2021 colecția Yamamoto
Această manieră de creație sugera că noțiunile de civilizație, cultură, conceptualizare și experiment, pot fi integrate în modă la fel ca și în artă.
Estetica voit sărăcită, a fost răspunsul similar mișcării deconstructiviste începută în aceeași perioadă în arhitectură, influențată de teoria deconstrucției a filosofului francez Jacques Derrida.
Se prea poate, ca segmentul de piață care gusta creațiile sobre ale lui Yamamoto să fi fost format din intelectuali, artiști, profesori universitari, arhitecți, pentru că se constituiau ca expresia unui simbolism individual greu de decriptat în termenii unei gândiri medii, unde erau amestecate emoții, intelect și un anume tip de estetică.
Negrul a jucat un rol foarte important în creațiile sale, într-o similitudine cu aceeași opțiune cromatică folosită și în perioada anilor ’50, când curentul existențialist reprezentat de Jean-Paul Sartre era de foarte mare succes printre japonezi, iar designerul a fost adesea asemuit cu tipul unui gânditor existențialist, ce încerca să lege laolaltă trecutul reprezentat de tradiție cu prezentul reflectat prin influențele civilizației occidentale.
Această prezentare necesită JavaScript.
Într-o explicație concretă, ideea veșmintelor negre asortate cu cămăși albe, aflate într-o convergență unificatoare a ambelor sexe, are legătura deloc întâmplătoare cu ideea de autoritate și seriozitate pe care civilizația occidentală o putea digera, întrucât vestimentația occidentală masculină a ultimelor două secole a avut, această abilitate de a transmite, deopotrivă atât ideea sexualitații cât și pe cea a puterii prin intermediul aspectului conformist.
Era un cadru perfect pentru creator, în care își putea pune ideile în aplicare.
Totodată procesul de deconstrucție, fie al materialului sau al principiului de construcție tehnică a veșmântului, sau chiar și al unui concept, era îndeaproape legat de credințele filosofiei zen budiste, unde frumusețea este considerată a fi în valoarea obiectelor care îmbătrânesc cu timpul sau sunt uzate-sabi, diferența ce o semnifică și individualitatea țin de dimensiunea spiritual umană, iar wabi reprezintă caracterul lipsit de ornamentație și încărcătură, cu accentul pus pe rafinamentul neostentativ și internalizat al creațiilor.
Unii dintre analiștii creației sale fac o legătură între apariția curentului punk la mijlocul deceniul ‘70 reprezentat de Malcolm McLaren și Vivienne Westwood în Anglia, care respingeau nu doar formele stilistice specifice tradiției ci și toate valorile ideologice conținute intrinsec de formele exterioare.
Dintr-un anume punct de vedere comparația nu este defel deplasată deoarece ambele demersuri de design au rupt-o major cu tradiția, reinterpretând-o în maniere originale potrivite cu spiritul vremurilor.
Despre colaborarea cu Adidas a lui Yamamoto vom vorbi săptămâna viitoare.
Zile de toamnă cu soare vă doresc!
Călina Langa, fashion designer
Fotocopii din Marie Claire Fashion Shows toamnă iarnă 2020-2021 colecția Yamamoto
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.