Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Yohji Yamamoto (III)
Pentru că vorbeam despre preferința pentru costumul masculin, una dintre ideile sale majore, a fost provocarea ca femeile să poarte acest tip de vestimentație.
Articol editat de cristina.rusu, 22 octombrie 2020, 06:00 / actualizat: 22 octombrie 2020, 7:33
Gentilețea și finețea sa de artist și om, provenind dintr-o cultură a discreției prin excelență, nu putea concepe ca femeia să fie văzută ca un fel de trofeu cu atribute sexualizate în exces.
Vestimentația propusă de creator, adesea inspirată din tradiția japoneză, cu kimono-ul generos ca forme și volum, transpus în hainele cotidiene aveau rolul de protecție și de ascundere a caracteristicilor feminine. punând femeia la adăpost de privirile bărbaților.
De aici și până la ideea unui fel de veșmânt androgin nu a mai fost decât un pas.
Hainele lui Yamamoto pot fi purtate atât de femei cât și de bărbați, fiind astfel concepute ca să șteargă diferențele de sex, într-un fel de democrație vestimentară.
Din nou, de la această idee la ideea hainelor de zi cu zi, pentru omul normal, haine comode în care să se simtă firesc, bine așezat în propria piele n-a mai fost decât un singur pas.
Yamamoto s-a oferit singur spre o colaborare cu celebra firmă Adidas în 2002, iar aceștia au fost mai mult decât fericiți să lucreze cu acest designer de succes. Astfel s-a născut Y-3, o linie care îmbina ideea confortului cu ideea de fashion.
S-ar părea că aceste două noțiuni ar trebui să fie gemene, dar practica dovedește cel mai adesea, că oamenii preferă confortul ideii de fashionable, sau unei obsesii de a fi la modă cu orice preț.
Yamamoto a avut această idee de a crea o linie care să fie deopotrivă, comodă dar să aibă șic, și astfel a luat naștere Y-3 sporty-chic cu elemente evidente futuriste incluse în designul produselor.
În lumina ultimelor două decenii în care cultura unui corp sănătos și bine lucrat, a luat amploare, intuiția designerului a funcționat magistral. Ideea unei vestimentații elegante, frumoase dar practice cu conotație sport, pentru oamenii hiper-activi ai sec. XXI a fost rapid îmbrățișată și Y-3 se bucură de succes și de vânzări considerabile.
Balansul între practic/util și estetic/artistic a fost în creația lui Yamamoto o constantă. Nu aș putea întregi portretul său, chiar și sumar fără a vă pomeni de contribuțiile sale ca și designer de costum, deoarece creativitatea autentică nu are cum să fie redusă doar la câteva direcții.
Yamamoto a colaborat cu regizorul de film Takeshi Kitano în crearea de costume pentru filmele Brothers 1999, Dolls 2002 și Zatoichi 2003.
A realizat costume pentru Opera din Lyon pentru spectacolul Madam Butterfly în 1990, pentru Tristan și Isolda în 1993, în anul 1995 participând creativ la aniversarea de 25 de ani a companiei Pina Bausch.
A luat nenumărate premii și distincții, pe care vă las să le descoperiți singuri dacă doriți,
Una peste alta, acest personaj în sine, care a făcut subiectul unui film realizat de Wim Wenders în 1998, Notes on Cities and Clothes, este de o normalitate, simplitate, lipsă de ostentație și de emfază, care conturează profilul unui tip de designer cu care nu suntem defel obișnuiți.
Yohji Yamamoto ne spune prin toate mijloacele creației sale că nu este absolut nimic eronat în a fi diferit, în a te îmbrăca în veșminte care au în spate emoții, amintiri și gânduri, poate despre viitor.
Ne spune că, adesea tot ce este reținut ca aparență poate ascunde o lume bogată de semnificații în esență și că acestea merită descoperite.
Să ne reauzim cu bine data viitoare!
Călina Langa, fashion designer
Imaginile sunt fotocopii din suplimente de tendințe ale publicațiilor Elle, Vogue, Marie Claire 2006-2009
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.