Şcoala online, o utopie pentru elevii din mediul rural din România?
Conform unui studiu al World Vision România, 40% dintre copiii din mediul rural nu au participat la şcoala online în prima perioadă a pandemiei. Pe lângă imposibilitatea pentru familiile din mediul rural cu un venit mic de a asigura un dispozitiv pentru toţi copiii, pentru elevii de la sate apare şi provocarea unei conexiuni bune la internet.
Articol editat de cristina.rusu, 28 octombrie 2020, 11:49
Directorul executiv World Vision România, Mihaela Nabăr:
Ada Prundar: World Vision România activează în 6 judeţe: Iaşi, Vaslui, Dolj, Ialomiţa, Vâlcea şi Cluj. Care este situaţia în aceste judeţe privind numărul de elevi care nu au acces la şcoala online?
Mihaela Nabăr: Am constatat că în unele sate semnalul e slab sau chiar inexistent. Ori noi ne propunem ca toţi copiii din România, care au drept la educaţie, să aibă acces la aceasta. Este absolut imposibil ca fără conexiune la internet, un copil aflat într-o şcoală din zona roşie sau galbenă să poată să aibă acces la educaţie. Din cele 87 de comune din judeţele în care activăm, 61% au în componenţă sate cu semnal slab. Sunt copii care ne spun că nu au intrat aproape deloc la orele online de când a început pandemia. Trebuie să ne punem problema creşterii analfabetismului funcţional, în condiţiile în care copiii noştri au pierdut ultimul semestru al anului trecut şi primul semestru al acestui an este deja compromis. Copiii îşi pot pierde chiar şi acele competenţe de scris şi de citit pe care le acumulaseră, ceea ce înseamnă că vom întări rândurile şi procentele analfabetismului în România.
Ada Prundar: Aţi donat tablete cu cartele SIM pentru copiii din aceste zone. Este aceasta o soluţie?
Mihaela Nabăr: În perioada pandemiei au fost 900 de mii de copii care nu au avut acces la educaţie pentru că nu au avut device-uri. Bineînţeles, educaţia nu stă doar în acordarea unei tablete. Ele au venit cu cartele SIM, iar împreună cu partenerii noştri am putut să acoperim acele zone cu semnal slab, astfel încât copiii care le-au primit să poată să ajungă la profesor. O altă soluţie ar fi educaţia remedială, pentru a recupera materia pierdută. Ştim că sunt state care alocă bani pentru educaţia remedială. În acest moment, educaţia este singurul lucru cu care un copil poate să iasă din sărăcie, să viseze. Am fost în sate din jud. Cluj şi am văzut că din păcate copiii noştri ajunşi în clasa a VIII-a nu pot să viseze dincolo de „ce vom face după ce vom termina şcoala”. Nu suntem pregătiţi să facem lucruri dincolo de şcoală. Mie mi se pare că ar trebui să ne uităm la şcoală ca la un loc în care copilul să se dezvolte, să aibă încredere să viseze. Pentru asta e nevoie de o tabletă, de partenerii care pot asigura conexiunea, este nevoie de profesori care să fie acolo ori de câte ori copilul are nevoie de el, care să dorească să educe indiferent dacă este şcoală online sau în clasă. Este nevoie, în final, de părinţi care să-şi lase copiii să facă educaţie. Practic este nevoie de noi toţi, să facem ceea ce ştim şi ce putem, astfel încât copiii noştri să poată să aibă acces la educaţie.
Ada Prundar: Cum ne putem implica în această campanie?
Mihaela Nabăr: Fiecare dintre noi putem să donăm device-uri, pentru ca ai noştri copii să ajungă la educaţie. World Vision România are programe de mentorat şi de educaţie remedială, iar în această perioadă avem un fond de urgenţă în care sunt toate programele noastre. Putem să trimitem un SMS la 8844 cu textul Speranţă. Cei 500 de mii de copii şi de copii şi părinţi cu care am lucrat în ultimii 30 de ani au putut să facă un pas înainte doar prin educaţie.
Ada Prundar / Andrea Nagy
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.