Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Calvin Klein (partea I)
De numele său se leagă multe controverse pe tema unor reclame considerate, la vremea aceea obscene, deși azi nu mai miră pe nimeni folosirea minorilor în advertising. Conotația de sexualitate mai mult sau mai puțin explicită a făcut, nu doar valuri, în America puritană a anilor ‘80-’90 dar, totodată, a și ajutat la creșterea enormă a brandului patronat de Calvin Klein.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 12 noiembrie 2020, 06:00 / actualizat: 12 noiembrie 2020, 8:07
Calvin Klein s-a născut în data de 19 noiembrie 1942 la New York. Fiind pasionat, la fel ca alți mulți designeri celebri, de modă și croitorie, prin influența bunicii sale din partea mamei, a fost devreme, încurajat de aceasta să urmeze drumul frumos dar dificil al modei.
A absolvit Fashion Institute of Tehnology din New York în 1963, și după multe colaborări nesatisfăcătoare, a decis împreună cu fostul său prieten din copilărie, Barry Schwartz să-și deschidă business-ul propriu, lucru petrecut în anul 1968. Atunci s-a născut Calvin Klein Ltd.
Norocul a făcut ca la un moment dat vice-președintele magazinului de lux Bonwitt Teller (care acum nu mai există) să treacă întâmplător pe lângă studio-ul lui Calvin Klein, unde a observat, atârnând, o haină care i-a stârnit curiozitatea, determinându-l să intre.
S-a întâmplat că acesta să fie primul mare buyer al creațiilor Calvin Klein, întrucât i-a lansat o comandă generoasă, deschizându-i ușile și către alți retaileri renumiți ca Bergdorf Goodman sau Saks Fifth Avenue, promovându-i creațiile prin reclame.
În primul an deja, compania a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de dolari, treabă deloc de neglijat pentru o companie aflată la debut.
Dincolo de noroc, tipul de creație promovat de Calvin Klein se înscria perfect în profilul consumatorului american. De altfel Calvin Klein este considerat părintele minimalismului în modă, creațiile sale scontând pe maximum de efect obținut cu minimum de mijloace.
Linii simple, drepte, urmând lejer linia corpului, tăieturi de croi impecabile, materiale de înaltă ținută și calitate, o gamă cromatică reținută formată din non-culori și tonuri neutre, ca și apetența pentru stilul sportswear american au făcut un succes imediat din creațiile sale.
Așa cum s-a exprimat și publicația WWD, Women’s Wear Daily referitor la designul său- un stil sportswear pur american însă făcut cu stil. Și cu minte de afacerist, aș adăuga eu. Un alt talent al său, major, a fost de-a acorda licențe de pe urma cărora veniturile companiei s-au rotunjit simțitor, licențe însă verificate pentru calitatea produselor. Prestigiul se ține cu obraz subțire.
Mai apoi, ideea de a se implica în designul de jeans a reprezentat momentul de apoteoză al parcursului său, potențat și de reclamele provocatoare ce însoțeau demersul de creație.
Prin tipul de reclamă promovat, Calvin Klein a inițiat în modă ceva ce până atunci nu mai existase- ideea de obiect fetiș, obiect al dorinței și identificarea consumatorului cu acest tip de dorință și gratificarea necesară prin achiziția acestuia era ceva ce moda nu mai cunoscuse până la acest moment. Dar…continuarea săptămâna viitoare.
Rămâneți cu binele!
Călina Langa, fashion designer
Imaginile sunt fotocopii din Fashion Designers from A-Z, Ed. Taschen, Dictionnaire International de la Mode Ed. Du Regard, revista Vogue, edițiile americane septembrie 2007 și august 2012
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.