Incluziv: Pe bune că stai doar 5 minute? [AUDIO]
Locurile speciale ocupate abuziv sunt o problemă îndeosebi în magazinele care comercializează produse de bază, de care cei cu dizabilităţi nu se pot apropia din cauza comodităţii concetăţenilor lor.
Articol editat de cristina.rusu, 24 noiembrie 2020, 16:03
Ne spune mai multe Monica Tăutul, reprezentantă a fundaţiei:
Monica Tăutul: Este o campanie care s-a născut în urma unor frustrări acumulate ale colegilor noştri şoferi cu dizabilităţi, care atunci când plecau în oraş sau mergeau la cumpărături, găseau locurile de parcare dedicate de cele mai multe ori ocupate abuziv. Mesajul nostru este pentru a-i face pe oameni să înţeleagă că locurile acelea de parcare chiar sunt o necesitate şi nu un moft. Faptul că ele sunt amplasate la cât mai aproape de accesul în magazin are un sens. O persoană cu dizabilităţi utilizatoare de scaun rulant este clar într-o poziţie mai mică de înălţime faţă de cineva pe picioare. Şi atunci în momentul în care se deplasează de la maşină spre magazin, poate risca să fie accidentată de un şofer care dă cu spatele şi nu vede persoana respectivă. De asemenea, faptul că un loc este amplasat în apropierea intrării uşurează mersul la cumpărături şi întoarcerea la maşină cu căruciorul cu cumpărături.
Pe de altă parte poate mulţi se întreabă de ce un loc de parcare pentru persoane cu dizabilităţi este mai lat. Utilizatorul de scaun rulant trebuie să-şi deschidă portiera mai larg, fără să lovească maşina vecină, astfel încât să-şi poată asambla şi dezasambla scaunul rulant în funcţie de nevoie.
Clujeanul Dumitru Costin este utilizator de scaun rulant. L-am întrebat ce motive îi e dat să audă când găseşte locul de parcare ocupat abuziv:
Dumitru Costin: De cele mai multe ori se ocupă din comoditate. Şi sunt diverse scuze: stau 5 minute, aştept pe cineva şi nu durează decât un minut ş.a.m.d. Se întâmplă să fie şi situaţii în care rămâi cu frustrarea ta, când pur şi simplu omul nu înţelege. În momentul acela încerci să-ţi cauţi o altă variantă: să fie cât mai aproape, să te poţi da jos, să nu încurci circulaţia.
Andrea Nagy: Crezi că ajută amenzile mai mari introduse în acest an?
Dumitru Costin: Aş putea să dau un exemplu de la noi din Cluj. Până să apară modificarea legislativă, la Vivo era plin de maşini, acolo unde sunt locurile de parcare special amenajate. După, au început să vină cei de la Poliţia Locală Floreşti, care aplicau amenzi. Dar cât era ok? Poate în ziua aceea şi ziua următoare. Apoi veneau alţii.
Conform Registrului Auto Român, în perioada 2012-2020 au fost înregistrate peste 7.800 de autovehicule adaptate pentru şoferi şi pasageri cu dizabilităţi. Acest lucru arată că la nivel naţional există o cerinţă pentru utilizarea legitimă a locurilor speciale de parcare.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.