Lux în sărăcie
Louis Vuitton, Kenzo, Versace și o curea din piele naturală, toate aceste branduri asigură înfățișarea perfectă. Colocvial, „se saper” ar înseamna „pune-te la patru ace”. În consecință, „Les Sapeurs” ar fi cei care se „gătesc” deosebit de chic. Însă ei își explică numele puțin diferit, declarându-se membrii ai „Société des Ambianceurs et des Personnes Élégantes”, societatea creatorilor de ambianță și a oamenilor eleganți.
Articol editat de cristina.rusu, 29 noiembrie 2020, 00:00
„Sapeurii” nu au în vedere doar fenomenul, ci și efectul produs asupra mediului înconjurător. Îi puteți găsi în principal în Kinshasa și Brazzaville, metropole ale Republicii Democrate Congo, una dintre cele mai bogate țări din lume în resurse naturale, dar unde, paradoxal, există mai multă sărăcie decât oriunde altundeva.
„Ambianță” înseamnă mediul înconjurător, dar și climatul social, starea de spirit. Ce face un creator de ambianță în Kinshasa? El atrage atenția asupra climei, ridică starea de spirit și înfrumusețează mediul înconjurător, îmbrăcându-se cât mai senzațional și colindând prin cartier.
De fapt, „La Sape”, așa cum se numește mișcarea – pentru că este mai degrabă o mișcare decât o „société” – vizează în primul rând vizibilitatea maximă.
Fiecare sacou, fiecare pantof, fiecare inel, fiecare cravată și fiecare buton strigă: „Nu mă puteți ignora!”
„Sapeurul” nu este bogat, ci lucrează ca portar, șofer de taxi, vânzător. De regulă, el trebuie să economisească timp de câțiva ani pentru a-și putea pune la punct un ansamblu vestimentar care să îndeplinească cerințele.
Într-o țară ai cărei locuitori câștigă în medie doar câteva sute de euro pe an, „sapeurul” poartă pantofi din piele de crocodil în valoare de 1.300 de dolari și o jachetă de cașmir care cu greu costă mai puțin.
Este așadar „sapeurul” un dependent de modă, un fetișist de marcă și un viitor milionar, devotat până la sclavie lumii strălucitoare a consumului de lux? Așa ar părea.
Fenomenul „sapeurului” este complex și contradictoriu, iar istoria acestuia rămâne în mare parte neexplorată. „Sapeurul” este un iluzionist care are ambele picioare ferm înfipte în solul a ceea ce reprezintă de obicei o realitate săracă, pe care nu o neagă, ci îi subliniază contrariile ce domnesc în ea.
„Sapeurul” se strecoară în hainele bărbatului bogat, aparținând rasei albe, ca sub o mantie a invizibilității. El ar afirma: Oamenii albi au inventat aceste haine, dar numai noi am făcut o artă din a le purta.
Colonialismul, atracția și respingerea, protestul și acceptarea, consumul și estetica se amestecă într-un mod captivant, sapeurul reușind să stabilească o relație între ceea ce este al său și ceea ce este străin. În mod ironic, își prezintă „echipamentul” scump într-un mediu sărac, fiind unic în istoria culturală a neisprăvitului, pentru că nu doar că este mai inteligent decât publicul său, ci este și mai bine îmbrăcat.
RADOR
Foto: captură video YouTube
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.