Ascultă Radio România Cluj Live

Incluziv: Şcoala online nu trebuie să devină un film de groază [AUDIO]

Atunci când, prin forţa împrejurărilor, învăţământul online a fost introdus în şcolile din România, au fost mulţi dintre aceia care au atras atenţia asupra lipsei dispozitivelor de acces, îndeosebi în mediul rural. Pe bună dreptate: cei care beneficiază cel mai puţin în urma învăţământului la distanţă sunt tocmai copiii din comunităţile defavorizate, unde ar fi nevoia cea mai intensă de educaţie.

Incluziv: Şcoala online nu trebuie să devină un film de groază [AUDIO]

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 8 decembrie 2020, 12:10

Atunci când, prin forţa împrejurărilor, învăţământul online a fost introdus în şcolile din România, au fost mulţi dintre aceia care au atras atenţia asupra lipsei dispozitivelor de acces, îndeosebi în mediul rural. Pe bună dreptate: cei care beneficiază cel mai puţin în urma învăţământului la distanţă sunt tocmai copiii din comunităţile defavorizate, unde ar fi nevoia cea mai intensă de educaţie.

Învăţământul online eficient nu ţine însă numai de prezenţa sau absenţa dispozitivelor. Profesorii, indiferent dacă au lucrat sau nu anterior cu aceste tehnologii, au fost aruncaţi în vârtejul învăţământului online, revenindu-le de acum atribuţia de a descoperi instrumentele optime pentru predare. Asociaţia Astrid din Cluj-Napoca a lansat o invitaţie de consiliere gratuită pentru dascălii care se simt depăşiţi, pentru cei care au nevoie de un sfat în utilizarea platformelor care fac învăţarea mai plăcută. Cu detalii Ioana Filipaş, reprezentantă a asociaţiei:

Ioana Filipaş: Ne-am dat seama că noi am avut privilegiul de a creşte într-un mediu în care putem să învăţăm, putem să ne organizăm timpul liber aşa cum vrem, avem îndrumare, avem sprijin din partea familiei. Înschimb am văzut de-a lungul anilor, lucrând cu tineri, că nu toţi au oportunitatea aceasta. Ne-am propus să creăm ceva care să ajute la dezvoltarea copiilor din mediul rural. Urma să începem cu un program cu un fel de cursuri pentru copii, în care să-i învăţăm acele lucruri care am considerat noi că lipsesc din programa şcolară: un pic de educaţie civică, media literacy, cum să te comporţi pe social media, igienă personală etc, urmând ca ulterior copiii să ne cunoască mai bine şi să putem veni şi cu alte propuneri de activităţi. Ulterior, văzând că nu putem să facem asta pentru că şcolile au fost închise, ne-am reprofilat (ca să nu stăm degeaba, până se remediază planeta). Am decis să-i ajutăm pe profesori: noi vrem să-i ajutăm pe tineri, iar nevoia lor de a fi sprijiniţi porneşte de la profesori.
Am ridicat o invitaţie de a ne contacta dacă sunt depăşiţi, dacă nu se descurcă deloc cu instrumentele necesare predării online. E vorba inclusiv de lucruri foarte mărunte, cum ar fi faptul că oamenii nu ştiu să pornească o cameră video, să-şi partajeze ecranul, să trimită un document. Ceea ce cumva e de înţeles, oamenii până acum nu au lucrat cu aşa ceva.

Andrea Nagy: Ce se întâmplă mai exact când sunteţi contactaţi?

Ioana Filipaş: Noi facem un fel de diagnoză a problemei şi încercăm să vedem ce nevoi au, unde simt că ar fi loc de ajutor: îi întrebăm cu ce elevi lucrează, cu ce probleme s-au confruntat. Apoi le propunem o întâlnire în cadrul căreia le prezentăm instrumentele online şi le răspundem la întrebări. Putem fi contactaţi pe pagina noastră de Facebook şi prin e-mail, la adresa asociaţiaastrid@gmail.com.

Andrea Nagy: În ce grupă de vârstă se încadrează profesorii care apelează la voi?

Ioana Filipaş: Din câte am observat, sunt peste 50 de ani. Sunt oameni care practic predau de o viaţă întreagă, care au folosit aceeaşi metodă de predare unidirecţională – cu o oarecare doză de interactivitate – la clasă. Acum s-au trezit în situaţia în care predarea devine mediată de tehnologie, ori partea aceasta de mediere nu o gestionează foarte bine şi nu are cine să-i ajute. Chiar presupunând că ştim folosi calculatorul şi tehnologia, există multe instrumente pe care oamenii nu le cunosc, platforme gratuite care fac învăţarea mai plăcută, care-i angrenează mai puternic pe copii în procesul educaţional: sunt hărţi interactive pe care copiii pot să deseneze sau să agaţe elemente vizuale; pot să pună fotografii, să creeze colaje, să deseneze pe ecran. Oamenii nu au lucrat cu ele, nu ştiu că sunt gratuite şi că i-ar ajuta mult, că probabil i-ar face şi pe copii să fie puţin mai atenţi şi mai activi.

Andrea Nagy: Platformele de predare online s-au dezvoltat exploziv în acest an. Există acum posibilitatea chiar şi de a scrie la tablă într-un curs ţinut pe internet, dar au fost introduse şi detalii simple, precum ridicatul digital al mâinii. Ce crezi, ce nu este în momentul de faţă şi ar trebui să existe?

Ioana Filipaş: Până la urmă oamenii au fost aruncaţi într-un vârtej, cu atitudinea: „Ştim că nu ştiţi asta, dar nu e problema noastră, vă descurcaţi”. Mi se pare că nu a apărut, fie din partea unei organizaţii ori a unei instituţii a statului, o platformă pe care profesorii să poată solicita sprijin şi pe care să-şi găsească resurse.

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Incluziv: Gala Opera Fantastica va susţine copiii cu autism din Cluj
Incluziv marți, 29 octombrie 2024, 15:22

Incluziv: Gala Opera Fantastica va susţine copiii cu autism din Cluj

Marți, 12 noiembrie, începând cu ora 19:00, la Auditorium Maximum din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, va avea loc GALA OPERA...

Incluziv: Gala Opera Fantastica va susţine copiii cu autism din Cluj
Incluziv: UBB lansează un studiu privind accesibilitatea vieţii de student
Incluziv marți, 22 octombrie 2024, 17:24

Incluziv: UBB lansează un studiu privind accesibilitatea vieţii de student

Universitatea Babeş-Bolyai pregăteşte un studiu amplu privind accesibilitatea propriilor sale servicii, la care invită să contribuie actualii...

Incluziv: UBB lansează un studiu privind accesibilitatea vieţii de student
Incluziv: O mamă, un fiu şi o perspectivă dublă asupra autismului
Incluziv marți, 15 octombrie 2024, 00:00

Incluziv: O mamă, un fiu şi o perspectivă dublă asupra autismului

De atunci s-a documentat continuu şi s-a implicat activ în recuperarea lui, ducând o luptă neîncetată cu lipsa de terapii, cu pseudoştiinţa,...

Incluziv: O mamă, un fiu şi o perspectivă dublă asupra autismului
Incluziv: Paris, aur şi perseverenţă: Alex Bologa în studioul Radio Cluj
Incluziv marți, 8 octombrie 2024, 00:00

Incluziv: Paris, aur şi perseverenţă: Alex Bologa în studioul Radio Cluj

Poate că nu am ajuns noi anul acesta la Paris, dar a ajuns Parisul la noi, sub forma unei medalii de aur. Alex Bologa, care şi-a obţinut cu o...

Incluziv: Paris, aur şi perseverenţă: Alex Bologa în studioul Radio Cluj
Incluziv marți, 1 octombrie 2024, 16:59

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate

Reamintim că peste 2400 de nevăzători au protestat în faţa Guvernului în 19 septembrie, după ce pensiile lor au scăzut cu până la 80% în...

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate
Incluziv marți, 24 septembrie 2024, 14:50

Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?

Procedura de înscriere în program este încă în lucru, dar ştim deja că valoarea voucherului va creşte de la 5 mii la 8 mii de euro, iar...

Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?
Incluziv marți, 17 septembrie 2024, 00:00

Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?

Recent însă proiectul a intrat într-un impas financiar, iar Raimonda Boian, coordonatoarea bucătăriei ”O masă caldă”, a cerut ajutor pe...

Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?
Incluziv marți, 10 septembrie 2024, 15:14

Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj

Grădina Botanică din Cluj-Napoca a redeschis în toamna trecută sectorul special destinat vizitatorilor nevăzători, cu plante distinctive prin...

Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj