Incluziv: Am testat aplicaţia de ghidaj pentru nevăzători a Primăriei Cluj-Napoca [FOTO]
O aplicaţie de ghidaj pentru nevăzători este în curs de testare în cadrul unui program pilot al Primăriei Cluj-Napoca. Sistemul îşi propune să ajute utilizatorul în orientarea în clădirile oficiale, unde navigarea de la un ghişeu la altul poate fi o problemă pentru nevăzători. Am testat la rândul nostru aplicaţia.
Articol editat de cristina.rusu, 9 februarie 2021, 11:35
O aplicaţie de ghidaj pentru nevăzători este în curs de testare în cadrul unui program pilot al Primăriei Cluj-Napoca. Sistemul îşi propune să ajute utilizatorul în orientarea în clădirile oficiale, unde navigarea de la un ghişeu la altul poate fi o problemă pentru nevăzători. Am testat la rândul nostru aplicaţia.
Iată tot ce trebuie să ştim despre aceasta şi în ce condiţii credem că ar fi de folos:
Cum funcţionează?
Sistemul presupune amplasarea în teren a unor mici dispozitive, care transmit prin tehnologie bluetooth alerte şi indicaţii de orientare pe telefonul utilizatorului. Alertele sunt recepţionate prin aplicaţia Step Hear, care poate fi descărcată de aici de către utilizatorii de dispozitive cu Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nanhe.bluetooth.client.activity&hl=ro
şi de aici de către proprietarii de Iphone:
https://apps.apple.com/us/app/step-hear/id959436318
Aplicaţia va solicita permisiuni de localizare, dar nu necesită crearea unui cont. Fiind vorba de un sistem aflat încă în testare, implementarea s-a făcut deocamdată în clădirea Primăriei de pe Calea Moţilor, precum şi pe o distanţă de aproximativ 200 metri de pe str. Memorandumului. Conform Iuliei Perşa, purtător de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, testarea se face cu consultarea Asociaţiei Nevăzătorilor şi a Facultăţii de Psihopedagogie a Universităţii Babeş-Bolyai.
Interfaţa
Pe ecran vor apărea, într-o configuraţie de grilă, 4 butoane etichetate prin cifre. Iniţial acestea sunt inactive, devenind valide atunci când utilizatorul intră în raza unor senzori. În caz că reîmprospătarea listei nu se petrece automat, utilizatorul trebuie să atingă butonul More devices, situat în partea de sus a ecranului. În partea de jos a ecranului putem comuta între 2 taburi: Step hear şi transport public. În meniul de setări putem stabili limba de funcţionare a aplicaţiei, unitatea de măsură folosită, dar putem face şi customizări legate de notificări. Cel mai important, putem alege dacă dorim anunţuri audio înregistrate, ori dacă e suficient cititorul de ecran al telefonului. Noi am ales să primim mesaje audio, pentru a avea parte de experienţa completă.
În mers
Am testat aplicaţia pe 2 dispozitive cu sistemul Android: unul cu versiunea 9.1 şi altul cu versiunea 11.0. Singura diferenţă în funcţionare pe care am constatat-o a fost faptul că pe dispozitivul cu sistem mai vechi mesajele audio nu erau redate.
Alegând tabul Transport public, aplicaţia ar fi trebuit să afişeze staţiile din apropiere şi orarul sosirilor. La 300 de metri de staţiile Fântânele – Radio România Cluj, pagina cu rezultate a fost goală. În alte aplicaţii (de exemplu Moovit), detaliile de acest gen sunt preluate în mod automat de pe site-urile transportatorilor, este posibil aşadar ca dezvoltătorul să nu fi definit încă adresa de la care pot fi preluate datele.
Am pornit alături de un prieten de pe str. Memorandumului.
Din lista de senzori afişaţi, am ales ca destinaţie biroul de Parcări din cadrul Primăriei. Ulterior am aflat că ar fi trebuit să rămânem în aplicaţie pentru a primi indicaţii, pentru noi însă această variantă nu a fost disponibilă: am fost redirecţionaţi fără drept de apel către Google Maps, de unde au început problemele. Nu ştim unde se află biroul Parcări, dar când am ajuns la intrarea principală a Primăriei, aplicaţia ne-a anunţat victorioasă: am sosit!
Mai mare a fost încurcătura în momentul în care am decis să continuăm către biroul Evidenţa populaţiei. Probabil tot ca urmare a unei conjuncţii nefericite cu Google Maps, am fost scoşi din Primărie şi redirecţionaţi către Biserica Sf. Constantin şi Elena de pe Calea Moţilor.
Provocări
Modul de interacţiune cu aplicaţia poate fi o provocare pentru un nevăzător. Telefonul trebuie să fie ţinut în mână cu ecranul deblocat, eventual cu mâna dominantă liberă pentru a atinge butoanele pentru indicaţii. Acest lucru este nepractic, având în vedere faptul că mâna dominantă este ocupată de bastonul alb. Este motivul pentru care unele aplicaţii de orientare prin GPS pentru nevăzători au introdus interacţiunea prin scuturare, ori chiar prin puţinele butoane fizice ale telefonului.
Raza de acţiune a senzorilor e ceva cu care au avut de furcă nevăzătorii care au testat sistemul. Din observaţii reiese că senzorii transmit pe o distanţă de 20 metri, ceea ce face ca într-un spaţiu precum Primăria utilizatorul să recepţioneze mesaje contradictorii. Acelaşi sistem a fost implementat într-un megamall din Bucureşti, unde utilizatorul primea uneori alerte de la senzori care erau în raza sa, dar pe un etaj diferit.
Funcţionarea a fost destul de greoaie, a constatat prietenul cu dispozitiv mai avansat. Acesta e de părere că aplicaţia mai are nevoie de multă muncă de calibrare sub capotă.
Concluzie
Un lucru cu care utilizatorii de până acum par să fie de acord e faptul că aplicaţia s-a descurcat în identificarea intrărilor principale. Nu credem că va contribui semnificativ la orientarea indoor; pe de altă parte în Cluj-Napoca există un număr mare de clădiri oficiale, obiective turistice, cămine studenţeşti, oficii poştale ş.a.m.d, în a căror identificare noul sistem ar putea fi de folos.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.