Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Alexander McQueen-The British Hooligan (II)
Pe un teritoriu diferit și în cu totul alt tip de cultură decât cea britanică, geniul designerului a fost condiționat suficient de mult ca primul show pentru casa Givenchy să nu reprezinte succesul scontat de cei care l-au dorit acolo.
Articol editat de cristina.rusu, 11 martie 2021, 06:00 / actualizat: 11 martie 2021, 10:07
Deși, în fapt o recunoaștere internațională a meritelor sale, postul de director artistic nu i-a servit lui Lee care înțelegea libertatea de creație lipsită de vreo umbră a tradiției, de care, în acest caz trebuia să țină cont. Până la urmă, în modă totul se măsoară în sumele câștigate.
Search for the Golden Fleece – În căutarea lânii de aur se intitula prima colecție a tânărului de 27 de ani Alexander McQueen pentru Givenchy. Colecția respecta normele practicilor haute-couture în totalitate, cu croiuri savante și perfect ajustate, dar cu amprenta marca McQueen și a accesorizărilor sale extravagante preluate din regnul animal- coarne sau chiar o salopetă integral realizată din pene.
Chiar dacă a respectat combinațiile cromatice vedetă ale casei alb și auriu și chiar a recreat celebra bluză Bettina, cea care i-a adus celebritatea lui Hubert de Givenchy, colecția nu s-a bucurat de prea mare succes, poate și din cauza atmosferei generale creată în timpul celor trei luni cât a durat crearea sa
McQueen avea să mărturisească, nu fără teribilismul vârstei și al felului său de-a fi, rebel și nesupus că nu are nici un pic de respect pentru Givenchy, referindu-se la el, chiar ca fiind netalentat și irelevant.
Experimentele, spectacolele aparte de modă au fost păstrate pentru linia care-i purta numele. Un show foarte consistent și extrem de novator pentru acea perioadă a fost colecția cu numărul 13 care așa se și intitula- No 13, care după mărturisirile designerului a fost singurul spectacol care l-a făcut să plângă.
Poate că nu este total necunoscută unora imaginea modelului Shalom Harlow postată pe un disc rotativ și înveșmântată într-o rochie perfect albă inițial, pe care doi roboți plasați în lateral o împroașcă la propriu cu culoare, întinându-i puritatea. Mai mult decât imaginea, foarte puternică vizual, care amintește de o violare a spațiului intim al modelului, rostul acestei intervenții este pur metaforic. McQueen avea de rezolvat propriile sale traume din copilărie și din adolescența trăită cu soțul violent al surorii sale.
Femeile prezentate în colecțiile sale par femei fatale și puternice pentru că exprimă, ca în poveștile pentru copii, propriile neputințe convertite în concretul unor imagini de modă cathartice. Eroii din povești ne răzbună adesea pentru toate imposibilitățile noastre din viața reală.
De altfel McQueen s-a și declarat un mare iubitor al poveștilor cu atmosferă înnegurată și gotică ale fraților Grimm. Adesea, nu a fost necesară decât o mică transmutare a personajelor de poveste într-o colecție de modă.
Obsesia sa pentru adâncuri, negură și-n ultimă instanță, moarte este cel mai bine sesizabilă în colecția Voss din primăvara anului 2001. Voss este considerată pe bună dreptate, una dintre cele mai dramatice puneri în scenă a unei colecții de modă.
În mijlocul spațiului a fost construită o cutie cu geamuri transparente, care erau gândite în așa fel ca spectatorii să se poată oglindi în ele, ceea ce au și făcut vreme de-o oră pentru că spectacolul atunci avea să înceapă. Apoi au năvălit modelele care se izbeau de geamuri ca fluturii cînd vor să iasă, deși au intrat atrași de lumină. Un fel de azil sau ospiciu cu haine frumoase purtate de suflete rănite.
Show-ul s-a încheiat apoteotic cu căderea pereților iar în mijlocul sălii trona nudul unei femei corpolente care respira printr-o mască de gaz, iar în jurul său roiau fluturi de noapte, imagine inspirată din Sanitariumul fotografului Joel-Peter Wilkin din 1983.
Călina Langa, fashion designer
Pozele sunt fotocopii după caiete de tendințe Elle România, Vogue France, The One România, din anii 2003-2009
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.