Telemunca a înregistrat cifre fără precedent în ultimul an. Forțate de pandemie, țările și companiile nu au avut de ales și s-au adaptat, într-o perioadă scurtă de timp, la un model în general subdezvoltat.
Articol editat de cristina.rusu,
24 martie 2021, 18:00 / actualizat: 25 martie 2021, 10:10
Telemunca a înregistrat cifre fără precedent în ultimul an. Forțate de pandemie, țările și companiile nu au avut de ales și s-au adaptat, într-o perioadă scurtă de timp, la un model în general subdezvoltat.
Spania, deși are aproape trei milioane de angajați care lucrează de la distanță, nu atinge media europeană, iar explicația poate sta în modelul său productiv. În urmă cu un an, numărul persoanelor aflate în telemuncă a atins primul său nivel maxim din toate timpurile, cu puțin peste 1,5 milioane de persoane, după cum se reflectă în Monitorul Adecco pentru Oportunități și Satisfacție în Muncă, care se bazează pe datele din Studiul Populației Active (EPA).
Galicia, Extremadura, Catalonia și Insulele Baleare erau atunci regiunile autonome cu cea mai mare proporție de angajați în telemuncă.
Odată cu apariția pandemiei și cu decretarea stării de alarmă în martie, numărul lucrătorilor dislocați din birouri în casele lor a depășit 3,5 milioane de persoane în al doilea trimestru al anului. La sfârșitul anului 2020, numărul total de angajați în telemuncă s-a moderat la 2,86 milioane (cu 1,2 milioane mai mult decât acum un an) și, chiar și așa, cifra reprezintă o creștere interanuală de 74,2%.
Această succesiune de etape în telemuncă – inclusiv aprobarea expresă a unei norme de reglementare a muncii la distanță și favorizarea concilierii – nu atinge totuși nivelul de inserție pe care acest model de muncă l-a atins în țările vecine. Și proporția de angajați în telemuncă din totalul angajaților din Spania este de 14,5% față de 21,5% în medie în Uniunea Europeană, plasând țara pe poziția 16 din 22.
Suedia și Olanda sunt singurele două țări europene în care telemunca se aplică pentru mai mult de 40% dintre angajați, cu 40,9% și, respectiv, 40,1%.
Oarecum mai jos, dar încă departe de Spania, se află Luxemburgul (37,5%) și Finlanda (33,5%).
Republica Cehă este chiar în fața Spaniei, cu 16% și urmează imediat Croația, cu 12,6% și Grecia, cu 10,4%. Germania are o rată de 18,5%.
Dintre țările vecine, doar Italia are o proporție mai mică de angajați în telemuncă decât Spania (9,8%). Franța, la rândul său, înregistrează 28,3%, iar Portugalia, țară care încurajează telemunca, are 20,7%, ambele situându-se cu mult peste cazul spaniol. La capătul inferior al tabelului, cu 5% sau mai puțini lucrători beneficiind de această modalitate, se află Bulgaria (4,7%) și România (5,4%).
Vrem să ne întoarcem la birou?
În cele din urmă, decizia de a aplica sau nu telemunca le revine companiilor. Dar ce se întâmplă cu cei care s-au bucurat să lucreze de acasă? Vor să se întoarcă la birou?
Potrivit unui sondaj realizat de consultanța imobiliară CBRE cu ocazia aniversării telemuncii din cauza pandemiei, 85% dintre angajații aflați în telemuncă nu experimentaseră niciodată acest model, iar 80% vor deja să se întoarcă la birou cel puțin trei zile pe zi săptămână, optând pentru o modalitate mixtă sau hibridă, în fața normalității pe care o promit vaccinurile.
Mai exact, studiul arată că 28% dintre respondenți doresc să lucreze de la birou cinci zile pe săptămână, 29% ar merge la birou trei sau patru zile, 23% care ar opta pentru două sau trei zile, în timp ce doar 14 % doresc să fie în telemuncă timp de patru sau cinci zile. La fel, 68% din cei 2.300 consultați de CBRE asigură că lucrează mai mult de acasă. Cu toate acestea, nu totul este productivitate.
Între motivele pentru care doresc să se întoarcă la birou se numără absența unui birou sau a unei zone adecvate pentru munca de acasă. Potrivit sondajului, 17% consideră că nu dispun de mediul necesar pentru a lucra eficient în telemuncă și 25% regretă absența unui spațiu diferit.
RADOR
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.