Incluziv: Vacanţa de o lună, provocare pentru familiile copiilor cu dizabilităţi
Părinţi ai unor copii cu dizabilităţi şi psihopedagogi ne-au spus părerea lor despre vacanţa de o lună în mijlocul semestrului:
Articol editat de cristina.rusu, 30 martie 2021, 10:47
Nicoleta Orlea, reprezentantă a ONG-ului Autism Voice şi mama unui copil cu autism, atrage atenţia că pauza de o lună va aduce un stres psihologic crescut în familiile copiilor cu dizabilităţi:
Ministerul a ales cea mai simplă şi mai comodă cale pentru ei, ca să spună că au respectat legea şi că au ţinut cont de sănătatea fizică a copiilor, fără să ia în considerare ce înseamnă asta pentru viaţa familiilor. Este exact ca şi cum am fi în carantină: este foarte greu să găseşti soluţii pentru a lăsa copiii cu cineva, iar dacă au nevoi speciale, de bone nu prea poate fi vorba. Deci, această pauză de o lună de zile va însemna pierderea serviciului pentru alte sute de familii, e o condamnare din punctul meu de vedere. Părinţii îşi vor pierde joburile… cei care au. Iar cei care sunt asistenţi personali, încă o lună cu copiii în casă fără activităţi este un imens stres psihologic. Ei cum îşi vor reveni? (Nicoleta Orlea)
Mihaela Cristea, psihopedagog în cadrul Şcolii Profesionale Speciale Samus, e de părere că semestrul e compromis de o întrerupere atât de lungă:
Eu am clasă terminală – a VIII-a – şi nu ştim încă dacă vom avea vacanţă, chiar dacă ai mei nu merg la examenul de Evaluare Naţională. Dar nu e normal să ai o vacanţă de o lună în mijlocul semestrului, îi pierzi pe elevi. Mai bine se continua online în cele 2 săptămâni. Îi aduci greu la ore după o săptămână, darămite după o lună. (Mihaela Cristea)
Există contexte în care pauza completă nu poate face mai mult rău decât şcoala online, consideră Ana Dragu, preşedinte al Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ din Bistriţa:
Fiul meu face școala online din 1 noiembrie. Este foarte obositor și neproductiv. Prin urmare, pentru noi e tot una dacă e vacanță sau școală atâta timp cât nu se face școală fizic. Majoritatea copiilor diagnosticați cu autism au dificultăți majore de a participa la orele online, iar povara pentru părinți este uriașă. Dar fiul meu are deja 16 ani. Pentru părintele unui copil mai mic care nu poate sta nesuppravegheat și care mergea la școală/grădiniță în varianta fizică va fi greu. Pentru cei care făceau un fel de online cu asistența părinților mai bine vacanță decât chin. Cei mici mai ales nu înţeleg nimic din predarea online. (Ana Dragu)
Educaţia prin interacţiune fizică, directă, e într-adevăr esenţială în dezvoltarea unui copil cu o dizabilitate severă. Este motivul pentru care Grădiniţa Malteză din Cluj-Napoca va rămâne deschisă, spune Mirela Codreanu, director al instituţiei:
Fiind grădiniţă specială, noi am funcţionat tot timpul stării de alertă. Copiii noştri au nevoie de program susţinut: nu putem să lucrăm online, nu ar avea eficienţă. Fiecare copil beneficiază de 2 zile de terapie pe săptămână, cu mai puţine programe de grupă şi mai puţină interacţiune. Am solicitat avizul DSP pentru a funcţiona în această formă şi l-am obţinut. Unii dintre noi sunt vaccinaţi din februarie: deşi au fost copii sau adulţi testaţi pozitiv, nimeni nu s-a contaminat la noi în centru. (Mirela Codreanu)
Ministerul Educaţiei a decis prelungirea cu 2 săptămâni a vacanţei de Paşti în speranţa că familiile vor sta mai mult în casă, ceea ce va încetini răspândirea virusului. Mulţi întrevăd efectele negative ale hotărârii; rămâne însă de văzut dacă va produce şi beneficiile aşteptate de autorităţi.
Andrea Nagy
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.