Radio Cluj…la modă: Designerul lunii – Vivienne Westwood (II)
Continuăm astăzi cu mini- biografia lui Vivienne Westwood.
Articol editat de cristina.rusu, 8 aprilie 2021, 06:00 / actualizat: 8 aprilie 2021, 10:30
Continuăm astăzi cu mini- biografia lui Vivienne Westwood.
De la o persoană care nu știa mai nimic despre haine și croi, la creatoarea cu linie savantă și originală a creațiilor viitoare, drumul nu a fost unul tocmai ușor.
Dorința de a-și desăvârși continuu talentul, de a-și completa educația artistică, de a-și oferi astfel motive demne și temeinice de inspirație, cum de pildă a reprezentat-o pentru creatoare, istoria costumului și deopotrivă cea a Angliei, au făcut ca după despărțirea de Malcolm McLaren, Westwood să se desprindă total de ceea ce reprezenta moda străzii.
Nu mai puțin originale, creațiile sale au exploatat constant filonul istoric, englezesc și tradiția ca puncte de plecare în creație.
Mă inspir și preiau ceva din trecut, ceva care deține o formă de vitalitate care nu a fost exploatată, cum de pildă este crinolina, iar procesul devine foarte intens. La final nu are cum să nu iasă ceva original, pentru că prin suprapuneri succesive a propriilor idei ajungi să depășești semnificația inițială, spunea la un moment dat, creatoarea.
Chiar și când inspirația pentru colecțiile care celebrează spiritul britanic, ca Anglomania 1993-1994 sau Anglophilia 2002-2003, este izvorâtă dintr-o admirație profundă pentru vremurile trecute și denotă, într-o formă sau alta, patriotismul există întotdeauna un mic twist care schimbă perspectiva contemporană prin ironie și umor.
Este ca și cum Dame Vivienne șterge de praf, cu devotament, tablourile strămoșilor dintr-un vechi castel, iar apoi le dă un bobârnac obraznic și le trage ghiduș cu ochiul, sugerându-le să renunțe la scorțoșenia tipică.
Sursele de inspirație mixate cu noile tehnologii pe care designerul le-a încercat pe parcursul anilor 90- a fost printre primii designeri care s-au folosit de digital print în reproducerea unor imprimeuri de factură istorică, aplicate de această dată, nici mai mult nici mai puțin decât pe costume de baie, sau a preluat reproduceri după picturi celebre, Watteau– este unul dintre preferații săi- și le-a aplicat pe corsete.
De altfel la Westwood, corsetul a devenit o piesă exterioară, deși inițial acesta era o invizibil pentru ochii publici, demn de a fi purtat ca veșmânt de ocazie, în care converg semnificații diferite de seducție dar și eleganță.
O altă piesă de succes a creatoarei este celebra mini-crini.
De la ea a apărut această idee care combină crinolina cu trimitere la perioada victoriană și ideea de fustă mini, cea promovată tot de o britanică Mary Quant- ca să nu mai vorbim despre dubla semnificație conceptuală antagonică care le îmbină pe cele două- crinolina văzută ca restricție în exprimarea feminității iar mini-jupa ca eliberare a acesteia.
Vivienne Westwood mai este este cunoscută pentru inspirația sa constantă din kiltul scoțian, pentru preferința pentru tweed- stofa specifică în carouri folosită în confecționarea acestora, dar mai este cunoscută și pentru folosirea unor simboluri specifice aristocrației britanice, coborâte la nivelul purtătorului de rând.
De altfel viața și cariera lui Vivienne Westwood au fost mereu o sursă de surpriză, sfidare sau șoc. Soțul actual este un fost student al său, cu 25 de ani mai tânăr decât ea, cine nu știe că în momentul când a fost înnobilată de Prințul Charles s-a dus cu o rochie pe sub care nu purta lenjerie…la fel cum făcuse și mai devreme în 1992 când regina îi înmânase distincția OBE.
Dar mai trebuie știut și că ea stă într-un apartament de două camere, preferând ca banii făcuți să fie donați diferitelor cauze pentru care activează, dintre care obsesia pentru climat și bunăstarea planetei este cea mai acută.
Cu un simț perfect măsurat al conștiinței de sine și al valorii personale, lecțiile sale de modă, ca și cele de cultură sau cercetare pot fi rezumate în câteva cuvinte ce pot suna a laudă în urechile nepregătite pentru orice formă de asumare:
The only reason why I ‘m in fashion is to destroy the word conformity.
Singurul motiv pentru care activez în modă este ca să distrug conceptul de conformitate.
Călina Langa, fashion designer
Foto: din expoziția Art, Mode et Subversion de la Musee des Tissu Lyon și fotocopii din cartea Fashion Designers from A-Z, Editura Taschen
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.