Incluziv: Problemele de accesibilitate vor putea fi raportate mai uşor [AUDIO]
Persoanele cu dizabilităţi vor putea să semnaleze mai uşor problemele de accesibilitate cu care se confruntă. În aplicaţia gratuită Panou de bord, dezvoltată pentru a adresa autorităţilor sesizări şi petiţii cu valoare juridică, e disponibilă de acum opţiunea Dizabilitate şi incluziune.
Articol editat de cristina.rusu, 20 aprilie 2021, 15:49
Persoanele cu dizabilităţi vor putea să semnaleze mai uşor problemele de accesibilitate cu care se confruntă. În aplicaţia gratuită Panou de bord, dezvoltată pentru a adresa autorităţilor sesizări şi petiţii cu valoare juridică, e disponibilă de acum opţiunea Dizabilitate şi incluziune.
Aplicaţia a fost lansată de Adrian Ionescu, preşedinte al asociaţiei Segoia, în 2017, pentru a simplifica interacţiunea dintre cetăţeni şi autorităţi:
Adrian Ionescu: Aveam cumva o frustrare de mai mult timp: mergeam pe stradă, vedeam o problemă; simţeam că ar trebui să fie simplu pentru cetăţeni să sesizeze problemele, dar nu era. Eu fiind programator, mi-am dat seama că putem să facem o aplicaţie de mobil care să reducă foarte mult efortul de a face sesizări.
Andrea Nagy: Ce-şi asumă de fapt aplicaţia? Am văzut că printre utilizatori e o întreagă discuţie vizavi de acest subiect.
Adrian Ionescu: Noi nu preluăm sesizările de la cetăţeni pentru a le trimite la instituţii. Ceea ce facem este că prin intermediul telefonului mobil îi ajutăm să completeze un formular cu problema, să identificăm categoria din care face parte. Pe baza datelor introduse de ei, generăm o sesizare sau o petiţie, pe care ei o pot trimite, selectând o aplicaţie de e-mail pe care o au instalată, către instituţia pe care noi am identificat-o; notând că sesizarea are valoare juridică, iar instituţiile sunt obligate să răspundă.Ei pot reveni în aplicaţie să confirme că au trimis. Noi preluăm doar informaţiile publice din sesizări, pe care le afişăm la noi pe site; alţi cetăţeni le pot vedea şi le pot bifa ca fiind unele care îi afectează şi pe ei. Ideea e ca oamenii să afle că nu sunt singuri în relaţia cu instituţiile şi că sunt mai mulţi care-şi doresc acelaşi lucru.
Andrea Nagy: Ce fel de probleme pot fi notificate?
Adrian Ionescu: Se pot trimite sesizări către toate primăriile din România, pe tot ce ţine de administrarea spaţiului public, de la cablurile căzute şi până la maşini abandonate. Apoi sunt problemele care ţin de infrastructura rutieră, aici avem parteneriat cu asociaţia România fără gropi. Apoi sunt problemele de mediu la nivel naţional. Aplicaţia permite şi ataşarea unei poze şi localizarea prin coordonate GPS, care vor fi adăugate ca link la mailul generat, astfel instituţiile pot identifica printr-un clic exact unde e localizată problema semnalată de utilizator.
Aş vrea ca oamenii să facă această mică investiţie de timp de 2 minute pentru a semnala problemele, pentru că în felul acesta reuşim să creem o buclă de feedback către instituţiile publice, care va duce în cele din urmă la eficientizarea instituţiilor publice în a le rezolva.
Aplicaţia a fost extinsă recent cu o nouă categorie de sesizări, la propunerea fundaţiei Motivation România. E vorba de posibilitatea de a semnala problemele de accesibilitate. Am aflat mai multe de la Monica Tăutul, reprezentantă a fundaţiei:
Monica Tăutul: Proiectul se numeşte Advocacy pentru accesul în comunitate al utilizatorilor de scaun rulant şi a fost implementat cu sprijinul financiar al Active Citizens Fund România. Avem acum această categorie de Dizabilitate şi incluziune, cu opţiunea Accesibilitate, care poate fi folosită pentru depunerea de sesizări şi petiţii atât de către utilizatorii de scaun rulant cât şi de însoţitorii lor. De fapt orice persoană care sesizează pe drumurile din România o problemă ce ţine de accesibilitate arhitecturală, de ocupare abuzivă a locurilor de parcare destinate persoanelor cu dizabilităţi, borduri inaccesibile pentru utilizatorii de scaun rulant, poate depune o sesizare. Ne dorim ca prin acest proiect să ajungem la un număr cât mai mare de utilizatori de scaun rulant, pentru că şi ei să devină luptători pentru drepturile lor. Aceasta este o variantă la îndemână pentru orice persoană care doreşte să facă o sesizare, dar nu vrea să treacă prin toate piedicile pe care le poate pune birocraţia clasică..
Andrea Nagy: Ce trebuie să facă o persoană cu dizabilităţi care vrea să sesizeze o problemă de accesibilitate?
Monica Tăutul: Nu trebuie să facă o hârtie, nu trebuie să o lase cine ştie pe unde la registratura unei instituţii, să se chinuie cu treptele de la clădirile vechi. Îi încurajăm să facă sesizările şi petiţiile direct din aplicaţie.
Peste 700 de sesizări au fost trimise către autorităţi prin aplicaţia Panoul de bord în anul 2020. 6% dintre acestea au fost raportate ulterior de utilizatori ca fiind soluţionate. Aplicaţia poate fi descărcată gratuit din App Store sau Google Play.
Andrea Nagy
Foto: faceook Panoul de bord
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.