Expoziția de pictură și grafică „Bencsik János 75+1”
Pictorul și graficianul Bencsik János (n. 1945, Budapesta) a studiat grafica și sculptura la Liceul de Artă din Târgu Mureș între 1959 și 1963. Din 1965 până în 1971 și-a continuat studiile la București, obținându-și licența în grafică. Din 1974 a fost bursier al Asociației Române a Artiștilor Plastici, iar în 1975 a devenit membru al acesteia. În 1978 a câștigat o bursă a Ministerului Afacerilor Externe din Italia. Locuiește la Budapesta din 1989 și este membru al Asociației Maghiare de Arte Creative.
Articol editat de cristina.rusu, 23 aprilie 2021, 14:41
Expoziții personale: 1965 – Târgu-Mureș, 1969 – Sfântu Gheorghe 1971, 1973, 1975, 1979, 1981 – București, 1979 – Vechta, Germania, Galerie Arc Viena, Neubiberg, Germania, 1981 – Arte Club, Torino, 1985 – Inngalerie, Kufstein, 1989, 1990, 1991 – Budapesta, 1991 – Vechta, Germania, Centre William Rappard, Geneva, 1994 – Hasbergen, 1999 – Budapesta, E.P.O. Haga, 2000 – Erdész Galéria, Szentendre, 2001 – BÁV, Kortárs Galéria, Szent Mihály kápolna, Budapesta, 2002 – Institutul Maghiar, București, Galeria Korunk, Cluj-Napoca 2005 – Bank Cial, Strasbourg, 2006 – Moulin de la Wantzenau, 2014 – Uniunea Scriitorilor Maghiari, 2017 – Uniunea Scriitorilor Maghiari, 2020 – Sfântu Gheorghe.
Expoziții colective: 1973 – Belgrad, 1975 – Manila, Moscova, Sofia 1976 – Berlin, Praga, München, 1977 – Dortmund, Düsseldorf, Helsinki, Varsovia, Rotterdam, Belgrad, 1978 – Viena, 1979 – Boston C.G. München, 1980 – Galerie Spectrum, Viena, Budapesta, Augsburg, Milano, Galleria delle Ore, 1990 – Hofheim, 1994 – Békéscsaba, Burgwedel, Ambasada Marii Britanii, Budapesta, 1995 – Vigadó Galéria, Ambasada Marii Britanii, Budapesta, 2004 – Kogart Szalon, Budapesta, 2016 – Kogart, Tihany.
Există, în paginile consacrate de Gaston Bachelard gravorului – poetul mâinii o afirmație foarte interesantă prin caracterul ei tranșant: gravura este, dintre toate artele, aceea care nu poate înșela. Tentativa unei lecturi orientate, parcurgerea regresivă a procesului de expresie către etapele anterioare stadiului final, de competiție a materiei albe și a materiei negre conduce, în cazul gravurii abstracte și semifigurative a lui Bencsik János – indiferent de tehnicile pe care le folosește – la deplina verificare în sens pozitiv, a afirmației amintite.
Tehnica, s-a spus, este o invenție perpetuă. În acest sens, modul în care Bencsik știe să-și transpună desenele, ideile prime, evitând „transpunerea oarbă”, este de cele mai multe ori, exemplar. El dovedește o considerabilă înțelegere a raporturilor artei abstracte cu valorile semnului caligrafic; diferențele de tensiune energetică ale traseului instaurator îl ferește de automatisme, de uzura gestuală, care, pentru mulți este drumul cel mai scurt către manierism; Jocul alternativ al „luptei cu materia” pentru urmărire a ideii și reținerea sugestiilor hazardului nu anulează „recitalurile” de virtuozitate, dar nici nu devine scop în sine; sensibila modificare de aspect în funcție de variantele cromatice este atent urmărită. Discreția cu care înțelege să-și desfășoare, netulburat, pledoaria pentru valorile inteligenței, culturii plastice și seriozității profesionale. Devine pentru Bencsik – a-i mai acorda acestuia obișnuitul, formalul certificat de „promisiune” de „speranță” este o perfectă inutilitate – un atu în plus. (Mihai Drișcu, 1968)
Această expoziție oferă o selecție din opera de viață a pictorului Bencsik János, prezentând temele definitorii precum figurile mitologice, măști, marionete și multe altele. Se configurează un univers vizual extrem de bogat în culori și forme, iar în același timp picturile sale sunt figurative și abstracte, creând o atmosferă aparte, putem spune chiar mitologie privată.
Expoziția rămâne deschisă publicului spre vizitare până în data de 16 mai 2021, de miercuri până duminică inclusiv, în intervalul orar 10:00-17:00.
Comunicat
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.