Radio Cluj…la modă: Costume și mode de poveste (partea II)
Ideea aceasta, de a pune la dispoziția publicului piese vestimentare, altfel de nezărit s-a dovedit una de mare succes de-a lungul timpului, iar un rol major în acest demers l-au avut curatorii acestora.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 29 aprilie 2021, 06:00
După celebra Diana Vreeland, de care vorbeam data trecută, un alt curator care a oferit un grad de spectaculozitate imens a fost Andrew Bolton care a fost angajat în cadrul departamentului de modă în anul 2002.
Lui i se datorează unele dintre cele mai recente expoziții de succes, care au numărat peste o jumătate de milioane de vizitatori anual. Conceptul după care sunt organizate expozițiile, selecția pieselor, amplasarea lor ambientală țin de talentul curatorial, în acest caz de Andrew Bolton.
Desigur că la vizibilitatea expozițiilor contează și tot procesul de advertising din spate și multitudinea de promovări pe rețelele de social-media, laolaltă cu celebrul eveniment Met Gala gândit ca o acțiune de strângere de fonduri în beneficiul muzeului.
Anna Wintour, redactorul-șef al ediției americane a revistei Vogue, alt personaj proeminent, a contribuit prin legăturile sale create prin intermediul revistei la exacerbarea- în sens pozitiv- a evenimentului.
De altfel Anna Wintour este și președinte de onoare iar fostul spațiu expozițional al Costume Insitute restaurat în 2014, a fost denumit în cinstea sa Anna Wintour Costume Center.
Absolut firesc să onorezi astfel o persoană care își dedică mult timp, energie și relații în folosul și beneficiul modei și costumului.
Colecția de la The Costume Institut numără la această oră 33.000 de piese din secolul XV și până în prezent, pentru copii, femei și bărbați.
Din cauza fragilității acestora piesele nu pot fi văzute în mod curent, ci doar în cadrul acestor expuneri anuale, în schimb au o colecție digitală care poate fi vizionată online pentru cei doritori.
Prima expoziție găzduită după renovare, în anul 2014, a fost Charles James: Beyond Fashion, o etalare dedicată marelui dar uitatului creator Charles James, despre care vom detalia și noi, în luna iunie la Designerul lunii.
Prima expoziție. însă care a atras atenția asupra muzeului a fost cea din 2011, Savage Beauty, retrospectiva dedicată lui Alexander McQueen care se află actualmente pe locul 6 în topul celor mai vizitate expoziții de la Met Museum.
Sigur că ce povestesc eu aici, sună abstract dar ca să se întrevadă dincolo de cuvinte puțin din imaginile seducătoare ale creației, trebuie accentuat faptul că oportunitatea de a vedea, chiar și sub sticlă creații somptuoase cu tot ce înseamnă detaliile bogate, texturile și finalmente materia fascinantă nu este un lucru deloc diminuat, față de pildă, de cea a contemplării unei lucrări de artă.
Dacă moda este sau nu o artă, sau unde se desprinde ea de artă, această graniță fină dintre comercial și artă, eterna interogație poate fi lămurită cel mai bine în cadrul aparte pus la dispoziția publicului de către acest tip de expunere.
Metropolitan Museum prin The Costume Institute au plătit Vaticanului suma de 580.000 de dolari pentru a restaura o parte din piesele oferite împrumut pentru o altă celebră expoziție, cea din anul 2018, curatoriată tot de Andrew Bolton: Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination.
Expoziția a avut un succes imens numărănd peste un milion și jumătate de vizitatori.
Combinând laolaltă obiecte de cult dar și de vestimentație care țin de ritul catolic cu veșminte ale creatorilor amprentate și inspirate din vizualul catolic, expoziția a fost un succes major, atrâgând atenția o dată mai mult asupra domeniul modei, ca nefiind un domeniu frivol sau facil, așa cum a fost adesea considerată.
Sărbători cu pace tuturor!
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.