Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Christian Lacroix (I)
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 mai 2021, 06:00
Christian Lacroix a venit pe lume la Arles, în Camargue, în Provence, într-o zi de 16 mai a anului 1951. Locul, momentul, zona, obiceiurile locului, toate au fost “de vină” pentru modul în care acesta avea să vadă moda și costumul.
Viața sa creativă avea să fie un fel de odă adusă exaltării și exacerbării ideii de frumos cu toate variantele sale: culoare, texturi, volume, detalii, prețiozitate -sunt toate la locul lor în creația de modă dar și de costum a creatorului.
Ca într-o grădină secretă, unde în momentul primăverii irumpe în culoare toată vegetația, la fel s-a petrecut și în cazul apogeului său creativ.
Fascinat de istoria costumului, creatorul și-a început studiile în istoria artei la Montpellier, iar mai apoi la Sorbona, dorindu-și o carieră de curator. Ca fapt divers trebuie spus că lucrarea sa de dizertație pentru master a avut ca subiect costumul francez din picturile sec. XVII.
Acesta a fost gândul inițial, deși la un loc cu această preferință a existat, întotdeauna cea pentru teatru sau operă. Evadarea copilului anxios în lumi de încântare în care aveau să se rostească întâmplări interesante cu personaje înveșmântate spectaculos, era soluția cea mai potrivită pentru dezamorsarea temerilor sale timpurii, așezate frumos și concret în colaje cu care acesta își încânta familia.
Chiar Monsieur Lacroix recunoaște acest lucru în interviurile sale. Drumul său în modă i se datorează soției sale, Francoise Rosensthiel pe care a cunoscut-o, student fiind și care l-a încurajat să meargă pe această cărare.
Ca să prindă câte ceva din tainele meseriei, a lucrat mai întâi ca asistent la Hermes, cu începere din 1978. Peste doi ani s-a mutat la Guy Paulin, designer specializat pe pret-a-porter, pe care avea să-l părăsească pentru a lucra ca director artistic al casei Jean Patou în 1981.
Destinul avea să se schimbe odată cu luna decembrie a anului 1986 când Lacroix îl cunoaște pe Bernard Arnault, de la LVMH, marele concern de modă, care îi oferă susținerea sa financiară pentru a-și deschide propria casă de modă.
În anul 1987 când acesta și-a lansat prima colecție, mai precis în data de 27 iulie, trecuseră exact 40 de ani de la lansarea în 1947, de către Dior a New-Look-ului.
De la estetica excesiv de feminină a acelor ani de după război, moda a cunoscut diverse transformări de-a lungul mai întâi, a deceniului ’60 iar mai apoi a anilor ’70. Haute-couture-ul cel altă dată atât de aclamat nu mai exista iar vajnicii săi urmași se retrăseseră din business.
Pret-a-porter-ul era la loc de cinste, virtuțile și calitățile adolescentine erau preferate ideii de maturitate elitistă, democrația vestimentară nu mai era demult doar o noțiune aridă ci era exemplificată la nivelul străzii marilor capitale cu deasupra de măsură. Se acceptase și liberalizarea sexuală, emanciparea femeilor, toate motivele de frondă ale turbulentei decade ’70 fuseseră surclasate, omul se întorsese de pe lună, așa că, anii 80, mai ales, mijlocul decadei găsește lumea într-o situație economică acceptabilă, ba chiar înfloritoare, cu femeia de carieră situată exact unde își dorise- posturi cheie cu bani mulți.
Genul acesta de client avea nevoie de o expunere pe care moda, la momentul respectiv nu o putea oferi decât parțial, deși existau la acea dată nu mai puțin de 24 de case care ofereau haute-couture.
Era nevoie de o resuscitare majoră la nivel formal și stilistic al conceptului, lucru care s-a și întâmplat odată cu lansarea primei colecții Christian Lacroix. Dar despre asta vom vorbi data viitoare!
Călina Langa, fashion designer
Imaginile sunt fotocopii din cartea Fashion Designers from A-Z, Editura Taschen și Book Collezioni 68 și 116
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.