Radio Cluj…la modă: Modă și imagine: Halston (partea a II-a)
Cu riscul de a fi și a părea pisăloagă trebuie să adaug că destinul și viața unui om nu interesează pe nimeni decât în varianta în care acesta devine celebru, la fel cum a fost și cazul său.
Ca fapt real rămâne cedarea de către Halston a brandului său, unei companii – Norton Simon – care ulterior a fost cumpărată de o alta, ce nu i-a mai permis libertatea de a cheltui conform stilului său de viață extravagant.
Pentru că în modă ai nevoie, cu adevărat de un sponsor puternic, care să susțină o astfel de afacere pe termen lung, încredințarea numelui său și-n cele din urmă a imaginii promovate de brand pe mâinile unora care nu au habar de culisele unei astfel de afaceri poate fi o acțiune perdantă.
Halston a fost astfel obligat să coboare standardul său de la crearea unor produse de lux potrivite vedetelor cu care se înconjura la nivelul unei producții de masă pentru care compania J.C. Penney reprezenta maximum de stil.
Imposibilitatea de a-și mai putea folosi propriul său nume în creație de la acel moment încolo a însemnat o experiență dură, dar perfect inteligibilă pentru tipul de business american.
Pe bună dreptate ne putem întreba ce a adus nou creația Halston în peisajul modei americane?
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 27 mai 2021, 06:00 / actualizat: 27 mai 2021, 8:06
Tot acel glam specific perioadei disco și atmosfera lipsită de griji, cu accent pe un hedonism exacerbat a Studio-ului 54 sunt detectabile în veșmintele simple, curgătoare, sexy de-a dreptul, purtate de Halstonettes – muzele și modelele designerului.
Multă piele savant lăsată la vedere, în special spatele, așa cum putem vedea în halter dress, o creație care se leagă după gât și dezgolește seducător spatele, sau rochia tip caftan de mătase imprimată în maniera tye die, despre care v-am mai vorbit, și nu în ultimul rând acea rochie cămașă din ultrasuede.
Variante comode pentru femeia modernă a acelor ani, pentru un anume tip de siluetă – tinerească, androgină, longilină, foarte asemănătoare cu aceea a designerului.
Cu toate acestea, Halston a fost unul dintre primii designeri care au înțeles să promoveze diversitatea, iar vendeusa, adică vânzătoarea sa principală, Pat Ast a fost unul dintre primele modele plus size consemnate în istorie.
Amprenta specifică datorată unui lifestyle american este perceptibilă și în stilul său personal de a se înveșmânta, care pare simplu la prima vedere, dar este o alcătuire complexă de produse de calitate dozate corespunzător ca să creeze imaginea sofisticării, pentru că drumul către simplu, către esență, trece întotdeauna prin știința complexității.
Halston, după cum se poate vedea și-n imagini este cel mai adesea îmbrăcat cu o helancă neagră și pantaloni negri la care asortează jachete simple, sport, albe, nedespărțit fiind de ochelarii săi negri care-i asigură un soi de incognito sofisticat, o variantă posibilă a unei așa zise modestii conform căreia designerul trebuie să pară un anonim în fața creațiilor sale.
O scenă din film, care are și suport real, este reprezentată de moartea accidentală a unei femei ce încerca să strecoare prin gura de aerisire în vestitul Studio 54.
Cinismul discuției de a doua zi, din film, în care problema nu era moartea acelei femei ci faptul că ea era îmbrăcată în Calvin Klein și nu în Halston nu este decât un pretext speculat pentru a mai îngroșa o dată în plus ideea de frivolitate și de snobism a modei.
În realitate accidentul s-a petrecut dar persoana era un bărbat. Speculația era necesară pentru a demonstra că lumea celebrității și a modei nu are cum să fie rezonabilă.
Vă las cu bine, pe data viitoare!
Imaginile provin din:
Fashion Designers from A-Z, Editura Taschen
Dictionnaire International de la Mode, French Edition 2005
Vogue ediția americană, iunie 2016
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.