Avionul dictatorului Nicolae Ceauşescu s-a vândut cu 175.000 de dolari canadieni
Circa 150 de colecţionari şi pasionaţi de aviaţie şi-au disputat în cursul serii, la telefon sau pe internet, acest vestigiu evaluat la 25.000 de euro (36.700 $), potrivit Alinei Panico, purtătoarea de cuvânt a casei de licitaţii Artmark, care are sediul în capitala română.
Articol editat de cristina.rusu, 31 mai 2021, 18:00 / actualizat: 31 mai 2021, 21:45
O maşină de lux Paykan Hillman Hunter, donată în 1974 lui Ceuşescu de şahul Iranului, a fost cumpărata cu 95.000 de euro (140.000 $) în aceeaşi licitaţie de un amator român.
Ştampilat „Republica Socialistă România”, avionul mediu rurier „Rombac Super One-Eleven” a ieşit în 1986 dintr-o uzină din Bucureşti, al cincilea dintr-un total de nouă fabricate sub licenţa British Aircraft Corporation (BAC).
România devenea astfel prima ţară din Europa de est care fabrica avioane cu reacţie, în afara URSS. Acest lucru „încununa independnţa industrială” dorită de Ceauşescu faţă de puterea sovietică, aminteşte Artmark.
Pentru români a fost o mândrie să construiască acest tip de aparat cu tehnologie de vârf, îşi aminteşte la AFP Gheorghe Mirica, un fost pilot al armatei care a putut testa Rombacul într-un zbor de rodaj.
Pentru a răspunde cerinţelor dictatorului, cabina a trebuit reamenajată pentru a avea un dormitor şi un birou, unde să poată juca table cu soţia sa Elena, mod preferat de a-şi petrecte impul, a declarat sub acoperirea anonimatului un fost pilot care a zburat cu cuplul.
Dar cel care a guvernat România cu mână de fier din 1965 a fost răsturnat de o revoltă anticomunistă şi executat prin impuşcare pe 25 decembrie 1989, alături de Elena.
Perceput la vremea respectivă ca o persoană aparte din blocul sovietic, el a fost primit cu onoruri: el a avut dreptul la o plimbare cu caleaşca aurită la palatul Buckingham alături de regina Elisabeta şi un banchet de stat.
Pentru BAC, care avea din ce în ce mai multe dificultăţi să-şi vândă avioanele, performante, dar considerate prea zgomotoase, acest pact a fost o mană cerească, povesteşte fostul pilot.
Britanicii doreau de altfel să „spargă gheaţa cu ţările comuniste datorită cuiva care s-a distanţat de Moscova”, mai ales în timpul invadării Cehoslovaciei în 1968 de trupele Pactului de la Varşovia, estimează dl Mirica.
Printre cele nouă exemplare de Rombac fabricate în România, unele au zburat sub sigla unei mici companii, LAR, creată în anii 1970 de regimul comunist având drept unică destinaţie Tel Aviv.
Singura ţară din blocul sovietic care şi-a menţinut relaţiile diplomatice cu Israelul după războiul de şase zile din 1967, România era astfel singura care opera zboruri spre această destinaţie.
Bucureştiul s-a angajat să fabrice 80 de avioane în total, dar căderea lui Ceauşescu în 1989 va suna repede clopotul ambiţiosului proiect.
Avionul prezidenţial cu modele albastre este preluat de compania de stat Romavia, care îl va închiria societăţii pakistaneze Aero Asia, înainte de a-l lăsa să ruginească în garaj. Compania va da faliment în 2014 şi bunurile sale sunt acum scoase la vânzare.
Alte avioane vor fi închiriate comaniei low cost Ryanair, înaninte de a fi dezmembrate sau abandonate pe aeroporturi în toate colţurile lumii.
Pentru a împiedica acest faimos avion să ajungă la fier vechi, o mână de entuziaşti a obţinut în martie ca aeronava să fie înscrisă de autorităţi în „patrimoniul naţional”.
El nu poate fi nici dezmembrat, nici modificat şi mai ales nu poate părăsi teritoriul românesc, explică Adrian Ciutan, un fost tehnician Rombac aflat la originea acestei campanii. Dar poate fi transformat în muzeu şi poate zbura, cu condiţia ca noul proprietar să accepte o investiţie importantă pentru a-i înlocui motorizarea, spune el.
Totuşi, chair dacă Artmark afirmă că Ceauşescu a zburat la bordul acestui aparat, mai mulţi aviatori intervievaţi de AFP spun că el prefera… Boeingul 707.
RADOR
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.