Prima pagină » Campanii » Incluziv » Incluziv: Cafeneaua cu 80% din angajaţi cu dizabilităţi, gata de deschidere [AUDIO]
Incluziv: Cafeneaua cu 80% din angajaţi cu dizabilităţi, gata de deschidere [AUDIO]
Foto: facebook Lucian Butnaru
După multe piedici de natură birocratică, în centrul Clujului se va deschide în cursul săptămânii viitoare o cafenea socială, ai cărei angajaţi sunt în proporţie de 80% persoane cu dizabilităţi.
Articol editat de cristina.rusu,
15 iunie 2021, 16:02
După multe piedici de natură birocratică, în centrul Clujului se va deschide în cursul săptămânii viitoare o cafenea socială, ai cărei angajaţi sunt în proporţie de 80% persoane cu dizabilităţi.
Proiectul este iniţiativa tânărului slab văzător Lucian Butnaru, de la care am aflat câteva secrete privind noul local:
Lucian Butnaru: A fost un vis care s-a născut în 2017, atunci am început masterul de economie socială. Întâmplările şi formarea mea profesională m-au adus în punctul în care să creez un business social.
Andrea Nagy: Ce înseamnă asta?
Lucian Butnaru: Sunt organizat ca un SRL, cu diferenţa că 90% din profit este destinat scopului social. O altă chestiune e legată de cum se stabilesc salariile în astfel de firme, în aşa fel încât să nu se adâncească inegalitatea dintre acţionari şi angajaţi.
Andrea Nagy: Sunt din nou posibile întreprinderile de tip unitate protejată, în care un procent din angajaţi trebuie să facă parte dintr-un grup vulnerabil. Este acest lucru aplicabil afacerii tale?
Lucian Butnaru: Din 5 angajaţi, 4 suntem cu dizabilităţi (eu inclusiv având o deficienţă de vedere).
Andrea Nagy: Activitatea ta vine ca o continuare a cinelor pe întuneric. Sunt printre angajaţii tăi oameni care au experienţă în acest gen de eveniment?
Lucian Butnaru: Eu am fost doar participant la astfel de evenimente, dar am avut binecuvântarea să dau de cineva care s-a implicat şi în organizare. E vorba de Livia Tiron: o persoană ca o pastilă efervescentă, dornică să dezvolte activităţi de acest fel.
Andrea Nagy: Vei organiza evenimente de profil, de conştientizare poate?
Lucian Butnaru: Da, chiar ne gândim la un fel de pâlnie a schimbării. Adică la început să facem evenimente mai generale şi cumva să-l ducem pe om din aproape în aproape pentru a produce schimbarea. Noi avem un eveniment; încă nu putem povesti despre asta, dar credem că va fi unic în România. Credem că e nevoie ca publicul să fie pregătit, să fie acomodat treptat pentru a putea produce schimbarea în adevăratul sens al cuvântului.
Andrea Nagy: Când va avea loc deschiderea?
Lucian Butnaru: Am avut numeroase aventuri în obţinerea autorizaţiilor, dar ne dorim din tot sufletul să avem săptămâna viitoare deschiderea. A fost o problemă de carte funciară: chiar dacă fac doar cafea, trebuie să fiu înscris ca unitate de alimentaţie publică. Am depus toate eforturile, dar am intrat într-un fel de blocaj birocratic. Am avut mare noroc cu oamenii care s-au adunat în jurul acestei idei; am reuşit să povestim şi cu dl. primar despre blocaj, iar el a descurcat iţele birocratice.
Andrea Nagy: De ce să venim la voi, ce găsim acolo?
Lucian Butnaru: La cafeneaua Cofeels veţi putea găsi în primul rând o atmosferă plăcută. În al doilea rând avem o cafea excelentă, de la partenerul nostru care e tot o întreprindere socială (el redirecţionează cea mai mare parte a profitului sub formă de burse pentru copiii care au posibilităţi reduse). Apoi, pe paharele to go vom avea un mesaj un pic diferit. Nu-ţi spun exact ce e, dar îţi spun cum s-a născut acest mesaj. Cel mai bun prieten al meu a făcut facultatea în Cluj, inspirându-mă şi pe mine să vin în acest oraş. El de ceva timp are un câine ghid. Mergeam cu el de multe ori prin restaurantele din Cluj şi primeam răspunsuri negative când venea vorba de a intra cu câinele. Îmi doresc şi eu să pot să ajut în astfel de situaţii, iar mesajul va fi despre câinele ghid şi nevăzători.
Avem un angajat cu sindrom Down: oamenii îl vor cunoaşte şi vor vedea că o persoană cu sindrom Down nu e chiar atât de diferită. Acum suntem în prima etapă a instruirii lui, pe care o numim „cucerirea casei de marcat”: preia, încasează, oferă restul clienţilor care vor veni la cafenea. După ce fixăm această abilitate vom trece la „îmblânzirea espresorului”. Vrem să poată duce procesul de la un capăt la altul, de la preluarea comenzii şi până la predarea cafelei.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.