Radio Cluj…la modă: designerul lunii: Madeleine Vionnet
Din cauza timpului care estompează multe dintre acțiunile remarcabile ale generațiilor anterioare, sau chiar din cauza propriului nostru dezinteres.
Cu toate acestea cea despre care o să vă vorbesc astăzi, Madeleine Vionnet, creatorul aparte care a schimbat modul cum avea să fie percepută moda de-atunci încolo, s-a născut exact în prima zi de vară astrologică – în data de 22 iunie a anului 1876.
Însă, foarte ciudat, Madeleine Vionnet nu agrea ideea de-a fi asemuită cu un creator sau un artist – la fel ca un alt mare creator, Balenciaga – considera că moda și creația veșmintelor sunt apanajul unui meșteșug bine însușit.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 24 iunie 2021, 06:00 / actualizat: 24 iunie 2021, 8:33
Couturierul, adică cel care taie, respectiv croitorul, am traduce noi barbar, în limba română, (în limba franceză, cuvântul are nuanțe semantic imperceptibile pentru noi, semnificînd mult mai mult) este un fel de constructor al veșmântului nu un decorator, cum s-ar putea crede, în viziunea celor doi, pe care i-a și legat o strânsă prietenie de-a lungul vieții.
Un couturier îmbracă oamenii reali, nu vise spunea Vionnet, în dorința de a face clară distincția între meșteșug și artă.
Cu toate acestea, ceea ce a rămas în urma sa ca reper artistic nu ține strict de meșteșug.
Madeleine Vionnet s-a născut într-o familie săracă și a fost nevoită să muncească la o vârstă fragedă, când alte fetițe încă se joacă cu păpușile. Este posibil ca acest lucru să fi grevat firea de mai târziu a creatoarei, extrem de determinată și perseverentă în orice proiect pe care l-a desfășurat.
Vionnet a lucrat întâi ca ucenică pentru o dantelăreasă, iar apoi ca și cusătoreasă într-un sanatoriu. După un mariaj scurt și nefericit, la vârsta de 18 ani Vionnet pleacă la Londra, unde lucrează pentru o croitoreasă – Kate Reilly – care era specializată pe copierea modei franceze – pretext cum nu se poate mai potrivit ca tânăra să-și desăvârșească abilitățile în meserie.
Vionnet s-a perfecționat continuu, ca tehnică, având ocazia să lucreze pentru multe din casele de modă ale vremii – Jacques Doucet, Paquin, sau surorile Callot. De fapt, aici, la surorile Callot, și-a perfecționat meșteșugul croitoriei cu ajutorul vigilentei și competentei doamne Gerber, cea mai mare dintre surorile Callot.
În anul 1912, Vionnet decide că este timpul să și creeze propria sa casă de modă. Experiența fusese acumulată, viziunea personală asupra veșmintelor se cristalizase, influențele perioadei cu eliberarea corpului feminin – a se vedea baletele Isadorei Duncan care pe Vionnet o marcaseră profund, ca și recursul acesteia la tipul de vestimentație de inspirație greacă – își făcură efectul.
Moda pe care o lansa ea, într-un moment real al schimbării societății, nu avea nimic de-a face cu vechile rețete ale succesului propovăduite de creatorii clasici ca Doucet, Paquin sau chiar Worth.
Să nu uităm că Madeleine Vionnet era contemporană atât cu Paul Poiret cât și cu Coco Chanel, fiecare având o viziune alternativă și eliberatoare asupra ideii de veșmânt.
Cu o minte de o precizie de-a dreptul inginerească, Vionnet a ales să folosească toate cele trei sensuri ale materialului – firul drept care este dat de urzeală, firul orizontal care este bătătura dar și firul diagonal, acel en biais cum este el denumit în limba franceză.
Maniera aceasta de a croi nu era nouă, doar că nu fusese folosită în vestimentația de zi și seară, ci în exclusivitate pentru lenjerie și rufărie. Da, așa se numea pe atunci tot ce ținea de domeniul hainelor care nu se văd.
Croirea en biais conferă suplețe și elasticitate materialului, nemaifiind nevoie de clasicele pense de ajustare pe corp, favorizând aspectul comodității și curgerii firești a hainelor pe corp.
Creatoarea era adepta drapajului pe manechin – avea o păpușă de 80 de cm pe care își încerca ideile, iar micile prototipuri erau apoi trimise în atelier unde erau aduse la scară normală și realizate conform miniaturii.
Dar mai multe despre maniera sa de lucru vă divulg data viitoare. Zile cu soare vă doresc!
Călina Langa, fashion designer
Pozele sunt fotocopii din:
Dictionnaire International de la Mode Editions du Regard 2010
L’ Histoire de la Mode au XXe siecle de Yvonne Deslandres și Florence Mueller Ed. France Loisirs 1986
Les voies de l’ elegance de Jocelyne Vidal-Blanchard Editions de la Martiniere 1997
Catalogul Moments de Mode scos de Musee des Arts de la mode 1986
și poze din arhiva personală.
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.