Inginerul, avionul şi budinca de ciocolată
Este celebră păţania de acum câţiva ani a unui producător de băuturi răcoritoare. Atunci reclamele promiteau ca premiu un avion militar celui care adună 7 milioane de puncte de sub capacele de suc… cu gândul că oricum clientul va alege tricoul de 75 de puncte sau, în caz extrem, geaca de piele de 1500 de puncte. Atâta doar că, undeva în regulamentul campaniei, apărea că dacă omul nu are destule capace, poate cumpăra punctele.
Articol editat de cristina.rusu, 21 august 2021, 18:00
Un american asta a şi făcut: s-a prezentat cu un cec de 700 de mii de dolari, cu care a cumpărat toate punctele necesare pentru a primi avionul promis: un bombardier AV-8B Harrier I, cu o valoare de 33 de milioane de dolari. Evident că nu l-a primit, pierzând procesul intentat de producătorul de răcoritoare; care totuşi a schimbat reclama cu avionul, să nu încapă pe mâna altui glumeţ. E şi mai amuzant ce a făcut un bărbat în 1999, când a păcălit o companie aeriană cu… 12 mii de plicuri de budincă de ciocolată.
În 1999, compania americană Healthy Choice (ironic, axată pe vânzarea de conserve şi semipreparate congelate) rula o campanie de fidelizare. Ideea era că orice cod de bare de pe produsele lor se putea preschimba în mile de zbor, la orice companie aeriană americană: practic, 10 coduri se echivalau cu 500 de mile. Nimeni nu s-a gândit că sistemul ar putea fi exploatat; nimeni în afară de un inginer în construcţii pe nume David Phillips.
Ce a găsit bărbatul? Păi, a găsit o reţea de supermarketuri în care plicurile de budincă, de regulă vândute în cutii, se puteau cumpăra şi separat: deci fiecare cu un cod propriu. Un plic costa doar 25 de cenţi; în plus, în primele săptămâni Healthy Choice dubla numărul de mile care se puteau primi pentru un cod. Phillips a făcut cu bicicleta turul supermarketurilor şi a cumpărat toate plicurile disponibile. Dacă era întrebat ce face cu ele, spunea că se pregăteşte pentru sfârşitul lumii din 2000. De regulă după asta nimeni nu-l mai întreba nimic…
A cumpărat în total 12 mii de plicuri de budincă, totalizând o factură de 3140 de dolari. Aici s-a confruntat cu o problemă neaşteptată: ar fi trebuit să taie codurile bucată cu bucată de pe plicuri; şi, până la urmă, ce putea să facă cu atâta budincă de ciocolată? A dat o lovitură de geniu donând plicurile – în schimbul ajutorului în tăierea codurilor – organizaţiei caritabile Armata salvării. Şi ce credeţi? Pentru că a făcut o asemenea donaţie, a mai primit şi reducere de impozit de 800 de dolari!
Phillips a transformat codurile în peste 1.2 milioane de mile de zbor: cele mai multe la American Airlines, unde cei care adună peste un milion de mile au statut de VIP pentru tot restul vieţii. În concluzie: cheltuind vreo 2000 de dolari pe budinca de ciocolată, Phillips a pus mâna pe bilete de avion în valoare de zeci de mii de dolari. A avut nevoie de 7 ani să le consume: a călătorit în Europa şi America de Sud şi, mânat de instinctul de moment, a făcut excursii pentru câte-un weekend cu prietenii în Asia. La păcălitul sistemelor de puncte nu a renunţat niciodată: în 2018, în conturile de fidelizare ale companiilor aeriene strânsese deja peste 2 milioane de mile de zbor.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.