Ascultă Radio România Cluj Live

Incluziv: Katona Lajos: „Deşi nu percep lumina, în jurul meu nu este întuneric”

Sculptor orb, 32 de forme plastice experimentale este titlul cărţii lansate de Katona Lajos, care explorează modul în care se formează imaginea în mintea unei persoane nevăzătoare. Katona Lajos, lipsit de vedere şi de o mână, sculptează în lemn, adesea creându-şi propriile instrumente de la 0, pentru a aduce la suprafaţă posibilităţile percepţiei tactile.

Incluziv: Katona Lajos: „Deşi nu percep lumina, în jurul meu nu este întuneric”

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 31 august 2021, 06:00 / actualizat: 31 august 2021, 10:43

Sculptor orb, 32 de forme plastice experimentale este titlul cărţii lansate de Katona Lajos, care explorează modul în care se formează imaginea în mintea unei persoane nevăzătoare. Katona Lajos, lipsit de vedere şi de o mână, sculptează în lemn, adesea creându-şi propriile instrumente de la 0, pentru a aduce la suprafaţă posibilităţile percepţiei tactile.

Andrea Nagy: Cartea dumneavoastră s-a concretizat în urma unui experiment care a durat 40 de ani.

Katona Lajos: Este vorba despre un experiment tiflologic. Tiflologia se ocupă cu instruirea şi educarea copiilor şi adulţilor cu dizabilităţi vizuale. Cele 32 de forme plastice reprezintă posibilităţile percepţiei tactile: ce poate realiza omul lucrând în lemn, exclusiv numai pe baza percepţiei tactile. Experimentatorul am fost eu, care sunt total lipsit de vedere. În plus îmi mai lipseşte şi mâna dreaptă. Deci am fost limitat şi în utilizarea uneltelor de sculptat. Însă am confecţionat dălţi şi mânere speciale pentru daltă. La ora actuală lucrez cu peste 30 de dălţi de diferite tipuri.
Lucrez în lemn. Multă lume m-a întrebat de ce nu lucrez în lut de pildă, care oricum cere mai puţin efort fizic. De fiecare dată am explicat: lemnul este un material nobil. Lemnul este o materie vie, exact ca şi corpul omului. Pentru percepţia tactilă, pentru pipăit, este un material foarte plăcut.
Experimentul în primul rând vizează posibilităţile tactilităţii, ce poate realiza tactilitatea urmărind înfăptuirea unor forme inteligibile. Apoi dacă rezultatul activităţii este de o aşa natură încât să se poată numi artă plastică; dacă provoacă senzaţii estetice. Acum, ce poate spune prin introspecţie experimentatorul? El poate vorbi despre unele aspecte, dar o persoană care vede trebuie să examineze lucrările; o persoană care este iniţiată în arta plastică tridimensională.
În capitolele următoare am abordat psihologia tactilităţii, cum are loc percepţia tactilă şi formarea imaginii tridimensionale în creierul omului. Mai întâi se percepe forma generală. A doua fază este perceperea detaliilor. În a treia fază se corelează forma generală cu detaliile. Imaginea vizuală şi imaginea tactilă într-un punct se întâlnesc. Adică percepţia vizuală şi percepţia tactilă dau acelaşi rezultat, respectiv schema geometrică a obiectelor.

Andrea Nagy: Ce fel de forme plastice aţi realizat?

Katona Lajos: Formele plastice sunt în general antropomorfe. Forma corpului uman este foarte aproape de posibilităţile tactilităţii. Corpul uman în diferite ipostaze, în măsura în care eu am reuşit să realizez aceste forme. De pildă prima sculptură se numeşte Nudul în genunchi. Lemnul în care am lucrat este lemnul de tei, care este un lemn nobil şi relativ moale.
Figura umană este poate cea mai complicată formă posibilă. Eu nu puteam să am pretenţia să realizez o figură umană care exprimă ceva. În general aceste figuri sunt nişte măşti, dar spun cei care au văzut aceste măşti că sunt câteva cazuri când faţa sculptată într-adevăr exprimă un sentiment.

Această prezentare necesită JavaScript.

Andrea Nagy: Am înţeles că dumneavoastră nu sunteţi nevăzător din naştere.

Katona Lajos: Am suferit un accident cu explozibil în 1950. Sunt invalid de război în afara serviciului militar. Pe lângă faptul că sunt orb, îmi lipseşte şi mâna dreaptă. Şi mâna stângă a suferit din cauza exploziei, la două degete mi-a rămas doar câte o falangă. Explozibilul l-am găsit în grădina casei noastre. Spre norocul nostru, al familiei, am fost numai eu singur atunci când a intrat în funcţiune. După accident, am mai văzut până în clasa a VII-a. Apoi a survenit o boală în urma traumatismului exploziei, iar operaţiile nu au prea ajutat. Am pierdut lumina. Deşi sunt orb complet (adică nu percep nici lumina), în jurul meu nu este întuneric, ci un fel de negură deschisă. E ca un fel de ceaţă, nu un perete negru de pildă.

Andrea Nagy: Cât din ceea ce sculptaţi e imaginaţie şi cât e ceea ce vă amintiţi, ceea ce aţi luat în negură?

Katona Lajos: Prin introspecţie pot aduce câte ceva la suprafaţă atunci când realizez sculptura. Dar aceste amintiri sunt încărcate de un puternic element de subiectivitate. În studiul introductiv al cărţii am şi amintit de un autor care a vizitat o expoziţie a unor surzi orbi polonezi care aveau sculpturi în lut. Între altele, acest autor descrie aceste forme plastice spunând că sculptura unui artist care vede, te vede la rândul ei. În sculptura unui văzător este genetic înglobată vederea. Ceea ce nu este posibil în cazul unui sculptor orb.

 

 

 

 

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Incluziv: Premieră în România – Micul prinţ, interpretat integral de tineri cu autism
Incluziv marți, 10 decembrie 2024, 13:27

Incluziv: Premieră în România – Micul prinţ, interpretat integral de tineri cu autism

Bistriţenii au ocazia să participe la un spectacol de teatru unic în această săptămână.   Se va pune în scenă Micul prinţ de Antoine...

Incluziv: Premieră în România – Micul prinţ, interpretat integral de tineri cu autism
Incluziv: Ce înseamnă capacitatea juridică a persoanelor cu dizabilităţi?
Incluziv marți, 3 decembrie 2024, 10:22

Incluziv: Ce înseamnă capacitatea juridică a persoanelor cu dizabilităţi?

Convenţia Națiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi ajunge anul acesta la vârsta majoratului, fiind pusă într-o formă...

Incluziv: Ce înseamnă capacitatea juridică a persoanelor cu dizabilităţi?
Incluziv: Cadouri, colinde şi inspiraţie
Incluziv miercuri, 27 noiembrie 2024, 12:25

Incluziv: Cadouri, colinde şi inspiraţie

Când vine vorba de luna decembrie, calendarul organizațiilor care sprijină persoanele cu dizabilități seamănă cu o listă de dorințe trimisă...

Incluziv: Cadouri, colinde şi inspiraţie
Incluziv: 7 clişee despre persoanele cu dizabilităţi, folosite excesiv în cărţi şi filme
Incluziv marți, 19 noiembrie 2024, 15:21

Incluziv: 7 clişee despre persoanele cu dizabilităţi, folosite excesiv în cărţi şi filme

Cărţile şi filmele au puterea de a modela percepţiile şi a influenţa societatea; de asta e o problemă faptul că, atunci când vine vorba de...

Incluziv: 7 clişee despre persoanele cu dizabilităţi, folosite excesiv în cărţi şi filme
Incluziv marți, 5 noiembrie 2024, 13:29

Incluziv: Să vorbim despre dislexie

Aţi remarcat vreodată cât de prezent e textul scris în societate? Cât de des recurgem la această competenţă, chiar dacă nu suntem dintre cei...

Incluziv: Să vorbim despre dislexie
Incluziv marți, 29 octombrie 2024, 15:22

Incluziv: Gala Opera Fantastica va susţine copiii cu autism din Cluj

Marți, 12 noiembrie, începând cu ora 19:00, la Auditorium Maximum din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, va avea loc GALA OPERA...

Incluziv: Gala Opera Fantastica va susţine copiii cu autism din Cluj
Incluziv marți, 22 octombrie 2024, 17:24

Incluziv: UBB lansează un studiu privind accesibilitatea vieţii de student

Universitatea Babeş-Bolyai pregăteşte un studiu amplu privind accesibilitatea propriilor sale servicii, la care invită să contribuie actualii...

Incluziv: UBB lansează un studiu privind accesibilitatea vieţii de student
Incluziv marți, 15 octombrie 2024, 00:00

Incluziv: O mamă, un fiu şi o perspectivă dublă asupra autismului

De atunci s-a documentat continuu şi s-a implicat activ în recuperarea lui, ducând o luptă neîncetată cu lipsa de terapii, cu pseudoştiinţa,...

Incluziv: O mamă, un fiu şi o perspectivă dublă asupra autismului