Ascultă Radio România Cluj Live

Protest pe șoseaua de Centură

Foto: Crina Dobocan

În jur de 100 de camioane și mașini mici au fost scoase vineri, 3 septembrie 2021, pe șoseaua de centură a Oradiei pentru a protesta împotriva unui abuz din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Transportatorii orădeni acuză că, printr-o (re)interpretare fiscală abuzivă, ANAF a decis să impoziteze retroactiv – pe 5 ani, diurnele șoferilor români.

Protest pe șoseaua de Centură
Foto: Foto: Crina Dobocan

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 3 septembrie 2021, 15:00

În jur de 100 de camioane și mașini mici au fost scoase vineri, 3 septembrie 2021, pe șoseaua de centură a Oradiei pentru a protesta împotriva unui abuz din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Transportatorii orădeni acuză că, printr-o (re)interpretare fiscală abuzivă, ANAF a decis să impoziteze retroactiv – pe 5 ani, diurnele șoferilor români.

Transportatorii reclamă abuzul ANAF prin recalificărea diurnelor ca venit salarial și solicită Guvernului să intre în dialog cu aceștia și să rezolve o problemă cu care se confruntă de mai bine de un an.

Aveam aceleași revendicări ca data trecută. De această dată, ni s-au alăturat transportatori de la Arad și Timișoara. De la protestul din vară, am încercat să purtăm diverse discuții cu factorii de decizie, însă nu s-a soluționat nimic, a declarat unul dintre patronii prezenți la protest.

Acesta susține că măsura va duce la faliment sectorul transporturilor din România, singura industrie în care capitalul românesc este de peste 98% și care reușește să se poziționeze pe locul III în Uniunea Europeană, după Polonia și Lituania.

De această dată, protestul se bucură de sprijinul Asociației Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE), organizație care reprezintă peste 1.200 de firme de transport de marfă din țară, aceasta însemnând peste 12.000 de camioane de transport internațional.

Reprezentanții transportatorilor spun că protestul de astăzi este un avertisment pe care vor să-l dea autorităților, ministrului de Finanțe și primului- ministru mai ales, care a refuzat orice dialog cu transportatorii pe tema impozitării diurnelor.

Nu mi se pare normal ca să se distrugă un sector de activitate care reprezintă 8% din produsul intern brut, care este singura ramură a industriei românești care este excedentară în valută, care aduce valută țării, care ține inflația sub control. Ne chinuim de șase luni de zile să intrăm la primul-ministru. Am făcut o grămadă de memorii și sesizări, inclusiv la ministrul de Finanțe, care nu vrea să stea de vorbă cu noi, inclusiv la președintele ANAF, doamna Călugăreanu. Au fost firme care au fost verificate, s-a reinterpretat diurna, în condițiile în care diurnele nu se impozitează în niciun stat din Uniunea Europeană. Lucrăm de 25 de ani după aceeași regulă, după aceleași legi și vin niște funcționari ai statului, plătiți de noi, și fac abuzuri. Să vă dau exemplu de firmă din Arad, care are 18 camioane?! La 900.000 cifră de afacere i-a venit decizie de impunere pe două milioane de euro, în condițiile în care marja de profitabilitate este de 2% la o firmă foarte bine organizată, a declarat Dorin Jurjuț, vicepreședintele APTE.

Foto: Crina Dobocan

„Foame cronică de bani”

Acesta acuză că, în prezent, transportatorii nu pot să poarte un dialog cu autoritățile și că sunt puși cu spatele la zid, că, prin reinterpretarea diurnei ca venit salarial și aplicarea de penalități pe ultimii 5 ani, sub amenințarea sechestrului și închiderii companiilor, sunt împinși spre faliment.

Potrivit lui Dorin Jurjuț, supra-impozitarea solicitată de ANAF, retroactiv, are două efecte: pe de-o parte amenință peste 40.000 de companii de transport românești și pune în pericol peste 300.000 de locuri de muncă, iar pe de altă parte urmărește, de facto, naționalizarea patrimoniului companiilor românești de transport, în beneficiul altor economii naționale.

S-a făcut un grup de lucru interministerial. Când nu vrei să rezolvi o problemă, creezi un grup de lucru. Bineînțeles că stăm și ne uităm unii la alții. Își dau seama că este un abuz.

Înțeleg că statul român este într-o foame cronică de bani, dar nu se poate să vină să ne abuzeze. În 2015 a fost exact aceeași problemă. S-a dat amnistie fiscală. Noi nu așteptăm de la guvernanți să ne dea nouă amnistia fiscală. Pentru că noi, transportatorii și firmele de transport, nu am greșit cu absolut nimic. Amnistia fiscală o dau pentru idioții pe care-i trimit în control. Aceasta este realitatea. Și oameni care nu au nici măcar bun-simț. Vin inspectorii fiscali și-și dau seama că nu este în regulă, dar așa vin ordinele de la București. ANAF-ul este interesat cu câți bani pleacă pe hârtie. Bani teoretici. Căci nu se vor încasa niciodată banii aceștia. Gândiți-vă că impunerea pentru cinci ani de zile în momentul de față reprezintă cifra de afaceri a firmei pe doi ani de zile. În condițiile în care, repet, în nicio țară din Uniunea Europeană nu se impozitează diurna. Îmi pun întrebarea: cine vrea să distrugă transportul românesc. Pentru că noi, firmele românești, nu ne concurăm noi între noi. Noi concurăm cu firmele maghiare, cu cele poloneze, cu francezii. Suntem pe locul III în Europa, ca număr de firme de transport și ca bani încasați. Cum poți distrugi o ramură care funcționează?! 98% este capital privat, românesc. Dacă ar fi fost capital străin, nu și-ar fi permis să-și bată joc de noi. Oameni care nu au făcut afaceri cu statul, oameni care au construit de la iarbă verde. Și-și permit niște guvernanți trecători să vină să ne naționalizeze. Asta se întâmplă în momentul de față: o naționalizare pe față. Va pleca tot capitalul românesc din țară. Nu trebuie decât să trecem dincolo și Viktor Orban ne primește cu brațele deschise. Asta vor: să plecăm din țară, să distrugă un sector de 40.000 de firme?! Ce vor, să vină din alte țări să ne facă transporturile noastre”, a declarat Jurjuț.

Acesta spune că, în varianta în care autoritățile rămân imune la revendicările lor, vor bloca transporturile, nu își vor mai trimite camioanele la încărcat. Fiindcă aceste sume pe care ANAF le pretinde nu pot fi plătite, și nici nu ar trebui plătite, pentru că nicăieri în Uniunea Europeană aceste diurne nu se impozitează.

Vom vedea atunci cum își cară guvernanții marfa și cum se vor aproviziona magazinele și așa mai departe. Asta vom face, a declarat Dorin Jurjuț.

Transportatorii solicită, pe această cale, ca primul primul ministru, ministrul Finanțelor și președintele ANAF să inițieze urgent consultații cu reprezentanții transportatorilor pentru a găsi soluții.

Nu cerem clemență, cerem ca în România legea să fie respectată, inclusiv de către ANAF, a spus Dorin Jurjuț, apreciind că împingerea firmelor de transport spre faliment va avea ca rezultat dispariția a sute de mii de locuri de muncă din economia României și va conduce imediat la scumpiri în lanț ce se vor resimți dramatic în scăderea nivelului de trai al populației.

 

 

Text/Foto: Crina Dobocan

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Etichete:
Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj
Reportaje miercuri, 6 noiembrie 2024, 11:39

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj

Poluarea cauzată de maşini a devenit o problemă deosebit de gravă care afecteză nu doar mediul înconjurător, ci şi sănătatea oamenilor....

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj
Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC
Reportaje sâmbătă, 2 noiembrie 2024, 11:50

Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC

Vineri seara, 1 noiembrie, Narcisa Badea, o tânără de 25 de ani din Salonta, stabilită în Oradea, a electrizat scena de la „Vocea României”...

Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC
Muzeul din bibliotecă | FOTO
Reportaje vineri, 1 noiembrie 2024, 13:40

Muzeul din bibliotecă | FOTO

Un simplu click poate deschide porțile Muzeului Virtual Emil Isac oferind vizitatorului o mulțime de informații despre viața și opera poetului....

Muzeul din bibliotecă | FOTO
Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Reportaje vineri, 1 noiembrie 2024, 12:16

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei

În septembrie 2024 consumatorii au returnat 15 milioane de ambalaje pe zi, ceea ce însumează o rată de colectare de peste 80% în sistemul...

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Reportaje miercuri, 30 octombrie 2024, 11:18

Inovație și creativitate: idei tech de la foarte tinerii programatori | FOTO

Sere inteligente, roboți care fac curățenie, site-uri care te ajută să-ți găsești un loc de muncă. Acestea sunt doar câteva din ideile pe...

Inovație și creativitate: idei tech de la foarte tinerii programatori | FOTO
Reportaje marți, 29 octombrie 2024, 13:11

Istoria povestită de Generația Z

În vremurile astea, când internetul a pus stăpânire chiar și pe pasiunile noastre, rar mai auzim de oameni uniți prin preocupări. În urmă cu...

Istoria povestită de Generația Z
Reportaje vineri, 25 octombrie 2024, 11:56

Târg de toamnă caritabil la Școala Altfel | FOTO

Programul Școala Altfel permite cadrelor didactice să organizeze activități foarte interesante nu doar pentru copii, ci și pentru părințiilor....

Târg de toamnă caritabil la Școala Altfel | FOTO
Reportaje joi, 24 octombrie 2024, 17:01

Războinici uitaţi şi podoabe eterne: bogăţiile aristocraţiei barbare, expuse în Cluj-Napoca

Cum arăta agrafa cu care-şi prindea veşmintele o prinţesă barbară, ce standarde ciudate de frumuseţe aveau hunii şi cum încercau...

Războinici uitaţi şi podoabe eterne: bogăţiile aristocraţiei barbare, expuse în Cluj-Napoca